klaravis Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Hei!! Var i høst og opererte ut en visdomstann som bare såvidt stakk opp av tannkjøttet. Den allmennpraktiserende tannlegen jeg gikk til i høst, sa at resten av visdomstennene mine kunne stå. De to oppe er kommet helt opp, mens den ene som står igjen nede ikke er kommet helt skikkelig frem, men mye mer enn den som ble operert ut. Siden i høst har jeg også skiftet allmennpraktiserende tannlege. Spurte hva han mente om denne tanna, og han mente den burde fjernes. For den kom ikke til å komme mer opp, og slik den stod nå var den en tikkende bombe! De siste månedene har jeg vært flere ganger til oralkirurg for en annen problemstilling. Og så tenkte jeg at jeg kunne spørre han, om hva han mente om dette. Fikk til svar at tannen burde fjernes jo før jo heller, med samme begrunnelse som min nye tannlege argumenterte med. Nå har jeg altså time til å gjøre dette over helgen. Men det jeg lurer på er: Hvorfor sier noen tannleger at tannen bør fjernes, mens andre sier at den kan bare stå??? Hvem skal jeg høre mest på? Den tannlegen og spesialisten som mener det samme, eller???? Og hvordan tror du denne tannen må fjernes?? Kan den trekkes på vanlig måte, eller må også denne opereres ut, selv om den er komt en del frem?? Sist gang ble jeg ganske dårlig i dagene etter operasjonen, måtte sykemeldes i 5 dager fra. jobb. Trenger det nødvendigvis å bli like ille denne gangen??? Jeg håper ikke det, for jeg har rett og slett ikke anledning til å være borte fra jobb akkurat nå, er nettopp blitt forfremmet og da sier det seg selv at det passer veldig dårlig å bli syk. Jeg kan jo selvsagt avbestille timen, men jeg er jo redd for at det skal oppstå betennelse eller noe, i og med at tannen som sagt ligger der som en tikkende bombe. Og dessuten kjenner jeg meg selv så godt, at hvis jeg utsetter dette noe mer, blir jeg bare mer pysete for å gjøre det, så da blir det kanskje utsatt enda lenger....... Får bare hive meg i det, og håpe på det beste!! Men håper du kan svare på det jeg spør om, så er jeg litt forberedt!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45207-visdomstenner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Når visdomstenner har brudt delvis frem kan de representere det du kaller en tikkende bombe. Det oppstår meget lett infeksjoner inn under tannkjøttet rundt disse tennene. Tilstanden kalles pericoronitt og kan være meget ubehagelig. Behover for å fjerne disse tennene må vurderes fra tilfelle til tilfelle, men dersom infeksjonene stadig kommer tilbake og visdomstannen har avsluttet sin vekst slik at området lett re-infiseres, bør de absolutt fjernes. Man må nok regne med å være noe redusert noen dager etter et slik inngrep, alt etter som hvor omfattende det er. En skjelden gang infiseres såret slik at det oppstår ubehagelig komplikasjon av den grunn. Dete er likevel et unntak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45207-visdomstenner/#findComment-171672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.