Gå til innhold

Symptomer på diabetes mellitus - NÅR?

Anbefalte innlegg

Gjest Hypokondria

Symptomene på diabetes......., kommer de spesiellt etter inntak av mye søtt, eller er de der genrellt hele tida?

Hørte at mange går med diabetes uten å vite det, helt til de nesten mista synet. Kommer ikke så sterke og plagsomme symptomer at en MÅ til lege, før slikt skjer?

Har merka litt av alle symptomene fra tid til annen, utenom vekttap.....

Fortsetter under...

Har du diabetes type en vil du merke det ganske fort. Tror neppe du vil gå til du blir blind (da skal du gå lenge)

Jeg merket det ved at jeg drakk 5 - 6 liter vann i døgnet + masse annen væske. Dette førte til at jeg var oppe ca hver 1/2 time helle natta for å gå på do. Det gikk dermed ut over søvnen og jeg ble også veldig trøtt. Dette utviklet seg gradvis i løpet av en måned ca.

På grunn av at jeg tisset så mye gikk jeg ned mellom 6 og 10 kg i på under 3 uker.

Har du type en vil du m.a.o. merke det rimlig kjapt.

Type 2 kan utvile seg litt over tid. Er ikke så inne i dette, men sjansen for at det vil bli oppdaget før det går utover synet og andre ting er nokså stor. Det er jo ofte at leger måler blodsukkeret i forbindelse med andre rutinekontroller.

Hvis du er i tvil ville jeg tatt med meg en urinprøve til legen og samtidig bedt dem måle blodsukkeret. Det går jo kjapt og du får et svar. Det er jo bedre enn å gå i uvisshet.

Jo før du får satt igang behandling jo bedre. Og det går fint an å leve med.

Vi spiser som andre (stort sett) og lever helt normalt.

Lykke til!

• 2 uker senere...

Hei

Symptomene på diabetes i voksen alder kan være snikende slik at man faktisk kan gå med sykdommen i flere år uten at diagnosen stilles. I noen tilfelle ser vi også at mennesker har tegn på senkomplikasjoner på diagnosetidspunktet. Vanlige symptomer er slapphet, "ute av form", nedstemthet, vekttap, tørste og hyppig vannlating.

Siden det i dag er lett å stille diagnosen diabetes (et fastende blodsukker) er det viktig at legen har en lav terskel for å gjøre en blodsukkerundersøkelse. Spesielt viktig er dette hos mennesker med høy risiko for type 2 diabetes. Det er de som har andre i familien med sykdommen, som beveger seg lite og som veier for mye.

Dersom kosten inneholder mye sukker og sukkerholdig mat vil nok symptomene bli kraftigere enn om man bruker en vanlig hverdagskost som inneholder lite sukker.

For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet.

Vennlig hilsen

Stein Vaaler

Gjest Hypokondria

Hei

Symptomene på diabetes i voksen alder kan være snikende slik at man faktisk kan gå med sykdommen i flere år uten at diagnosen stilles. I noen tilfelle ser vi også at mennesker har tegn på senkomplikasjoner på diagnosetidspunktet. Vanlige symptomer er slapphet, "ute av form", nedstemthet, vekttap, tørste og hyppig vannlating.

Siden det i dag er lett å stille diagnosen diabetes (et fastende blodsukker) er det viktig at legen har en lav terskel for å gjøre en blodsukkerundersøkelse. Spesielt viktig er dette hos mennesker med høy risiko for type 2 diabetes. Det er de som har andre i familien med sykdommen, som beveger seg lite og som veier for mye.

Dersom kosten inneholder mye sukker og sukkerholdig mat vil nok symptomene bli kraftigere enn om man bruker en vanlig hverdagskost som inneholder lite sukker.

For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet.

Vennlig hilsen

Stein Vaaler

Hm....skulle vel ha sjekka da.

Er litt sånn slapp og ute av form, og trur, spesielt etter spisekick (spisekicka mine innebærer store mengder søt "mat")

Og nedstemthet er jeg borti, og tørste og hyppig vannlating,

Ikke vekttap. Er kanskje ikke egentlig overvektig, merkelig nok.

Min oldefar og min bestemor har hatt diabetes type to.

Bør jeg gjøre noe?

• 2 uker senere...
Gjest svaaler

Hm....skulle vel ha sjekka da.

Er litt sånn slapp og ute av form, og trur, spesielt etter spisekick (spisekicka mine innebærer store mengder søt "mat")

Og nedstemthet er jeg borti, og tørste og hyppig vannlating,

Ikke vekttap. Er kanskje ikke egentlig overvektig, merkelig nok.

Min oldefar og min bestemor har hatt diabetes type to.

Bør jeg gjøre noe?

Hei

Du kan jo be legen om å få målt et fastende blodsukker. Da får du svaret.

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...