Gjest annepanne Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Hei. Jeg er sammen med en kjempemessig gutt, vi har vaert sammen i tre aar. Jeg har egentlig stolt paa han 100% helt fra begynnelsen, men naa i det siste har merkelige og litt moerke tanker begynt aa snike seg inn. Jeg var tidligere i et forhold med en gutt i flerfoldige aar, som jeg ogsaa stolte helt og holdent paa, som ble slutt da jeg fant ut at han holdt paa med ei venninne av meg paa si. De er fortsatt sammen. Dette satte dype spor i meg. Til naa har jeg greid aa ikke la min naavaerende samboer lide under dette. Men i det siste har jeg begynt aa tenke at det kan jo skje noe lignende igjen, og at jeg ikke orker tanken paa det. Dette har ikke noe med gutten min sin oppfoersel aa gjoere, han er like snill og oppmerksom som alltid. Jeg har bare faatt denne skrekken for et svik ala det jeg opplevde for noen aar tilbake. Vel, dette var bare en utblaasning. Det jeg lurer paa er om noen har noen idè om hvorfor disse tankene kommer naa- i nesten tre aar har jeg greid aa holde dem i sjakk, og paa en maate glemt det som skjedde med eksen. Unnskyld rotete innlegg. Haaper paa svar. Klemmer fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45258-om-tillit-solveig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Hei! Jeg kan ikke svare deg på hvorfor du nå har begynt å få en snikende tvil i deg - om kjæresteforholdet. Du kan ha blitt minnet om en liknende historie som du selv opplevde, fra venner eller omgivelsene du er i. Det er ikke uvanlig nå og da å bli trukket tilbake i tidligere svik og tillitsbrudd. Du har nok fått sår som er ømme, selv om det er skorpe på. For å komme videre foreslår jeg at du snakker med kjæresten din om dine tanker. Kan han hjelpe deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45258-om-tillit-solveig/#findComment-171105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Hei! Jeg kan ikke svare deg på hvorfor du nå har begynt å få en snikende tvil i deg - om kjæresteforholdet. Du kan ha blitt minnet om en liknende historie som du selv opplevde, fra venner eller omgivelsene du er i. Det er ikke uvanlig nå og da å bli trukket tilbake i tidligere svik og tillitsbrudd. Du har nok fått sår som er ømme, selv om det er skorpe på. For å komme videre foreslår jeg at du snakker med kjæresten din om dine tanker. Kan han hjelpe deg? Kjære Annepanne Jeg har vel egentlig ikke så mye å bidra med, men synes svarene til disse fagpersonene her kan bli litt korte i blant... Altså: Du har blitt stygt sveket en gang, har trodd du er kommet over det, men så kommer de vonde tankene tilbake igjen. Det jeg lurer på er om du ikke går i en typisk felle som mange som lider av sjalusi går i (for det er vel det du lider av når du begynner å mistenke kjæresten din, ikke sant?). Nemlig at du frykter at disse tankene dukker opp fordi de har en GRUNN til det, at du har nå har problemer med å stole på kjæresten din fordi han faktisk har vært utro. Noe som fører til en vond sirkel med stadig mer grubling og vonde tanker. Du skriver at han ikke har forandret seg, og det stemmer sikkert! Men er ikke den egentlige grunnen til at du skrev inn hit at du ville at noen skulle gi deg en hvilken som helst annen grunn til din sjalusi enn mulig utroskap fra hans side? Misforstå meg ikke, jeg tror IKKE han har vært utro, men jeg mistenker deg for å tro det... Utroskap er nemlig noe de aller fleste, også menn, er negative til. Likevel hender det i blant, og det er det lite man kan gjøre med. For å være litt brutal: Eksen din er fortsatt sammen med din eksvenninne, mao har forholdet der vart i tre år. Dette tyder jo på at selv HAN, som faktisk sviktet deg så brutalt, ikke har som vane å gjøre dette mot kjærestene sine. Så sjansen for at du skal oppleve dette på nytt er svært liten. Jeg tror virkelig ikke menn er slik at de bare kaster seg over hvilken som helst villig kvinne, dersom de tror de kan slippe unna med det. Du undervurderer dem kraftig hvis du tror det! Når det gjelder hvorfor slike tanker har dukket opp hos deg i det siste: Har du egentlig bearbeidet de vonde følelsene fra sviket du opplevde skikkelig, eller har du fortrengt dem? Når du sier at du nesten har glemt dem tror jeg kanskje på det siste? I så fall vil de før eller siden komme opp igen, uansett grunn eller ei. Ellers er jeg enig med Solveig i at det kan være bare bagateller som har minnet deg på dette, også har du satt i gang din egen negative tankespiral -og dermed er problemet der. Jeg vet ikke hvor mye du og kjæresten din er sammen? Har det kanskje skjedd endringer i samlivet deres i det siste som gjør at du føler at du ikke har like god "kontroll" over han nå som før? F. eks. at dere er mer borte fra hverandre? Da vil det jo være lett for en såret sjel å begynne å mane fram skrekkbilder av hva som skjer når du ikke er der. I tillegg har dere jo nå vært sammen en stund, kanskje har den store forelskelsens glød begynt å falme. Da har man ofte en vanskelig tid ei stund, til man finner tonen i et forhold der kjærligheten ikke lenger er like høyrøstet og tydelig som i starten - men fortsatt absolutt til stede! Og da er tillit helt nødvendig. Kort sagt: Jeg tror ikke problemet er at kjæresten din ikke er til å stole på, men at DU ikke gjør det. Og hva kan du gjøre med det? Du kan i hvert fall ikke forfølge han til alle døgnets tider for å være sikker! Det eneste du KAN gjøre er å slappe av, prøve å stole på han, fortelle han at du sliter litt med dette for tiden og evt. ta kontakt med en profesjonell rådgiver hvis du ikke greier dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45258-om-tillit-solveig/#findComment-171944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.