Gå til innhold

Til legen/Bilyd paa hjertet

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en soenn som er 2 aar gammel.Da vi var paa 6 mnd kontrollen oppdaget legen at han hadde en svak bilyd paa hjertet.Vi tok roentgen av hjertet med de kunne ikke se noe.Bilyden holdt seg svak fram til sjekken vi hadde forrige torsdag.Da sa legen at bilyden hadde blitt sterkere og at den hadde flyttet paa seg.Han syntes ogsaa at det var litt rart at den ikke hadde forsvunnet.Vi gaar naa og venter paa aa kommet til en hjertespesialist.Hva kan grunnen vaere til at bilyden har blitt sterkere og at den har flyttet paa seg.Soennen min er den minste av tvillingene mine(han var 2,5 kg da han ble foedt og pga lavt blodsukker maatte han paa intensive avdelingen.Kan dette vaere en grunn til bilyden?)

Jeg lurer veldig paa dettte,har ikke vaert bekymret pga bilyden foer naa.Han er veldig aktiv av seg og har aldri blitt blaa paa leppene..Derfor haaper jeg paa et raskt svar slik at jeg kan foele meg litt mer rolig anngaaende soennen min

P.s kanskje jeg t.o.m da kan forstaa alt som legen her i Irland forteller meg..

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4526-til-legenbilyd-paa-hjertet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hisi!Mulig du bare vil ha svar fra legen,men jeg legger inn et lite innlegg alikavell.Jeg har også ei lita pie på 2,5 år med bilyd på hjertet,som ble oppdaget ved 6 mnd kontroll.Var hos hjerte spes og fikk konstantert et lite hull i hjertet,på grunn av blod gjennomstrømning i hullet oppsto bilyden.Dette var helt ufarlig,hun er frisk og rask.Vi skal til hjerte spes en gang i året fram til det gror.Håper alt går bra hos dere også!!Varm klem

Hei hisi!Mulig du bare vil ha svar fra legen,men jeg legger inn et lite innlegg alikavell.Jeg har også ei lita pie på 2,5 år med bilyd på hjertet,som ble oppdaget ved 6 mnd kontroll.Var hos hjerte spes og fikk konstantert et lite hull i hjertet,på grunn av blod gjennomstrømning i hullet oppsto bilyden.Dette var helt ufarlig,hun er frisk og rask.Vi skal til hjerte spes en gang i året fram til det gror.Håper alt går bra hos dere også!!Varm klem

Det var hyggelig aa lese innlegget ditt,man blir litt usikker naar det skjer noe med et av barna dine og man ikke vet helt sikkert hva det er.Hyggelig aa hoere at alt staar bra til med datteren din.Lykke til videre.

Bare glad for aa hoere fra andre foreldre i samme situasjon.

Klemmer fra

Gjest Einar Søyland, spesialist  i hjertesykdo

Svar til Hisi.

De fleste av disse bilydene er helt uskyldige og beror mest på en strømningslyd. At den forandrer karakter og eventuell lokalisasjon er også ganske vanlig hos småbarn som vokser.

Jeg har idag svart flere ganger vedrørende årsaker til slike bilyder ( se svar til Yes og Juliane). Hvis det er organisk årsak til din sønns bilyd, vil man kunne finne det ut ved hjelp av såkalt ekkokardiografi ( ekkoundersøkelse av hjertet).

Det at han var 2,5 kilo og hadde lavt blodsukker ved fødselen har ingen betydning for hans hjerte.

Det høres ut som om din sønn er en rask og frisk krabat. Husk at de fleste bilyder er forårsaket av strømningslyder og ikke beror på egentlig hjertefeil. Og- skulle han ha en skilleveggsdefekt (hull) vil de fleste av dem lukke seg av seg selv.

Rådfør deg med den hjertespesialisten som undersøker ham. Skulle ventetiden være lang før du får time gjør det egentlig ikke noe, for dette haster ikke.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...