Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I et svar til innlegg 11. mars kl. 21.31til meg vedrørende smerter ved mens syntes du jeg burde bli utredet for endometriose. Denne tanken har jeg hatt i mange år selv, men ingen leger jeg har vært i kontakt med har liksom brydd seg om det. Da jeg var 16 år ( er nå over 30), begynte jeg med p-piller nettopp pga. smertene. Dette hjalp litt, men likevel hadde jeg store smerter. Etterhvert begynte ønsket om barn og jeg sluttet med p-pillene. Det varte og rakk og jeg fikk time for utredning for barnløshet. Tenkte at nå får jeg et svar. Men vipps så ble jeg gravid! Da slo jeg fra meg tanken på endometriose for jeg trodde det ikke gikk an å få barn med det.

Jeg har alltid hatt store og lange menstruasjoner, og dette ble enda værre etter svangerskapet. Derfor bestemte jeg meg for å prøve hormonspiralen i håp om å slippe mens helt. Nå er det lengre tid mellom, men smertene er der. Jeg har ingen ønsker om å starte med p-piller igjen. Det orker jeg rett og slett ikke, for da vil jeg ha mens hver eneste måned. Det er bedre å ikke vite når det kommer enn å vite akkurat på dagen når du blir syk.

Er det virkelig mulig å bli gravid uten hjelp ved endometriose? Finnes det ikke noe godt alternativ til smertelindring for meg siden NCAIDS er utelukket?

Ellers ønsker jeg å takke for en fin spalte og mange hjelpsomme råd som du gir oss alle som lurer på et lite eller stort problem. Tusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45286-til-dr-moen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg husker ikke hvorfor NSAIDs er utelukket for deg, men ellers er det bare å prøve seg fram.

Det er absolutt mulig å bi gravid, 60-70% av de med endometriose er fruktbare, iblant kan det bare ta litt lengre tid.

Hvorfor tar du ikke p-pille uten pause og helt slipper å ha mensen? Det er absolutt ,mulig hvis du bruker f.eks, Microgynon eller annen 'monofase'-pille.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45286-til-dr-moen/#findComment-172913
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...