Gå til innhold

Alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Når er barnet en del av morens system, og får det samme i seg som mor drikker og spiser? Jeg er 7 dager etter eggløsning, og har vært på en fest, og drukket mye alkohol. Jeg tenkte ikke over det, for det er jo enda for tidlig til å teste også da! Men i dag angrer jeg, for et eventuelt foster, vil det ha dødd nå?

Hilsen ufattelig trist småbarnsmor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45290-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest går helt bra

Det er i løpet av neste uke embyoet får "tilgang" til det du spiser og drikker.

Embryoet vil uansett ikke dø av mors alkoholinntak, så hvis det viser seg at du ikke er gravid når du tester om en uke, vil det ikke ha noe med dette å gjøre.

Men et foster som gjentatte ganger i løpet av svangerskapet får i seg alkohol, vil kunne få skader av dette.

Jeg tor en veldig stor prosentandel av kvinner har opplevd det du har opplevd nå, og alle leger sier det samme, de kan ikke vise til skader på barn som skyldes alkoholinntak en gang før mor visste at hun var gravid.

Ikke drikk mer alkohol nå før du vet om du er gravid. Deretter kan du de månedene du evt prøver å bli gravid, være mer måteholden i de ukene mellom eggløsning og mens, og heller kose deg med vin når du får mensen og frem til eggløsning igjen (men store mengder alkohol vil ikke virke fremmende på det å bli gravid, så det jeg snakker om er litt rødvin til kos). Men om du tar et glass vin eller to selv etter eggløsning, så er det ingenting som tilsier at det er farlig. Man skal jo prøve å leve normalt, og de av oss som måtte prøve i mange måneder før de ble gravide, kan jo ikke sette hele livet på vent selv om man selvsagt gjør alt for å leve sunt.

Unngå store alkoholinntak, eller medisininntak etc i ukene mellom eggløsning og forventet mens.

Deretter bør den gravide holde seg helt unna alkohol i hvertfall de tre-fire første månedene. Da er alle viktige organer dannet hos fosteret. Om du deretter velger å ta et lite glass vin til store anledninger på slutten av svangerskapet, eller om du velger å være helt på den sikre siden (og vel så det) til du har født, bestemmer du selv.

Men jeg gjentar: er du ikke gravid nå, har det ikke noe med at du drakk alkohol!

Og føtalt alkoholsynrom og andre medfødte alkoholskader på barn (som man ser mye av bl.a i Russland), skyldes gjentatt misbruk av alkohol, særlig i perioden et par uker etter egglsøning og to-tre måneder frem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45290-alkohol/#findComment-171033
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...