Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 14 uker på vei, og røyker ennå, men vurdere sterkt å slutte helt (har redusert masse!!!). Men jeg vil gjerne få motivasjonen skikkelig på topp, og vil høre om alle farevirkninger det er med å røyke og være gravid.

Jeg slet med angst før jeg ble gravid og gikk på Efexor, dette sluttet jeg med da jeg var 5 uker på vei, og oppdaget at jeg var gravid. Så det ble litt mye å slutte med røyken også, den er til hjelp ved angsten min. Men nå begynner jeg å bli klar! og trenger skikkelig motivasjon. Dere har vel det ganske klart for dere!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45295-r%C3%B8yking-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Smurf

Hei på deg!

Et lite tips på veien hvis du vil bli skremt: Skriv det samme innlegget på

"gravid-forum". Der er det mange "anti", så du får garantert svar.

Da jeg var gravid, så jeg for meg at jeg blåste røyken inn i munnen på babyen min hver gang jeg tok et trekk. (Det er så godt som det man gjør.) Det hjalp! Jeg var heldig og klarte å slutte.

Vet du forresten at hver gang du tar et trekk av røyken får fosteret krampetrekninger?

Lykke til videre både med graviditeten og røykeslutten.

Åsa Prebensen, Jordmor

Fint, att du nu mår bra och är klar för att sluta röka. Det finns bara fördelar med att sluta röka, både för dig själv och barnet.

När du rökar, så andas du in gasen kolmonoxid. Kolmonoxiden tar en del av den plast som syret ska ha i blodet. Det är därför som man lätt blir anfådd när man rökt. Fostret får också i sig denna gas. Fostret tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som i ditt blod. Gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret än hos dig. Nikotinbet i cigarettrök får blodkärlen i kroppen att dras samman. Detta sker också i moderkakan som ju är full av blodkärl. När blodkärlen i moderkakan dras samman minskar blodflödet tilll barnet och det får mindre syre och näring. Argumenten är därför många att sluta röka. Det finns många tips för hur man bäst skall sluta röka. Här kommer några; Bestäm dig för att sluta röka feks imorgon. Berätta detta för din omgivning så att du kan få stöd av dem. Kasta bort alla cigaretter och ställ undan askfat och tändare.

Jag tro att du klara detta, nu när du är gravid och så motiverad. Lycka till!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...