Gjest leneR Skrevet 17. september 2000 Del Skrevet 17. september 2000 Jeg er gravid i uke 37 + 2, og har så hovent tannkjøtt! Har i grunnen hatt det i store deler av svangerskapet, men nå er det virkelig ille. Blør gjør jeg også, bare av å komme borti tannkjøttet selv om jeg pusser så forsiktig som jeg kan. Tanntråd får meg til å fossblø!, men jeg bruker det 2-3 ganger i uka likevel. Har ikke vært hos tannlege siden jeg var i ca uke 12, den gang bare for en "titt", tok ikke røntgen. Må prøve å komme meg til tannlege så fort som mulig etter fødselen. Det å kunne pusse tennene ordentlig er noe av det jeg ser mest frem til. Håper tennene mine "overlever" denne perioden, det har vært vanskelig å stelle dem ordentlig. Noen som har opplevd det samme? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4530-hoventbl%C3%B8dende-tannkj%C3%B8tt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 18. september 2000 Del Skrevet 18. september 2000 Hei leneR Under svangerskapsperioden skjer det hormonforandringer i kroppen. Disse forandringene kan gi de symptomene du beskriver. Når reaksjonen er så kraftig som du beskriver synes jeg du skal oppsøke tannlege. Et godt renhold er viktig nå. Du bør pusse og gjøre rent grundig hver dag, og ikke bare 2-3 dager i uken slik du skriver. Når betennelsen er så kraftig er det nok bakterier til stede og disse bør fjernes. Igjen vil jeg si: ikke nøl med å ta kontakt med en tannlege og husk at informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege,lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i innlegget, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4530-hoventbl%C3%B8dende-tannkj%C3%B8tt/#findComment-26120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest leneR Skrevet 18. september 2000 Del Skrevet 18. september 2000 Hei leneR Under svangerskapsperioden skjer det hormonforandringer i kroppen. Disse forandringene kan gi de symptomene du beskriver. Når reaksjonen er så kraftig som du beskriver synes jeg du skal oppsøke tannlege. Et godt renhold er viktig nå. Du bør pusse og gjøre rent grundig hver dag, og ikke bare 2-3 dager i uken slik du skriver. Når betennelsen er så kraftig er det nok bakterier til stede og disse bør fjernes. Igjen vil jeg si: ikke nøl med å ta kontakt med en tannlege og husk at informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege,lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i innlegget, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Er det mulig å slippe røntgen hvis det er som det kan synes, en tannkjøttbetennelse (har ikke vondt i tennene) Kan jeg bruke antibiotika, da? Har bestilt time til tannlege i morgen, men er fryktelig usikker. Ikke bestandig jordmor/lege mener det samme som tannlegen, ang. hva som er farlig/ufarlig for gravide, har jeg erfart. Forresten er det kjempeteit at det er slutt på ordningen med gratis tannstell for gravide. Mine tenner var helt OK før jeg ble gravid, ingen tvil om sammenhengen der. (Bare for ha sagt det) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4530-hoventbl%C3%B8dende-tannkj%C3%B8tt/#findComment-26190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.