Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi fikk en sønn for et og et halvt år siden, og har nå så smått begynt å tenke på en ny graviditet. I den forbindelse har jeg noen spørsmål angående min forrige graviditet og dens komplikasjoner.

I ca uke 32 begynte jeg å klø over hele kroppen. Jeg sa ifra til legen, og fikk diagnosen normal svangerskapskløe. Kløingen ble værre, og i uke 37 bestemte jordmor seg for å ta leverprøver. Prøvene viste forhøyet Kreatinin, Urat og GT, samt blodprosent på 15,3. I løpet av siste måneden hadde jeg også gått ned i vekt.

I tilegg var BT høyt, og jeg ble lagt inn samme dag med BT på 153/109. Det ble så satt igang induksjon, og fødselen gikk greit. Morkaken viste noe forkalkninger ( har aldri røkt), og barnet veide 2800 gram.

I ettertid har jeg blitt sittende igjen med mange spørsmål om hva som skjedde.

Hva er årsaken til denne typen svangerskapsforgiftning?

Er det stor sannsynlighet for at jeg vil få det samme ved neste graviditet?

Er det noe jeg kan gjøre for å forsøke å forhindre det?

Burde det vært tatt prøver tidligere, og jeg eventuelt lagt inn til observasjon?

Håper på svar......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45483-uvanlig-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag vet inte vad du menar med ovanlig svangerskapsförgiftning. Om jag har förstått detta rätt, så har du haft graviditetsklåda och senare svangerskapsförgiftning. Dessa graviditetssjukdomar har inget med varandra att gjöra, utan är 2 helt olika sjukdomar och du hade oturen att drabbas av båda. Jag är enig med dig, att det kanske kunde ha tagits blodprov tidgare i graviditeten. Dessa kan man sedan följa för att se hur de utvecklar sig. Blodtrycket kontollerar man ju varje gång, så där kunde man inte gjort anorlunda, än att sända dig in till sjukhuset, då det blev för högt. Du har antagligen en ökad chans att drabbas av bägge dessa sjukdomar vid nästa graviditet. Speciellt klådan . När det gäller svangerskapsförgiftning, är det vanligare att ha detta under sin första graviditet.Det är inte alla som drabbas en andra gång. Det går inte att förebygga dessa sjukdomar, förutom om du skulle vara överviktigt att gå ned i vikt. (med tanke på att det är vanligare med svangerskapsförgiftning om man är överviktigt) Lycka till!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...