Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå er jeg høygravid med barn nr. 2, og har et lite dilemma når det gjelder prevensjon. Spørsmålet er hva jeg skal benytte etter dette svangerskapet. Jeg har tidligere prøvd alt som finnes på markedet, men ingenting har fungert. Dvs. jeg har fått så store/plagsomme bivirkninger at jeg ikke kunne bruke noe av det. (spiral, p-piller, mini-piller, kondomer, etc.) Har derfor de siste 8 år, gått så og si prevensjons-fri..

Nå har jeg lest om Lady-comp som sies å være veldig sikkert. Bare 0,56 promille sjanse for graviditet. Siden dette ikke innebærer noen tilførsel av stoffer til kroppen min, synes jeg dette høres fenomenalt ut. Det jeg nå lurer på, er bare hvor sikkert det egentlig er... og selvfølgelig.. hva koster et slik apparat ?

Med hilsen hilde72

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45576-lady-comp-sikker-prevensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke jordmor. Derimot svarer jeg på alt jeg ser om lady-comp/baby-comp, fordi jeg synes det er så utrolig hva folk kan la seg lure til å bruke flere tusen kroner på.

Disse apparatene er bare en automatisert form for "sikre perioder". Sikre perioder fastsettes bl.a. ved hjelp av temperaturmålinger, som er det disse utfører. Hvorfor trenger du egentlig en computer til flere tusen kroner for å måle temperaturen, når et vanlig digitalt termometer til under hundrelappen gjør samme nytten ?

En datamaskin er ikke noe tryllemiddel. Den tolker ganske enkelt temperaturmålingene utifra enkle regler; regler du helt fint kan lære deg selv. Så kan du kombinere dette med observasjon av skjedeskret også, da får du ikke så verst sikker prevensjon hvis du er innstilt på en god del avholdenhet midt i syklus.

At comp'ene skulle være så sikre som de påstår, har jeg ingen tro på. Tall som er laget av andre en produsenten, viser noe helt annet; en sikkerhet på 91-92 % tror jeg at jeg har sett. Og det krever som sagt mye avholdenhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...