Gå til innhold

Skjeden etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest Mor for første gang

Dette er sikkert et kjempe dumt spørsmål, og egentlig er det litt pinlig...

Men som førstegangsfødende og helt grønn på området, lurer jeg på følgende:

Er det normalt at skjeden forandrer seg etter fødsel? Jeg mener, det er jo naturlig att den gjør det, men skal den etter barseltid gå tilbake til det "normale"?

Jeg kniper i veg, men er kanskje ikke den mest iherdige. Tar noen skippertak inn i mellom, men det skal vel kanskje en god del trening til? Det er nå 5 uker siden fødselen, og det ser nesten ut som om skjeden på en måte er seget litt ned. Det er vel kanskje ikke den rette måten å forklare problemet på, men jeg har virkelig blitt helt forandret.

Jeg gruer meg litt til å ha sex med min mann, føler att underlivet er ekkelt. Dette er sikkert veldig dumt av meg, men det er en vond følelse.

Er det normalt att skjeden forandrer seg, og ikke blir som før fødselen? Eller trenger den bare litt mer tid?

Håper du kan hjelpe meg,

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45596-skjeden-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Ja, slidan/skeden kan förändra sig efter en förlossning. Bristningar är vanliga, och det kan ta en längre tid innan dessa har läkt/grott och återskapat slidan som den var(kanske nästan) innan. Bäckenbotten som varit uttänjd behöver tränas extra mycket nu. Viktigt med daglig träning med knipövningar för att på snabbaste sättet bygga upp denna igen. De flesta kvinnor blir efter en tid "nästan" som vanligt igen och kan få samam glädje och känsla av sexlivet som innan. Rädsla och olust efter en förlossning är inte ovanligt. Detta kan bero på många saker; fysiska förändringar ( bla bristningar,), psykisk förändringar (bla att ha blivit föräldrar) är några orsaker. Det kan ta tid att hitta tillbaka till varandra som kvinna och mann, efter en förlossning. Att bli föräldrar är en stor omställning och det gäller att ha tålamod för att komma tillrätta med sina känslor gentemot varandra. Det är ingen brådska att ha sex efter en förlossning, utan ta den tid som du/ni behöver. Många väntar tills de varit på efterkontroll, men detta är inget måste om renselseperioden är över. Vid efterkontrollen kan du få bekräftelse på att allt är normalt. Det viktigaste är att du kan prata med din mann om vad du känner. Detta gjör att han lättare kan förstå dig och stötta dig så att ni kan återuppta erat sexliv, när tiden är mogen. Dina tankar , frågor och funderingar efter en förlossning tor jag är mycket vanligt. Ha tålamod, så kommer det mesta att "bli som vanligt" efter en tid. Lycka till!

Gjest mor til en

Hei du!

Jeg tenkte du kunne trenge noen oppmuntrende ord!

Jeg gruet meg kjempemasse til første intime stund med mannen min etter fødselen. Men det gikk overraskende bra. Og faktisk så skulle det etter hvert vise seg at jeg var blitt mye mer følsom (positivt) etter fødselen. Jeg har aldri hatt orgasme under selve samleiet før. Nå har jeg det stadig vekk. Lenge og gjerne fler etter hverandre.

Så ikke fortvil, ta tiden til hjelp så blir alt bra skal du se.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...