Fillepine Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Hei. Jeg var hos legen her en dag for å få ny resept på P-piller. Jeg har fått ny fastlege, så jeg hadde aldri vært hos henne før. Jeg ble så overrasket over hvor "kjapt" det gikk, og at hun ikke gjorde noen undersøkelser. Jeg kom inn og sa mitt ærend, så målte hun blodtrykk og spurte om det var noen hjerte-kar-lidelser i familien. Videre spurte hun om det var lenge siden jeg hadde tatt celleprøve, og da jeg svarte 1 år, sa hun at det kun var nødvendig og ta hvert 3. år, så hun skrev ut en resept for 2 år i slengen, så var jeg ferdig. Det tok toppen 5 minutter. Tidligere har jeg vært vant til celleprøve (særlig siden jeg aldri har vært der før og hun ikke har opplysninger om meg i papirene sine, jeg kunne jo ha løyet om det året det var siden siste prøve), chlamydiaprøve (de fleste legene jeg har vært hos før har tatt det rutinemessig), brystundersøkelser, spørsmål om jeg har fast partner/byttet partner, spørsmål om hvor lenge jeg har brukt P-pillene....... Ikke det at jeg synes det er spesielt artig med GU, men her er jeg nesten bekymret for at jeg har blitt for lite grundig undersøkt... Hva sier du, Moen, er dette vanlig? Kan jeg slå meg til ro med dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45606-resept-p%C3%A5-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. mars 2002 Del Skrevet 21. mars 2002 Mange gynekologer mener at p-piller kunne være reseptfritt og at det ikke er nødvendig med legebesøk i det hele tatt!! Jeg synes din lege gjorde de nødvendige undersøkelser (hvis du er rimelig ung !) Det er ditt eget ansvar å få tatt celleprøve hvert 3.år pg chlamydiaprøve når du mener det er aktuelt. Du bør også selv kjenne på dine bryster med regelmessige mellomrom. Kvinnen bør ta ansvar for sin kropp og snakke med legen om hvilke undersøkelser som er aktuelle. Det er nok overdreven tro på nytteverden av en gynekologisk undersøkelse! Så slå deg til ro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45606-resept-p%C3%A5-p-piller/#findComment-172908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.