Gjest bjørnhild Skrevet 18. september 2000 Del Skrevet 18. september 2000 Etter å ha brukt p-piller i mange år tok det lang tid for jeg endelig ble gravid. Nå er gutten min 5 mnd. gammel, og det er på tide å begynne med prevensjon siden jeg allerede har fått tilbak menstr. Det jeg lurer på er: Vil det på nytt bli vanskelig å bli gravid etter å ha brukt minipillen? Kan du fortelle meg litt om fordeler og ulemper med spiral? Vil også benytte anledningen til å takke for en kjempeflott side! Allmennmedisin er det beste forumet!! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4562-redd-for-minipillen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 20. september 2000 Del Skrevet 20. september 2000 Til Bjørnhild. P-pillebruk selv i mange år har oftest ikke noe med vansker med å bli gravid å gjøre. Faktisk kommer eggløsning igang få uker etter at siste pille er tatt, da er det ekstra stor sjans for å bli gravid. Minipiller derimor virker mer lokalt inni livmoren, og forandringene kan vedvare flere måneder etter at man slutter med pillene. Fordeler med spiral er at den kan sitte inne i 5 år, uten at man bør tenke på noe. En vanlig kobberspiral vil gi litt kreftigere og vondere mens enn du er vant med, mens en hormonspiral så og si ikke gir mens-blødninger i det hele tatt. Hvis man først skulle være så "uheldig" å pådra seg en underlivsinfeksjon, kan spiralen gjøre at infeksjonen raskere sprer seg oppover mot egglederne. Spiral må settes inn, og taes ut av lege, mens de andre metodene kan du justere mer selv. Dersom det er snakk om mindre enn 2 år før du tenker på eventuelt nytt svangerskap, er det enklere med tabletter eller kondom, eventuelt urintester som påviser sikre og usikre perioder, fåes på apotek. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist i allmenmedisin og idrettslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4562-redd-for-minipillen/#findComment-26889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.