Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er noen grunn til å bruke p-pille isteden for p-sprøyte, da jeg er 20 år og ikke har noen planer om å føde på lenge. Og kan man bruke p-pille i den perioden man slutter med p-sprøyte? altså, etter de 3 siste mnd'ene er over.

Jeg lurer også på om p-sprøyte gir tilsvarende vektøkning som mange p-piller gir. Og om det evt finnes noe lignende som Yasmin, i p-sprøyte variant, som ikke gir like stor vektøkning og fet hud. Og om det er like stor individuell forskjell på p-sprøyter som p-piller?

Er den eneste bakdelen med p-sprøyter i forhold til p-piller at man må vente i lengre tid før man kan bli gravid igjen?

mvh 20jente

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45628-p-pille-p-spr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Prevensjon er ditt eget valg. Du kan gjerne bruke p-piller etter p-sprøyte. P-piller gir sjelden vektøking, men kvinner generelt legger på seg uansett prevensjonsmetode.

Det kommer nå nye produkter. En p-stav til å legge under huden, den virker som p-sprøyte, men kan fjernes om man ikke ønsker den. Det kommer også en prevensjonsring som likber p-pillen, men gir fra seg mindre hormon. Den legges i skjeden og taes ut etter tre uker, det kommer da blødning.

Det er stor forskjell i reaksjon på prevensjon fra kvinne til kvinne, det er bare å prøve seg fram.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45628-p-pille-p-spr%C3%B8yte/#findComment-172895
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...