Gå til innhold

Koser meg med tanken om å dra til fengsel

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra det er sånn da. Ellers ville det blitt veldig mange arbeidsløse advokater, siv.ing/øk og leger. 

Ellers er det mange som "må" ta alle de underbetalte "dritt" jobbene i butikk, rengjøring osv. Her trengs det masse folk.

Anonymkode: ec122...254

Nå tjener jeg 211 kr timen i min butikkjobb, på gulvet, uten kveldstillegg og låsetillegg, så underbetalt er vel ikke akkurat greia, mer at det er mye ufrivillig deltid. Nok til at jeg har tatt utanning som gir meg 20 kr mindre i timen i lønn, men mulighet for 100% stilling. Min mor er renholder i fylket og tjener mer enn meg i timen, vi er begge uten relevant utdanning.

Ellers er det lang sonekø i fengsel. En i familien min ranet noen på åpen gate for to år sia, pr nå er det ca 2 års ventetid, i fjor var det 1 års ventetid...

Anonymkode: 0ab60...2f6

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du må forholde deg til drittsekker på daglig basis. 

Anonymkode: 602e0...43f

Jeg vil påstå at i enhver stilling der du må forholde deg til en eller annen form for kunder (eller brukere, pasienter, elever, klienter eller hva som helst) må du iblant forholde deg til drittsekker.

Min erfaring er imidlertid at graden av hvor drittsekk vedkommende på andre siden av bordet er, har også en del å gjøre med hvordan du selv framstår. 

1 time siden, ISW skrev:

Ikke nødvendigvis. For mange er det et valg å ikke bli rik. Mange ønsker et familieliv, fritid, en jobb som gir mening heller enn penger. Jeg er enig i at de fleste har lyst til å tjene mye penger, ideelt sett for å gjøre veldig lite. Men det er nok mange som f.eks velger bort å bli advokat, siv.ing/øk eller lege, og prioriterer livet annerledes. 

Hva tror du er drivkraften og motivet bak disse ytterst få som tar veldig høy utdannelse og besitter toppjobbene? Handler det kun om penger og å ha et ønske om å være rik? Kanskje handler det også om et behov for beundring, bekreftelse, anseelse og større verdi? Kanskje handler det om ekstrem form for nestekjærlighet hvor en tenker at en må ofre seg mye for å hjelpe andre som har det vanskelig på ulike måter? Eller hva?

Bare tenker høyt. 

Anonymkode: 4d8e6...b48

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tjener jeg 211 kr timen i min butikkjobb, på gulvet, uten kveldstillegg og låsetillegg, så underbetalt er vel ikke akkurat greia, mer at det er mye ufrivillig deltid. Nok til at jeg har tatt utanning som gir meg 20 kr mindre i timen i lønn, men mulighet for 100% stilling. Min mor er renholder i fylket og tjener mer enn meg i timen, vi er begge uten relevant utdanning.

Anonymkode: 0ab60...2f6

Da tjener dere nok bedre enn mange i samme typer jobb.

Snittlønn for noen yrker (brutto mnd)

Intervjuere (for meningsmålinger): 25.910 kroner
Gatekjøkken- og kafémedarbeidere mv.: 26.890 kroner

Servicemedarbeidere (bensinstasjon): 27.530 kroner
Kjøkkenassistenter: 28.030 kroner

Varepåfyllere: 28.590 kroner
Hotellresepsjonister: 28.800 kroner

Stuepiker: 27700 kroner
Frisører: 29.600 kroner

Renholdere i private hjem: 29.800 kroner

1 time siden, ISW skrev:

Så det du egentlig sier er at systemet fungerer?

Si du tjener 380.000 i året på å jobbe i butikk. Når Kiwi utlyser en stilling får de typisk 100 søkere. Jeg mener å huske at ekstremt overordnede stillinger (f.eks direktør for Oljefondet) fikk en håndfull søkere, selv om lønnen nok er 10-20 ganger så høy. 

Spørsmål:

a) Hvorfor får direktørstillinger færre søkere når lønnen er så god? 

Fordi det er få som har de rette kvalifikasjonene. 

1 time siden, ISW skrev:

b ) Hvorfor skal Kiwi øke lønnen i stillinger når de allerede overøses av kvalifiserte søkere? 

Strengt tatt kunne de senket lønnen, og fortsatt fått masse søkere som ikke har noe alternativ. Race to the bottom osv.

Jeg jobbet i ISS en gang i tiden. Der var det sultihjel lønn. Han ene medarbeideren hadde regnet på det og fant ut at han hadde fått 400 kroner mindre viss han var trygdet. Typisk var det ikke fulltidsstillinger ISS hadde, men deltids. Ofte var det svært dårlig timeakkord. Fordi rengjøringsbyråene underbyr hverandre for  å få kontraktene. Så de satte feks beregnet 4 timer til en jobb som egentlig burde ha 5.5 timer for å gjøres godt. Den som får kjeft når det ble møkkete var jo den som tok jobben. "du får bare hinte om att de burde øke timebruken" var svaret fra firmaet da.

Jeg er ikke enig i de som sier suksess er noe man kan jobbe seg til. Du må ha gode evner, og disiplin ikke alle har dette. Selv var jeg i prodomalfase av psykoseshykdom da jeg skulle tatt videregående. Men jeg klager ikke får jeg fikk trygd. Pga Sosialdemokratiet fikk jeg også gunstig lån til bolig via kommunen selv om jeg hadde betalingsanmerkninger. I usa får du nesten aldri uføretrygd, og får du den er dendet halve av her. Videre kan du ikke eie egen bolig for da har du midler, så den må du selge.

I usa eier de få rikeste like mye som 80% av resten av befolkningen til sammen. Og nå tok jeg løst i fordi jeg husker ikke akkuratt, men det var ett forsiktig anslag. Det er nok nærmere 95 vs 5%-

Også i Norge har samfunnet blitt mer slik att man driver rovdrift på de ukvalifiserte jobbene. Selskaper tilbyr vasking, mens før var gjerne vaskeren ansatt av firmaet hen jobbet for. Disse bedriftene skal jo da ha sin del av profitten, så lønningene går ned, og timeakkord blir vanlig.

Anonymkode: 70e4b...dbe

På 3.9.2020 den 22.07, AnonymBruker skrev:

Hva tror du er drivkraften og motivet bak disse ytterst få som tar veldig høy utdannelse og besitter toppjobbene? Handler det kun om penger og å ha et ønske om å være rik? Kanskje handler det også om et behov for beundring, bekreftelse, anseelse og større verdi? Kanskje handler det om ekstrem form for nestekjærlighet hvor en tenker at en må ofre seg mye for å hjelpe andre som har det vanskelig på ulike måter? Eller hva?

Bare tenker høyt. 

Anonymkode: 4d8e6...b48

Jeg tror motivasjonen er en kombinasjon av alle tingene du nevner, men at det viktigste er å brenne for jobben. 

Det som skal til er å prioritere jobben høyt over lang tid, ta litt risiko og ha litt flaks.

Risiko kan innebære å søke jobber man ikke helt vet om man takler til å starte eget firma. Man må tåle å gå på noen smell uten å gi opp. 

Det andre alternativet er å arve en diger enebolig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...