Gå til innhold

Ny studie: Mindfullness kan føre til angst etc

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enda en tråd på dette forumet som snakker nedlatende om middelaldrende kvinner?. 

Anonymkode: 762c5...f78

Det holder ikke å ha nådd en viss alder, man må ha sett lyset også:

https://www.dagbladet.no/kultur/de-selvutvikla-damene/64337294

Gammel artikkel, og jeg er ikke ute etter noen enkeltperson, men den har noen poenger 😊

Fortsetter under...

Jeg synes mindfullness fungerer veldig bra. Det har blitt et verktøy jeg ofte bruker i hverdagen. Bruker Sam Harris, han er hjerneforsker og ateist. Så null vissvass om universet og energier der. 

Har også brukt qigong mye og elsker det også. Alt de sier om energier og andre ting som virker veldig alternativt, der jeg bare på som fine visualiseringer som gjør at qigongen/mindfullnessen virker. 

8 timer siden, laban skrev:

Det holder ikke å ha nådd en viss alder, man må ha sett lyset også:

https://www.dagbladet.no/kultur/de-selvutvikla-damene/64337294

Gammel artikkel, og jeg er ikke ute etter noen enkeltperson, men den har noen poenger 😊

Ja for noen så daler ikke englene ned i skjul. Jeg har MS, eller jeg har visst bare innbilt meg det!!? Finnes visst ikke kronisk sykdom, jaja. Nå må jeg jammen meg få hue ut av rævva å begynne å fikse meg selv. Skal tenke meg frisk jeg nå😂Er akkurat i rette alderen til å se "lyset" nå.

Anonymkode: b2a5e...ed7

1 time siden, Villanda skrev:

Sant nok. Er det er virksomt altså?

Ja, for mange er det virksomt.

For meg er det gammelt nytt at tilsvarende behandlinger er farlig for personer med psykoselidelser. Det lærte jeg allerede på studiet.

7 minutter siden, kupton skrev:

Ja, for mange er det virksomt.

For meg er det gammelt nytt at tilsvarende behandlinger er farlig for personer med psykoselidelser. Det lærte jeg allerede på studiet.

Så hvis man ikke har psykoselidelse og ikke har hjelp av mindfullness så har man ikke prøvd nok?. Som sagt fikk jeg kritikk for å være skeptisk.  Da mindfullness ikke hjalp fikk jeg medisin og ble raskt bedre. Er mindfullness å foretrekke fremfor medisin? 

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hvis man ikke har psykoselidelse og ikke har hjelp av mindfullness så har man ikke prøvd nok?. Som sagt fikk jeg kritikk for å være skeptisk.  Da mindfullness ikke hjalp fikk jeg medisin og ble raskt bedre. Er mindfullness å foretrekke fremfor medisin? 

Selvsagt er det ikke nok. En gir ikke opp om en har prøvd en type medisin i en dose heller. Mange ganger undrer jeg om folk tenker seg om før de spør.

Best behandling får en ofte som summen av mange tiltak. For noen er mindfullness et av flere nyttige tiltak.

Diagnose?

12 timer siden, kupton skrev:

På nytt og på nytt ser en at all virksom behandling kan ha bivirkninger for noen. 

Du anser ikke utstrakt bruk av meditasjon for å ha spesiell høy risiko for å utvikle psykisk sykdom? Jeg spør fordi en jeg er veldig glad i, bruker mye tid på meditasjon. Ikke som behandlingsform, men som et verktøy for sinnsro, innsikt og psykisk overskudd.  Han er en som tenker mye, og som er grundig i alt han gjør. Jeg ble litt bekymret da jeg leste artikkelen, men den forskningen viste vel mest til meditasjon som behandlingsform dersom en er psykisk syk i utgangspunktet?

5 minutter siden, kupton skrev:

For psykisk friske anser jeg det som ufarlig. 

Det er jo ikke mange som får negative virkninger, men det er påvist at også folk helt uten noen forhistorie med psykiske vansker, har blitt dårlige over lang tid. Husker ikke navnet på forskerne i farten, men det er et amerikansk miljø som i utgangspunktet er opptatt (positive til) av meditasjon som også har kartlagt omfanget av negative erfaringer. 

1 time siden, kupton skrev:

Selvsagt er det ikke nok. En gir ikke opp om en har prøvd en type medisin i en dose heller. Mange ganger undrer jeg om folk tenker seg om før de spør.

Best behandling får en ofte som summen av mange tiltak. For noen er mindfullness et av flere nyttige tiltak.

Diagnose?

OCD og depresjon. Antidepressiva ble ikke foreslått før det var gått lang tid med samtaler og prøving med mindfullness.

Mindfullnes og meditasjon har en veldig positiv virkning... MEN det MÅ gjøres riktig. Her er det de fleste feiler. Det har blitt en trend og mange selvoppnevnte eksperter kaller inn til kurs ol. uten at de faktisk vet hva det går ut på. Det som er at dette er ikke gjort i en håndvending eller på et kurs. Det tar tid og en må praktisere over lang tid. I begynnelsen er det vanskelig. Etterhvert klarer en å være mindful i kanskje 10 min før tankekjøret starter og egoet tar over roret. Det er jo disse mekanismene som gjør at folk blir stressa/ engstelige og slitne. Det som skjer når en gjør det rett er at en går ro innvendig og mye av energien som en bruker til tankekjør ol blir frigjort. Jeg har hørt at det tar opp mot 4 år å lære seg noe nytt og bli god. Da må det øves regelmessig. Jeg har alltid fulgt Eckhart Tolle. Han har gitt ut mange bøker, hatt forelesninger om mindfullnes og er veldig dyktig. Dalai Lahma og buddhistiske munker vier livene sine til meditasjon og mindfullnes. Så det sier seg selv at det er ikke gjort på 1,2,3... En må holde på ei stund. 

Annonse

27 minutter siden, Villanda skrev:

Sant nok. Er det er virksomt altså?

Ja, det virker for en del, men jeg har en mistanke (og dette er bare mine tanker) at mindfulness kan være mer virksom for mennesker som ikke har psykiske underliggende problemer. De tilbyr dette til de som selv ønsker der jeg jobber nå og da og der kommer ca. halvparten ut av sesjonen og er fornøyde med opplegget mens andre har ingen utbytte eller synes det er tull eller "galskap". Det er sjelden jeg hører så mye kritikk som i denne tråden :) Hva jeg selv mener, holder jeg for meg selv på jobb...

Da vi skulle få en innføring i mindfulness (også det i forbindelse med jobben) fikk vi det samme opplegget som AB nevner med å skulle lytte til en rosin. Rosinen snakket til meg, den knitret, men jeg tror det var fordi jeg rullet den mellom fingrene mens jeg holdt den opp mot øret ;) Jeg forsto dog ikke rosinspråket.

Men, fra spøk til alvor, så leste jeg en artikkel i Dagbladet av den tidligere komikeren Jon Schau for litt siden, etter at han ble utskrevet fra sykehuset etter å ha hatt to døden nær-opplevelser at han kunne ha en samtale med et tre og spørre hver grein ut om hva det hadde opplevd osv.

"Han kommer på en hendelse like etter at han kom ut av sykehuset.

–Jeg veide vel under femti kilo og rangla rundt i Slottsparken. Der fant jeg et tre og la meg tett inntil stammen, så begynte jeg å prate med treet, spurte hva som hadde skjedd med den og den greina, hadde den blitt sånn etter et uvær, kanskje?

Schau brister i latter av sin egen historie.

–Jeg skjønner at dette høres rart ut, men det var første gang jeg hadde nærkontakt med et tre, og min første erkjennelse av at alt har en stemme bare du lytter."

Så,hvem vet, kanskje det finnes mer mellom himmel og jord enn vi menneskers begrensede evne eller vilje til evne til å begripe omfatter, har jeg tenkt etter å ha lest hele pluss-artikkelen "John døde - og våknet opp". Det var en tankevekkende artikkel på mange måter. Jeg er til vanlig lite alternativ av meg og har beina plassert godt plantet på bakken :)

36 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, det virker for en del, men jeg har en mistanke (og dette er bare mine tanker) at mindfulness kan være mer virksom for mennesker som ikke har psykiske underliggende problemer. De tilbyr dette til de som selv ønsker der jeg jobber nå og da og der kommer ca. halvparten ut av sesjonen og er fornøyde med opplegget mens andre har ingen utbytte eller synes det er tull eller "galskap". Det er sjelden jeg hører så mye kritikk som i denne tråden :) Hva jeg selv mener, holder jeg for meg selv på jobb...

Da vi skulle få en innføring i mindfulness (også det i forbindelse med jobben) fikk vi det samme opplegget som AB nevner med å skulle lytte til en rosin. Rosinen snakket til meg, den knitret, men jeg tror det var fordi jeg rullet den mellom fingrene mens jeg holdt den opp mot øret ;) Jeg forsto dog ikke rosinspråket.

Men, fra spøk til alvor, så leste jeg en artikkel i Dagbladet av den tidligere komikeren Jon Schau for litt siden, etter at han ble utskrevet fra sykehuset etter å ha hatt to døden nær-opplevelser at han kunne ha en samtale med et tre og spørre hver grein ut om hva det hadde opplevd osv.

"Han kommer på en hendelse like etter at han kom ut av sykehuset.

–Jeg veide vel under femti kilo og rangla rundt i Slottsparken. Der fant jeg et tre og la meg tett inntil stammen, så begynte jeg å prate med treet, spurte hva som hadde skjedd med den og den greina, hadde den blitt sånn etter et uvær, kanskje?

Schau brister i latter av sin egen historie.

–Jeg skjønner at dette høres rart ut, men det var første gang jeg hadde nærkontakt med et tre, og min første erkjennelse av at alt har en stemme bare du lytter."

Så,hvem vet, kanskje det finnes mer mellom himmel og jord enn vi menneskers begrensede evne eller vilje til evne til å begripe omfatter, har jeg tenkt etter å ha lest hele pluss-artikkelen "John døde - og våknet opp". Det var en tankevekkende artikkel på mange måter. Jeg er til vanlig lite alternativ av meg og har beina plassert godt plantet på bakken :)

Tenkte også på det som alternativ medisin. Virker ikke som @kupton mener det er det, eller.., trudde ikke han var særlig alternativ av seg, men hvem vet. Men finnes vel andre typer enn den med rosinen. Vel..  egentlig bør jeg ikke si eller yru så mye, for har ikke sett meg inn i det skikkelig. 

Endret av Villanda
43 minutter siden, cilie skrev:

Jøss, påtvunget av NAV...? I alle dager...

Jepp. Ifm uføreutredning satte NAV meg i "tiltak" for å teste ut arbeidsevnen/restarbeidsevnen. For å få godkjent arbeidsevne-utredningen måtte man følge de aktivitetene som var satt opp, også Chi-gong. Derav "påtvunget av NAV".

2 timer siden, Har troa skrev:

Mindfullnes og meditasjon har en veldig positiv virkning... MEN det MÅ gjøres riktig. Her er det de fleste feiler. Det har blitt en trend og mange selvoppnevnte eksperter kaller inn til kurs ol. uten at de faktisk vet hva det går ut på. Det som er at dette er ikke gjort i en håndvending eller på et kurs. Det tar tid og en må praktisere over lang tid. I begynnelsen er det vanskelig. Etterhvert klarer en å være mindful i kanskje 10 min før tankekjøret starter og egoet tar over roret. Det er jo disse mekanismene som gjør at folk blir stressa/ engstelige og slitne. Det som skjer når en gjør det rett er at en går ro innvendig og mye av energien som en bruker til tankekjør ol blir frigjort. Jeg har hørt at det tar opp mot 4 år å lære seg noe nytt og bli god. Da må det øves regelmessig. Jeg har alltid fulgt Eckhart Tolle. Han har gitt ut mange bøker, hatt forelesninger om mindfullnes og er veldig dyktig. Dalai Lahma og buddhistiske munker vier livene sine til meditasjon og mindfullnes. Så det sier seg selv at det er ikke gjort på 1,2,3... En må holde på ei stund. 

Men hva da hvis man har blitt akutt psykisk dårlig og havner i psykiatrien for første gang?. Er det ikke litt rart å foreslå mindfullness som førstevalg slik jeg opplevde. Kanskje heller noe man starter med etter hvert når ting har stabilisert seg litt? 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva da hvis man har blitt akutt psykisk dårlig og havner i psykiatrien for første gang?. Er det ikke litt rart å foreslå mindfullness som førstevalg slik jeg opplevde. Kanskje heller noe man starter med etter hvert når ting har stabilisert seg litt? 

Jeg satt i en time med mindfulness og det har også blitt foreslått som behandlingsmetoder, men jeg har heldigvis blitt hørt når jeg har avslått tilbud om behandling for meg og begrunnet hvorfor. Da jeg en gang var innlagt og satt i en time med mindfulness, men ønsket å gå da jeg ble urolig og stresset av det hele, ble jeg møtt med forståelse og aksept.

Det jeg mistenker en del behandlere og pasienter også ikke er klar over, er at traumeutsatte, bør ha en egen tilpasset eller tilrettelagt mindfulness som behandling. Det kan være svært triggende og skape mye tanker å skulle plutselig kjenne så mye etter på hva man føler, fokusere på pust, hva man har under føtter, sitter på, sanseinntrykk osv. når det kanskje er nettopp dette en forsøker å unnvike til daglig fordi det kan minne om et eller annet ubehagelig. Det står mer om dette i boken "Traumebehandling - komplekse traumelidelser og dissosiasjon" av Trine Anstorp og Kirsten Benum.

2 timer siden, Beatha skrev:

Jepp. Ifm uføreutredning satte NAV meg i "tiltak" for å teste ut arbeidsevnen/restarbeidsevnen. For å få godkjent arbeidsevne-utredningen måtte man følge de aktivitetene som var satt opp, også Chi-gong. Derav "påtvunget av NAV".

Håpløst...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...