Gå til innhold

Diagnoser og behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man lever jo et normalt liv om man er i jobb og har kjæreste og venner.. det er et liv som alvorlig psykisk syke mennesker bare kan drømme om.

Anonymkode: 7a6ea...502

Har du en total hang up på "normalt liv" og "alvorlig psykisk sykdom"? Hvor mange måneder skal du kverne på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykiske diagnoser som utgjør en fare for allmenheten som psykose lidelser, personlighetsspalting og ustabile følelssvingninger blir prioritert av den enkle grunn at den sykes problem fort kan bli andres problemer hvis den psykisk ustabile personen skader andre. Folk med angst eller depresjon gjør sjelden sånn og er egentlig ikke viktige å behandle. 

Jo større sjanse diagnosen din har for at du skaper ugang for andre jo mer forståelse og omsorg blir du møtt med. 

Skrevet
39 minutter siden, Elektronet skrev:

Folk med angst eller depresjon gjør sjelden sånn og er egentlig ikke viktige å behandle. 

Eh...???

Anonymkode: b4ac5...28f

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ingen som har sagt at du ikke sliter, men det at du klarer å ha et normalt liv viser at du ikke er ALVORLIG psykisk syk.

Ikke sant. 

Jeg har vært innlagt med flere som har partner, barn og jobb. De var innlagt på lukket avdeling. 

Det var jo senest for noen uker siden at ei dame i 30 årene som tok livet av seg, hun hadde mann, barn og jobb. Hun var relativt kjent for nemlig dette og brant for at man skulle få hjelp. Men du mener hun ikke var alvorlig syk fordi hun hadde familie og jobb? 

Anonymkode: a9a99...e1c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant. 

Jeg har vært innlagt med flere som har partner, barn og jobb. De var innlagt på lukket avdeling. 

Det var jo senest for noen uker siden at ei dame i 30 årene som tok livet av seg, hun hadde mann, barn og jobb. Hun var relativt kjent for nemlig dette og brant for at man skulle få hjelp. Men du mener hun ikke var alvorlig syk fordi hun hadde familie og jobb? 

En som er alvorlig deprimert vil neppe klare å ha en jobb over lengre tid. Det er jo ikke uten grunn at det er et av symptomene på depresjon at det går utover jobb/skole. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En som er alvorlig deprimert vil neppe klare å ha en jobb over lengre tid. Det er jo ikke uten grunn at det er et av symptomene på depresjon at det går utover jobb/skole

Nå modifiserer du det du har sagt, for du skrev at de ikke klarer det. Det er da ingen som sier at det ikke går utover jobb eller skole å være alvorlig syk. Men at det man fint kan ha en jobb eller går på skole. 

Jeg var innlagt for alvorlig depresjon og fare for selvmord, men jeg gikk på skolen til jeg ble innlagt. Da jeg ble utskrevet så gikk jeg på skolen igjen. Selvfølgelig hadde jeg mye fravær og det var flere fag jeg bare så vidt stod i. Men jeg var alvorlig syk og jeg gikk på skolen. 

Samtidig så har jeg vært i jobb i 10 år, men det vil ikke si at det ikke har gått utover jobben. Jeg har vært sykemeldt flere ganger og alt fra noen uker til ett år. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå modifiserer du det du har sagt, for du skrev at de ikke klarer det. Det er da ingen som sier at det ikke går utover jobb eller skole å være alvorlig syk. Men at det man fint kan ha en jobb eller går på skole. 

Jeg var innlagt for alvorlig depresjon og fare for selvmord, men jeg gikk på skolen til jeg ble innlagt. Da jeg ble utskrevet så gikk jeg på skolen igjen. Selvfølgelig hadde jeg mye fravær og det var flere fag jeg bare så vidt stod i. Men jeg var alvorlig syk og jeg gikk på skolen. 

Samtidig så har jeg vært i jobb i 10 år, men det vil ikke si at det ikke har gått utover jobben. Jeg har vært sykemeldt flere ganger og alt fra noen uker til ett år. 

Et av symptomene på alvorlig depresjon er at det går utover jobb/skole. 

Har du eupf? For hos de med eupf er depresjonen ganske annerledes fra de som ikke har eupf. De med eupf kan gå fra å ta et selvmordsforsøk og være suicidal den ene dagen til å dra på fest å henge med venner den neste. En som er "vanlig" deprimert, av alvorlig grad vil være så nedstemt at man nesten ikke får i seg mat, forsømmer personlig hygiene osv. Ser du forskjellen? Nå vet jo ikke jeg om du har eupf, men jeg antar det basert på at du gikk fra suicidal den ene dagen til å gå på skole den neste. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du eupf? For hos de med eupf er depresjonen ganske annerledes fra de som ikke har eupf. De med eupf kan gå fra å ta et selvmordsforsøk og være suicidal den ene dagen til å dra på fest å henge med venner den neste. En som er "vanlig" deprimert, av alvorlig grad vil være så nedstemt at man nesten ikke får i seg mat, forsømmer personlig hygiene osv. Ser du forskjellen? Nå vet jo ikke jeg om du har eupf, men jeg antar det basert på at du gikk fra suicidal den ene dagen til å gå på skole den neste. 

Nå synser du fælt. Synes du burde lese deg litt opp og få litt mer forståelse før du påstår ting.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror virkelig du kan best du..? Akkurat som du er hevet over psykiateren som la meg inn, over legen som tok innkomssamtalen og over psykologen jeg hadde samtaler med på avdelingen. 

At noe går utover skolen betyr ikke at man IKKE går på skolen. DU forstår vel det? 

Jeg har ikke den diagnosen.

Jeg kan ikke huske at jeg sa jeg var innlagt en dag? Faktisk sa jeg aldri hvor lenge jeg var innlagt..? Jeg sa at jeg gikk på skolen som vanlig, det vil si jeg hadde et vanlig skoleløp. Samtidig skrev jeg at jeg så vidt stod i enkelte fag og hadde mye fravær. Så det gikk jo absolutt utover skolegangen min... 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tror virkelig du kan best du..? Akkurat som du er hevet over psykiateren som la meg inn, over legen som tok innkomssamtalen og over psykologen jeg hadde samtaler med på avdelingen. 

At noe går utover skolen betyr ikke at man IKKE går på skolen. DU forstår vel det? 

Jeg har ikke den diagnosen.

Jeg kan ikke huske at jeg sa jeg var innlagt en dag? Faktisk sa jeg aldri hvor lenge jeg var innlagt..? Jeg sa at jeg gikk på skolen som vanlig, det vil si jeg hadde et vanlig skoleløp. Samtidig skrev jeg at jeg så vidt stod i enkelte fag og hadde mye fravær. Så det gikk jo absolutt utover skolegangen min... 

Tror ikke det går ann å diskutere med deg. Du hadde nok ikke en like alvorlig depresjon som en som ikke hadde klart dagligdagse ting som å gå på skole. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå det. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det går ann å diskutere med deg. Du hadde nok ikke en like alvorlig depresjon som en som ikke hadde klart dagligdagse ting som å gå på skole. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå det. 

Problemet er vel også at du slenger ut eupf diagnosen selvom hun sier hun ikke har det. Hvorfor er det så viktig for deg akkurat hvor syk noen er??? Du henger deg jo opp i feil ting.

Skrevet

Ikke mat trållet.

Anonymkode: 78a3f...f25

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nå er det grader av alvorlig depresjon? Man rangerer det fra lett alvorlig til alvorlig alvorlig da eller....? 

Men du mener vel også at det gjelder damen i 30 årene som tok livet av seg også. Hun var nok ikke så alvorlig deprimert når hun klarte å jobbe og i tillegg hadde mann og barn. 

Det går fint an å diskutere med meg, men da må du komme med noe annet enn det du gjør nå, for nå kommer du med argumenter på bakgrunn av ren synsing. Du satte en diagnose på meg over et forum, fordi du tolket min kommentar om skolegang før og etter innleggelse som at jeg hadde vært innlagt en dag. Selv du forstår at med en alvorlig depresjon så er man innlagt mye mer enn en dag.

Og du går fra å si at de ikke kan ha jobb og skole. Til å si at de ikke klarer å jobbe over lang tid eller at det går utover skolen. Ingen har da sagt at det ikke går utover skole eller jobb at man er alvorlig syk? 

Og en alvorlig depresjon kommer sjeldent på en dag, det går gradvis. Folk med lett og moderat depresjon står gjerne i jobb, og det er da den terskelen fra moderat til alvorlig som vi snakker om. Hvor lang tid det tar og hvordan det skjer er det ingen som har en fasitt på. Du vil jo på ett punkt bli så syk at du ikke klarer å stå i jobb eller gå på skole, men de færreste mennesker har en livsvarig alvorlig depresjon, den vil da ofte føre til innleggelse, terapi og da gjerne utprøving av medisiner. Så når man da blir utskrevet så vil man jo ikke være like alvorlig deprimert eller suicidal. 

Du virker til å ha en oppfatning av at det ikke finnes noe før eller etter en alvorlig depresjon, og at hvis du har klart å gjøre noe annet før eller etter vil det si at depresjonen ikke var alvorlig. 

Skrevet

Bare til å rapportere ab 502. Det er nok den samme som påstår at man ikke kan være alvorlig syk om man har venner osv. Er møkk lei denne personen! 

Anonymkode: b4ac5...28f

Skrevet

De som er alvorlig deprimerte klarer ikke å gå på skole eller jobbe det sier seg selv. Da jeg var alvorlig deprimert så var jeg innlagt over flere måneder. Tror du virkelig jeg hadde klart å studere eller jobbe mens jeg var innlagt? Nei ingen av de som var innlagte samtidig med meg jobbet. De var enten uføre eller sykemledte. Sykemeldte fordi de var FOR syke til å jobbe.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De som er alvorlig deprimerte klarer ikke å gå på skole eller jobbe det sier seg selv. Da jeg var alvorlig deprimert så var jeg innlagt over flere måneder. Tror du virkelig jeg hadde klart å studere eller jobbe mens jeg var innlagt? Nei ingen av de som var innlagte samtidig med meg jobbet. De var enten uføre eller sykemledte. Sykemeldte fordi de var FOR syke til å jobbe.

Er det truende for deg å tenke at noen med ‘alvorlig psykisk sykdom’ kan mestre mer enn hva du klarte da du var alvorlig syk? Livet er fullt av nyanser, men det kan kreve mot å erkjenne det noen ganger.

På seg selv kjenner man ingen andre enn seg selv. Å tro noe annet fører til stillstand og rigidhet, noe du klart beviser i denne tråden. 

Anonymkode: 5330a...d2c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det truende for deg å tenke at noen med ‘alvorlig psykisk sykdom’ kan mestre mer enn hva du klarte da du var alvorlig syk? Livet er fullt av nyanser, men det kan kreve mot å erkjenne det noen ganger.

På seg selv kjenner man ingen andre enn seg selv. Å tro noe annet fører til stillstand og rigidhet, noe du klart beviser i denne tråden. 

Anonymkode: 5330a...d2c

Jeg tror det heller er det at du følte deg truffet når jeg sier at en som er alvorlig psykisk syk ikke klarer det du klarer. Du er kanskje lettere til moderat psykisk syk, men en som er alvorlig psykisk syk er enten ufør eller sykemeldt. Det funker ikke i lengden. INGEN av de jeg var innlagt ssammen med da jeg var innlagt var i arbeid, de var uføre eller sykemeldte.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤦‍♀️

Du sier at man klarer ikke å ha en jobb når man er alvorlig syk, men her skriver du at de du var innlagte med hadde en jobb de var sykemeldte fra. Så da hadde de en jobb da men andre ord.. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det heller er det at du følte deg truffet når jeg sier at en som er alvorlig psykisk syk ikke klarer det du klarer. Du er kanskje lettere til moderat psykisk syk, men en som er alvorlig psykisk syk er enten ufør eller sykemeldt. Det funker ikke i lengden. INGEN av de jeg var innlagt ssammen med da jeg var innlagt var i arbeid, de var uføre eller sykemeldte.

Du må se på Anonymkodene, du skriver med flere personer. 

Jeg skrev at jeg var sykemeldt flere ganger. Men jeg som sykemeldt var ikke like syk som de du var innlagt med som var sykemeldt? Du skriver jo først at folk som er alvorlig syke IKKE kan ha jobb, men så skriver du at de du var innlagt med har en jobb... Nå må du bestemme deg! 

Skrevet

Jeg som har alvorlig angst, som lammer meg hver dag, får ikke tilbud hos dps...

Angst må man jobbe med selv, ettersom det ofte blir sett på som noe selvvalgt.

Dette har jeg fått beskjed fra flere ulike psykiatere og psykologer.

Responderer du ikke på kognitiv terapi, så vurderer de deg til å ikke ønske å bli frisk. 
Angst må du behandle selv.

Anonymkode: 84c42...b54

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...