Gjest usikker sol Skrevet 18. september 2000 Del Skrevet 18. september 2000 Jeg tåler ingen hormonelle prevensjonsmidler (har prøvd ALT!), og har kommet til den slutning nå når jeg har blitt 23 år, at blir jeg gravid er ikke det lenger en katastofe. Trodde jeg... Til legen min sa at siden jeg går på Cipramil, ville han helt klart anbefalt meg abort hvis jeg hadde oppdaget at jeg var gravid etter 14-30 dagers svangerskap under bruk av Cipramil. Er dette virkelig sant? Er det så store sjanser for at barnets utvikling skal hemmes at jeg i så tilfelle bør ta abort? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4570-graviditet-og-antidepressiva/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Havard Dahl, psykiater Skrevet 18. september 2000 Del Skrevet 18. september 2000 Legen din har overhode ingen dekning i vitenskap for en slik påstand. Fra litteraturen kjenner en ca. 400 kvinner som har brukt Cipramil i svangerskapets første trimester, og det har ikke vært noen tendens til økt risiko for misdannelser. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4570-graviditet-og-antidepressiva/#findComment-26194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest få deg en ny lege Skrevet 18. september 2000 Del Skrevet 18. september 2000 Kjære usikker sol! Du byrde gå til en annen lege, for jeg har hørt at antidepressiva ikke er uforenelig med graviditet, i hvertfall ikke så kategorisk som din lege uttalte det. Ofte vil det være mye sunnere for et foster (og senere barn) å ha en psykisk frisk og fornøyd mor på antidepressiva, enn en syk, umedisnert mor. Men selvsagt bør dette skje i samråd med en lege som kan dette, mht. hvilke medisiner du tar, og hvilken dose du tar osv, og oppfølging av barnet etter fødsel. Ang. det du skrev om at du ikke tålte hormonbasert prevensjon, det finnes andre alternativer, så finn deg en god lege her også , som kan litt om dette. I samråd med min gynekolog har jeg funnet en prevensjonsform som gjør at jeg kan utsette det å få barn i noen år til, selv om jeg ikke kan ta hormoner. Alle som lever i stabile forhold (hvor du er sikker på at ingen er utro, og tar med seg infeksjoner inn i forholdet) kan tilbys spiral, man kan bruke Persona (i kombinasjon med sædddrepende produkter, kondomer (latexfrie hvis du er allergisk), pessar osv. Så hvis du er i gang med studier og ønsker å vente litt med å få barn, så finnes det mange metoder.. Finn deg en bedre lege, gjerne en gynekolog med litt erfaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4570-graviditet-og-antidepressiva/#findComment-26198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.