Gjest bergitte Skrevet 18. september 2000 Del Skrevet 18. september 2000 For lav IGA-hva betyr egentlig det? Behandling? Gammablobulin? Arvelig? Min datters minste( 16mnd.) har for lav AGI,det gjelder trolig hennes søsken også,sier legen. Ungene er jo dårlige støtt. Er det det samme min datter og jeg selv også har? Burde også vi undersøkes? Det er adskillige antibiotika - kurer somer gått med her. Forklar oss litt om problemet og hva vi kjøre selv for å stimulere immunapparatet. Blir ungene bedre med tiden? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4573-til-legene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 20. september 2000 Del Skrevet 20. september 2000 Til bergitte vedr. IgA. IgA er den undergruppen av gammaglobuliner som særlig har med slimhinne-beskyttelse å gjøre. Lave verdier kan særlig medføre hyppigere øvre luftveisinfeksjoner. Tilstanden kan være arvelig, gammaglobulin-tilskudd vil ikke hjelpe. Det er særlig småbarn som utsettes for mye smitte i barnehager o.l som kan få merkbare konsekvenser. De aller fleste infeksjoner i luftveiene er imidlertid virus-betennelser, eller ufarlige bakterier, som selv hos personer med igA-mangel ofte kan gå over uten antibiotika. Det vil kreve litt lenger tid hjemme ved hver sykdomsepisode, og noe hyppigere legekontroller. Men nettopp ved å la kroppen bekjempe mange infeksjoner selv, kan andre deler av immunapparatet styrkes. Zink-tabletter, c-vitaminer og rød solhatt kan hjelpe litt på det lokale slimhinneforsvaret. Rikelig frukt og grønt er også bra, og i forkjølelses-perioder kan hyppige saltvannskyllinger av nesen virke forebyggende. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. i allmennmedisin og idrettslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/4573-til-legene/#findComment-26720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.