Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er feil forum for meg, men dere virker så greie, og jeg er desperat !

Hadde en missed abortion i uke 9/10 for to uker siden. Hadde også en MA i oktober - da var fosteret 14 uker, men jeg var i 19. uke. I det første av disse svangerskapene var jeg sykemeldt 12 uker pga hyperemesis, i det andre i 8 uker pga hyperemesis og blødninger fra uke 6 (skal begynne på jobb etter påska). Var ca 2, 5 mnd i jobb mellom graviditetene.

Fikk et barn i april 2000, og kom tilbake etter svangerskapsperm. i april 2001. Da var hele avdelingen omorgansiert - jeg fikk ingenting å gjøre til tross for gjentatte initiativ mot lederen, og diverse lovnader fra ham. Til slutt ba jeg om å bli omplassert (noe han hadde foreslått som alternativ), men det skjedde ingenting før jeg ble gravid og syk i august/september. Da hadde jeg også fått ny leder.

Nå har jeg jo vært mye syk i fobindelse med de to abortene, og da jeg snakket med lederen min i dag sa han "ja - vi kan jo ikke ha deg slengende slik som i fjor". Jeg vet jeg ikke er ønsket der pga stort fravær, men er dette min skyld ? HVem skal jeg snakke med om hvordan jobben behandler meg ?

Gyn. har nå gitt meg forbud mot å bli gravid igjen før etter 3 mens. Han sier at han tror disse abortene på rad er tilfeldige. Legene på sykehuset sier også at de tror det vil gå bra senere, siden vi allerede har et friskt barn. Men fastlegen min sier at han tror vi hadde skikkelig flaks med nr. 1, at han ikke tror to aborter på rad er tilfeldig, og at jeg sannsynligvis vil kunne få flere barn, men må regne med å abortere flere ganger først. Har han rett - forsøker gyn. og sykehuset bare å skåne meg ? Jeg er 35 år, og har ikke så lang tid på meg heller.

Men nå holder jeg ikke ut - det er snart termin for babyen vi mistet i høst, jobben min er helt forferdelig, og jeg bare griner og griner. I tillegg har jeg fått tilbake panikkangstanfall (svake) og sliter enormt med "utflytende/generell angst". Klarer nesten ikke sende mann og barn fra meg.

Fastlegen min har foreslått "lykkepillen", men jeg er så redd for det. For det første pga bivirkninger, dessuten synes jeg ikke at det er bra å "forflate" det jeg faktisk føler. Men sinnsstemningen jeg er i nå, skremmer vettet av meg, og jeg lurer på hvor sunt det er for ungen vår og mannen min (men jeg skjeper meg veldig for barnet).

Hva skal jeg gjøre - hvem kan jeg snakke med ? Orker ikke mange år i terapi ( har gjort det før).

Tør ikke bli gravid igjen heller, men ønsker så veldig flere barn ! Dette er pyton ! Vet at jeg ikke skal ta beslutning om ny graviditet akkurat nå, men.

Føles som om det klikker for meg !

Jeg veier forresten altfor mye. kan det være årsak til abortene ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45750-holder-ikke-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg skjønner at du er fortvilet og skulle ønske at du fikk hjelp og støtte til å komme deg videre med både sorgbearbeiding og til å hamle opp med arbeidsgiver. Når det gjelder sistnevnte, synes jeg du skal kontakte din fagforening (håper du er medlem i en slik). De fleste av disse tilbyr gratis juristhjelp inntil et visst antall timer, evt. megling eller konstruktive innspill som kan sette dine rettigheter på dagsorden. Det er ingen grunn til at du som ansatt skal måtte finne deg i å bli trakassert av arb.giver fordi du har vært sykemeldt i lengre perioder.

Ellers synes jeg du skal høre på det som legene på gyn. sier om din situasjon. Det er ikke uvanlig å ha en eller to aborter etter hverandre, uten at du skal måtte regne med at det kommer flere. Synes ikke det er riktig at din fastlege å skremme deg med slik desinformasjon. Jeg synes heller ikkat du skal begynne med lykkepillen hvis du ikke føler at dette er riktig. Det er helt riktig at du bør bearbeide din sorg over de to abortene uten å dekke det hele til med medikamenter, men her strides de lærde. Vurder om det kunne vært lurt med samtaler med en som er kyndig på området. Din fastlege kan helt sikkert hjelpe deg med en henvisning. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45750-holder-ikke-ut/#findComment-173032
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...