Gå til innhold

Har du hørt noe om dette Kupton? (ikke les om du ikke vil bli skremt).

Anbefalte innlegg

" Alvorlig nyresykdom, diabetes, demens, pågående cellegiftkur, organtransplantasjonspasienter, alvorlig immunsvikt, psykiske lidelser behandlet med antipsykotika, cerebral parese og Downs syndrom ble rapportert som de sterkeste medisinske prediktorene for covid-19 relatert død (OR/HR >=3)."

Skyldes det fedme da eller? Skremmende.

Anonymkode: 308ee...937

Fortsetter under...

I sitatet ser det jo ut som om psykiske lidelser hører til blant de aller sterkeste risikofaktorene, og overskriften din forsterker det inntrykket. 

Men hvis man leser hele avsnittet, ser det slik ut:

Økende alder var den sterkeste prediktoren for covid-19 relatert død. 

Dette har jo de fleste fått med seg - høy alder er "verst". Så kommer fortsettelsen:

Videre ble ikke-hvit etnisitet, menn, de fleste medisinske tilstander, komorbiditet og sykdommenes alvorlighetsgrad identifisert som risikofaktorer for covid-19 relatert død. To studier fant også en økt risiko for covid-19 relatert død ved økt grad av fattigdom.

Altså - etter alder kommer tilleggssykdommer og bl.a. dårlige livsforhold (den ene studien er fra USA, og vi vet jo litt om forskjellen på folk som trenger helsehjelp der).

Så kommer en ytterligere nyansering av "medisinske tilstander", som er avsnittet du siterte:

Alvorlig nyresykdom, diabetes, demens, pågående cellegiftkur, organtransplantasjonspasienter, alvorlig immunsvikt, psykiske lidelser behandlet med antipsykotika, cerebral parese og Downs syndrom ble rapportert som de sterkeste medisinske prediktorene for covid-19 relatert død.

Dette omfatter jo veldig mange sykdommer og tilstander som enten behandles med medisiner eller som ofte medfører tilleggslidelser (f.eks. Downs). Hvis du ser på en av artiklene som denne oppsummeringen bygger på, står det følgende:

Patients with a mental illness had slightly worse clinical outcomes of COVID-19 but the numbers were small.

Og videre, mot slutten av et avsnitt der budskapet stort sett er at det er sider ved sykdommen som kan spille inn: 

The effect of mental illness severity could be derived from one or a combination of factors such as a reduction in self-care and risk avoidance, isolation from society, and physical health conditions.

https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(20)30421-1/fulltext

Jeg mener ikke å bagatellisere, jeg vil bare sette dette litt i sammenheng. Poenget gjentas i konklusjonen: De fleste kroniske sykdommer er assosiert med forhøyet risiko.

8 minutter siden, laban skrev:

I sitatet ser det jo ut som om psykiske lidelser hører til blant de aller sterkeste risikofaktorene, og overskriften din forsterker det inntrykket. 

Men hvis man leser hele avsnittet, ser det slik ut:

Økende alder var den sterkeste prediktoren for covid-19 relatert død. 

Dette har jo de fleste fått med seg - høy alder er "verst". Så kommer fortsettelsen:

Videre ble ikke-hvit etnisitet, menn, de fleste medisinske tilstander, komorbiditet og sykdommenes alvorlighetsgrad identifisert som risikofaktorer for covid-19 relatert død. To studier fant også en økt risiko for covid-19 relatert død ved økt grad av fattigdom.

Altså - etter alder kommer tilleggssykdommer og bl.a. dårlige livsforhold (den ene studien er fra USA, og vi vet jo litt om forskjellen på folk som trenger helsehjelp der).

Så kommer en ytterligere nyansering av "medisinske tilstander", som er avsnittet du siterte:

Alvorlig nyresykdom, diabetes, demens, pågående cellegiftkur, organtransplantasjonspasienter, alvorlig immunsvikt, psykiske lidelser behandlet med antipsykotika, cerebral parese og Downs syndrom ble rapportert som de sterkeste medisinske prediktorene for covid-19 relatert død.

Dette omfatter jo veldig mange sykdommer og tilstander som enten behandles med medisiner eller som ofte medfører tilleggslidelser (f.eks. Downs). Hvis du ser på en av artiklene som denne oppsummeringen bygger på, står det følgende:

Patients with a mental illness had slightly worse clinical outcomes of COVID-19 but the numbers were small.

Og videre, mot slutten av et avsnitt der budskapet stort sett er at det er sider ved sykdommen som kan spille inn: 

The effect of mental illness severity could be derived from one or a combination of factors such as a reduction in self-care and risk avoidance, isolation from society, and physical health conditions.

https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(20)30421-1/fulltext

Jeg mener ikke å bagatellisere, jeg vil bare sette dette litt i sammenheng. Poenget gjentas i konklusjonen: De fleste kroniske sykdommer er assosiert med forhøyet risiko.

Så det er folk som går på antipsykotika med tilleggssykdommer? 

Endret av stjernestøv
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Så det er folk som går på antipsykotika meg tilleggssykdommer? 

Ikke nødvendigvis. Jeg tolker det slik at nesten alle kroniske sykdommer gir en litt forhøyet risiko i den store statistikken.

1 minutt siden, laban skrev:

Ikke nødvendigvis. Jeg tolker det slik at nesten alle kroniske sykdommer gir en litt forhøyet risiko i den store statistikken.

Ok. Jeg ble redd for har nett begynt å ta AP på nytt, kroniske psykiske sykdommer? Har vi lavere immunforsvar? 

Annonse

3 minutter siden, laban skrev:

Statistikken viser sammenhenger. De kan ha forskjellige årsaker.

Grupper med lett økt risiko 

• Alder 66-80 år
  • Alder 50-65 år og én av følgende kroniske sykdommer: 
    • hjerte- og karsykdommer (annet enn velregulert høyt blodtrykk)
    • fedme (kroppsmasseindeks (KMI) ≥ 30 kg/m2 i kombinasjon med vektrelaterte sykdommer, eller KMI ≥ 40 kg/m2)
    • diabetes 
    • kronisk nyresykdom og nyresvikt 
    • kronisk lungesykdom (annet enn velregulert astma) 
    • kronisk leversykdom 
    • immundempende behandling som cellegift, strålebehandling eller immundempende behandling ved autoimmune sykdommer

Personer under 50 år har lav risiko for alvorlig forløp av covid-19, men enkelte personer med dårlig regulerte eller kombinasjoner av flere grunnsykdommer kan ha høyere risiko. 

Er dette basert på statistikk? Kan jeg som ikke er i risikogruppe etter dette skrivet, regne meg som  ikke i risk gruppe, eller er jeg i risikogruppe alikevel da jeg har schizofreni og går på Antipsykotika?

Anonymkode: 308ee...937

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette basert på statistikk?

Jeg antar det - man har foreløpig ikke så mye annet enn kunnskapsoppsummeringer basert på studier av pandemiforløpet i de forskjellige landene. Man ser på sammenhengene mellom egenskapene (helsetilstand, alder, kjønn, BMI...) hos de som blir syke, og utfallet av sykdommen. Da er det noen områder (som høy alder) som trer tydelig fram, andre trekk gir svakere sammenhenger.

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg som ikke er i risikogruppe etter dette skrivet, regne meg som  ikke i risk gruppe, eller er jeg i risikogruppe alikevel da jeg har schizofreni og går på Antipsykotika?

Altså - jeg er ingen guru, jeg ville bare avdramatisere den skremmende kombinasjonen av overskrift og sitat uten sammenheng.

Slik jeg tolker det, er det vel så sannsynlig at det er forhold rundt (en ikke altfor godt regulert) sykdom som spiller inn, ikke det at man går på medisiner i seg selv. Medisinbruken er et tegn på sykdom som igjen kan være en risikofaktor, fordi disse sykdommene kan ha diverse "følgefeil". Hvis man litt flåsete sier at psykisk syke (på gruppenivå, absolutt ikke alle) har litt høyere risiko for høy BMI og slurv med kosthold / aktivitet (som igjen kan gi fysiske tilleggsplager) og redusert kapasitet til å følge smittevernråd, kan dette totalt sett gjøre at denne gruppen trer fram på statistikken. 

Jeg tror ikke man skal lese dette som at det er medisinene som øker risikoen, de er bare et tegn på at sykdommen har en viss tyngde. I disse studiene har  de jo ikke annet enn fakta om folks alder, sykdomshistorie, medisinbruk osv. Hvis en som legges inn halvt bevisstløs med Covid-19 egentlig har en alvorlig psykisk lidelse, men aldri har oppsøkt helsevesenet for den og dermed ikke blitt medisinert, er jo ikke sykdommen "synlig" og kommer derfor ikke med i statistikken.  

Er du under 50, ser den generelle risikoen ut til å være såpass lav at det kan diskuteres om det finnes noen høyrisikogruppe der i det hele tatt. Selv om det dør enkelte unge også, er de nesten usynlige i den store sammenhengen.  

Jeg er mer redd for den mentale skaden som mennesker med corona sliter med etter gjennomgått sykdom, spesielt de som har mottatt respirator behandling.  Kognitive problemer og så corona, ikke sikker det går så bra for de som har lite å gå på fra før.

Anonymkode: cd528...c70

Siden jeg er nevnt i overskriften, velger jeg å svare selv om @laban har sagt det fornuftige som er å si om denne metastudien. Vi bare understreke to forhold som @laban også nevner. 1. Det er meget usannsynlig at AP har en direkte funksjon. Derimot vet vi at personer som bruker AP på gruppenivå har dårligere somatisk helse enn de som ikke bruker det.

2. Risikofaktorer for økt dødelighet av covid-19 er stort sett de samme som de faktorer som gir økt dødelighet ved de fleste sykdommer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...