Gå til innhold

Kupton: enig i dette om mani?

Anbefalte innlegg

Fant dette utsagnet i Elæring Psykose (Tips og Helsedirektoratet):

"Den maniske episoden kan vi forstå som et fortvilt, desperat forsøk på å holde det triste på avstand. Hvem har ikke forsøkt å tvinge triste tanker bort ved å gjøre noe annet, kjøpe seg noe nytt o.s.v.".

Er det dét mani egentlig er? 

Jeg ble litt overrasket over å lese dette. Har ikke sett på mani på den måten før. Hva tenker du? Andre kan selvfølgelig også kommentere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458281-kupton-enig-i-dette-om-mani/
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, girlinyellow skrev:

"Den maniske episoden kan vi forstå som et fortvilt, desperat forsøk på å holde det triste på avstand. Hvem har ikke forsøkt å tvinge triste tanker bort ved å gjøre noe annet, kjøpe seg noe nytt o.s.v.".

Jeg ble litt overrasket over å lese dette. Har ikke sett på mani på den måten før. Hva tenker du? Andre kan selvfølgelig også kommentere.

Akkurat det har jeg lest også, på samme side som deg. Og jeg steilet litt, for sånn tror jeg ikke det er.

Anonymkode: 3af78...6f8

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er en interessant tanke at all psykisk sykdom er en unnvikelse fra følelser man ikke klarer å håndtere. 

Anonymkode: 44711...f40

Synes det er rart om du mener at feks bipolar lidelse, schizofreni, autisme, osv. skyldes unnvikelse av følelser man ikke klarer å håndtere. Det faller på sin egen urimelighet. 

Annonse

Ingen jeg har møtt innen psyk. helsevesen har gitt inntrykk av å ha et sånt syn på mani. Har heller aldri lest om dette noe som helst sted i bøker eller artikler om bpl. Synes det er rart at Helsedirektoratet lar det stå. Som om man bare: "nå er jeg SÅ deprimert, og livet er SÅ jævlig, at jeg holder meg våken om nettene, later som om jeg er superhappy, kåt, tar dårlige valg med vilje, blir høylytt, legger masse planer, ler mye, blir impulsiv, kjøper meg masse ting - henter masse energi, bortgjemt i dypet av min deprimerte kropp, halleluja, kanskje i uker eller måneder, helt til...? ". Nei, fy f*. Det er ikke riktig. 

4 timer siden, girlinyellow skrev:

Snakket med en psykolog på Dps som mente dette. Fordi ved hypomani tar man lett til tårene

Men det er bullshit ja

1 time siden, girlinyellow skrev:

Burde jeg sende en mail om de kan faktasjekke akkurat disse påstandene, eller burde jeg kanskje bare ignorere det? Det er synd hvis det er feilinformasjon, liksom. 

Ja, jeg syns du burde gjøre det. Det er jo direkte feilinformasjon.

33 minutter siden, ISW skrev:

Jeg tror ikke bipolar lidelse kan «forstås» psykologisk. Det finnes vel holdepunkter for at bipolar lidelse er en ren hjerneorganisk sykdom, og at det eneste relevante spørsmålet er hvordan den kan behandles mest mulig effektivt? 

Og den effektive behandlingen er ulik fra person til person. Hvorfor er det noen medisiner som virker best på noen og andre medisiner som virker best på andre, til tross for samme sykdom? Det finnes jo et hav av medisiner mot bipl.

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og den effektive behandlingen er ulik fra person til person. Hvorfor er det noen medisiner som virker best på noen og andre medisiner som virker best på andre, til tross for samme sykdom? Det finnes jo et hav av medisiner mot bipl.

Ikke et hav, men kanskje opp mot ti. Hvorfor? Fordi vi mennesker er ulike, og vi er ikke bare sykdommen eller diagnosen vår.

18 minutter siden, kupton skrev:

Ikke et hav, men kanskje opp mot ti. Hvorfor? Fordi vi mennesker er ulike, og vi er ikke bare sykdommen eller diagnosen vår.

Er paranoia og psykose også en hjerneorganisk sykdom? 

7 minutter siden, kupton skrev:

Ja, det er det. 

Ok. Så når noen er paranoide så skyldes det en sykdom i hjernen som får en til å frykte andre og bli mistenksom? Det er ikke noe personen er skyld i selv som kan forståes psykologisk?

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så når noen er paranoide så skyldes det en sykdom i hjernen som får en til å frykte andre og bli mistenksom? Det er ikke noe personen er skyld i selv som kan forståes psykologisk?

Hos noen kan det forstås psykologisk. Hvis en har opplevd mye fare og/eller svik, kan det føre til at en blir ekstra på vakt og i verste fall forventer å bli lurt, sveket eller at andre vil en vondt. Men at en er skyld i det selv, har jeg aldri opplevd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...