Gå til innhold

Ventetid før lap ved sjokoladecyster

Anbefalte innlegg

Månestråle2

Kjære Mette Moen eller andre som vet

Det ble påvist en sjokoladecyste på min høyre eggstokk i februar. Under utredning for ufb. Og pga. jeg våknet en natt og lå i to timer på badet i et smerteanfall- dvs. jeg svettet og gråt og var sikker på at blindtarmen hadde sprukket. Etter to timer ga det seg såpass at jeg var i stand til å snakke, og klarte omsider å reise meg opp.

Legen mente det kunne være betennelse i eggstokk eller livmor, men trodde ikke det. Spesialisten påviste da denne cysten. Den er 4 cm, foreløpig, og til tider ganske smertefull.

Fikk beskjed om at det kunne ta 2-3 mnd til lap, men han skulle skrive brev om at dette burde bli tatt med en gang.

Svaret fra sykehuset: I hvert fall ikke før august...

Hvordan kan dette ha seg? Kan smertene ha kommet av en annen cyste som har sprukket?

Kan denne cysten sprekke? Bør jeg ta ultralyd før august, eller skal jeg bare la det skure og gå til august?

Er det farlig hvis denne sprekker, eller vokser?

Vil det bli utført en laparoskopi eller en laparotomi?

Er det større sjans for at de må ta eggstokken hvis jeg venter og denne cysten vokser?- I så fall vil jeg vurdere å gjøre det privat.

Mange spørsmål, men håper på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45836-ventetid-f%C3%B8r-lap-ved-sjokoladecyster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg hadde nylig pasient med en lignende historie. Plutselig smerter og mistanke om en sjokoladecyste. Ved kontroll etter en måned var cysten borte og det må derfor sannsynligvis ha vært blødning i en eggstokk etter eggløsning. Det er stor mulighet for at det kan være det samme med deg. Jeg synes det er klokt å vente. Om du skulle få sterke smerter, bør du selvsagt søke lege, men risikabelt synes jeg ikke at det er å vente..

Gjest Superline

Hei!

Jeg måtte fjerne den ene eggstokken pga. 2 10 cm store cyster som hadde tvunnet seg rundt den da jeg var 19 år. Jeg ble faktisk sendt hjem fra legevakten, selv om jeg kastet opp og ikke kunne gå!!!

Etter det måtte jeg begynne på p-pillen fordi da har du ikke eggløsning. Cyster er den lommen egget ligger i som egentlig skal gå til grunne etter eggløsning.Hos noen gjør den ikke alltid det, og blir akkurat som en ballong med vann i. Og selvfølgelig jo større den blir, og mer veske i den- jo vondere blir det. Jeg har ligget på operasjonsbordet 4-5 ganger etter det, for hos meg har de blitt dobbelt så store over natten. Det har vært veldig påkjenning, siden jeg bare har en eggstokk... Men jeg er nå 26 år, og har ei lita jente på 3 år.

Går du på pillen ?

Hvis ikke ville jeg råde deg til det, for da slipper du antagelig de plagene.

Jeg pleide å få cyster rundt eggløsning hver mnd, men noen ganger gikk de til grunne av seg selv etterhvert, men jeg fant fort ut at hvis smertene var så store at jeg ikke klarte å gå -måtte jeg dra opp til sykehuset. Jeg fikk opplyst at jeg skulle ringe sykehuset og spørre etter vakthavende gynekolog. (De var nok ekstra hjelpsomme med meg siden jeg bare hadde en eggstokk...)Legevakten har jo ikke ultralydsutstyr, og den beste måten å ha kontroll er jo med det. Så hvis du får veldig vondt, så må du ikke nøle med å mase på dem - det er som regel den eneste måten !!

Håper jeg ikke har skremt deg, for jeg har vært maks uheldig, og vet hvor skremmende det kan være.

Nok engang vil jeg mase om p-pillen, for det har iallefall hjulpet meg.

Hilsen Superline

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...