Gå til innhold

Keisersnitt, vanlig fødsel.

Anbefalte innlegg

Hadde keisersnitt ved forrige fødsel pga seteleie. Når nestemann kommer er det 15 mnd. siden operasjonen. Er det trygt for meg å gå gjennom en vanlig fødsel. Er så redd arret i livmoren ikke skal tåle presset. Har ikke noe lyst på hastekeisersnitt med narkose etter forsøk på fødsel.

Hvor trygg kan jeg være?

Hvor stor er sannsynligheten for at det blir seteleie igjen?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4588-keisersnitt-vanlig-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg tok også keisersnitt pga seteleie med nr. 1. Nr 2 fødte jeg normalt 16 måneder etter.

Det jeg fikk beskjed om er at du har større sjanse for seteleie igjen når du har hatt det før. Jeg fikk derfor en ekstra ultralyd rett før termin for å bli beroliget.

Ang. opr.såret fra sist så har du jo en svekket livmor. Den eneste betydningen det har er at du ikke blir liggende i en "langvarig" fødsel. Det kan da være fare for brist. Min fødsel varte i 14 timer og gikk veldig fint ift. arret/livmoren.

Ønsker deg lykke til og gled deg til en fantastisk ny fødselsopplevelse.

Hilsen

Åsa Prebensen, Jordmor

Det er en liten ökt sjanse for at du også denne gangen får et barn i seteleie. Sjansen er dog störst at den kommer til å ligge i hodeleie denne gangen. Din jordmor eller lege kommer til å være ekstra observante til barnets leie i slutten av graviditeten. Hvis de er i tvil kommer et ultralyd å bli aktuell. Jeg synes at du tryggt kan föde vaginalt, hvis det blir hodeleie.

Sjansen for at livmoren ikke holder er såpass liten at du absolutt må ta sjansen for en vaginal födsel. Det finnes jo også risikoe ved et keisersnitt. Du kommer at være ekstra overvåket under födselen og det kan ju derfor være betryggende å vite. Lykke til videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen

Hei.

Jeg tok også keisersnitt pga seteleie med nr. 1. Nr 2 fødte jeg normalt 16 måneder etter.

Det jeg fikk beskjed om er at du har større sjanse for seteleie igjen når du har hatt det før. Jeg fikk derfor en ekstra ultralyd rett før termin for å bli beroliget.

Ang. opr.såret fra sist så har du jo en svekket livmor. Den eneste betydningen det har er at du ikke blir liggende i en "langvarig" fødsel. Det kan da være fare for brist. Min fødsel varte i 14 timer og gikk veldig fint ift. arret/livmoren.

Ønsker deg lykke til og gled deg til en fantastisk ny fødselsopplevelse.

Hilsen

Tusen takk for beroligende svar. Føler meg så mye reddere nå enn da jeg gikk med lillemor. Aner egentlig ikke hvorfor. Skal tenke positivt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...