Gå til innhold

naproxen, graviditet, migrene

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig79

Hei. Jeg prøver å bli gravid. Samtidig er jeg mye plaget med migrene. Snakket med legen min som mente at jeg ikke burde bruke Zomig, men Naproxen ved anfall. Jeg trodde Naproxen ikke skulle brukes under graviditet jeg. Er det tilfelle? Vil Naproxen nedsette sjansen min til å bli gravid? Vil et foster få skader pga Naproxen?

Tusen, tusen takk for evnt. svar!!

MVH

enstelig79

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45913-naproxen-graviditet-migrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nikkaba

Eh... Du har ikke misforstått legen, vel?

Naproxen er ikke mot hodepine, men mot muskelsmerter i livmoren, også kalt mens-smerter...

Det er ihvertfall ikke slik at den nedsetter sjanse for å bli gravid, snarere tvert imot, siden de demper sammentrekninger i livmoren, men du har rett i at de ikke skal brukes når graviditet er et faktum.

Lykke til!!

Eh... Du har ikke misforstått legen, vel?

Naproxen er ikke mot hodepine, men mot muskelsmerter i livmoren, også kalt mens-smerter...

Det er ihvertfall ikke slik at den nedsetter sjanse for å bli gravid, snarere tvert imot, siden de demper sammentrekninger i livmoren, men du har rett i at de ikke skal brukes når graviditet er et faktum.

Lykke til!!

Det er faktisk ikke uvanlig at Naproxen blir brukt mot migrene. Datteren min bruker det, og det funker faktisk bra.

Gjest Nikkaba

Naproxen brukes også mot rygg og muskelsmerter, og ved f eks Bechterews.

Ja, når du sier det, så høres det jo logisk ut, da en muskelsammentrekning er lik, uansett om det er i livmoren, ryggen eller som spenning i hodet...

Men på pakken står det mot menstruasjonssmerter, det var det jeg tok utgangspunkt i.

Har aldri hørt at det brukes mot smerter i forb. bechterews, min venninne har hatt den diagnosen i 8 år, og har aldri brukt Naproxen mot det.

Men, men. De fleste legemidler har jo flere bruksområder, da.

Ja, når du sier det, så høres det jo logisk ut, da en muskelsammentrekning er lik, uansett om det er i livmoren, ryggen eller som spenning i hodet...

Men på pakken står det mot menstruasjonssmerter, det var det jeg tok utgangspunkt i.

Har aldri hørt at det brukes mot smerter i forb. bechterews, min venninne har hatt den diagnosen i 8 år, og har aldri brukt Naproxen mot det.

Men, men. De fleste legemidler har jo flere bruksområder, da.

Søsteren min har også Bechterews (det er 20 år siden hun fikk diagnosen som 18 åring), hun bruker Naproxen sammen med Confortid. Tidligere brukte hun noe annet, om jeg ikke husker feil var det faktisk Vival og Paralgin Forte (det også en uvant kombinasjon i denne sammenhengen), men nå er hun blitt svært mye plaget, og Naproxen er jo også betennelsesdempende. Det er jo dessverre slik det er med den sykdommen - den blir verre og verre med tiden. Kanskje er det derfor?

De aller fleste medisiner har flere bruksområder, men man kjenner vel helst til de en selv bruker det for. :o)

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

I dag vil man ikke tillate medikamenter i bruk som kan gi fosterskade (med enkelte unntak som deles ut i sykehus, kreftavdelinger osv). Naproxen og andre medikamenter av typen NSAID (som f.eks. brukes mot smerter ved menstruasjon, migrene og ved ulike giktformer) bør ikke brukes sist i svangerskapet fordi de kan lukke en viktig blodåre (som først skal lukke etter fødselen). Om det nedsetter fruktbarheten har man ikke sikre holdepunkter for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...