VIMSY Skrevet 23. mars 2002 Del Skrevet 23. mars 2002 Hei. Jeg har et spørsmål angående min nært forestående fødsel. Jeg har nå 6 uker igjen til termin og begynner å bli spent. Da jeg fikk min datter for snart 4 år siden skjedde det ved keisersnitt. Det ble på ultralyd påvist at det var fritt for fostervann. Jeg var da tre dager over tiden og det ble bestemt å sette i gang fødselen ved hjelp av drypp. Det viste seg da de målte hjertefrekvensen på barnet at det ikke hadde det bra og det ble dermed bestemt at jeg skulle ta keisersnitt. Nå er jeg jo spent om om dette var tilfeldig eller om det vil skje denne gangen også. Jeg ønsker helst å få føde vaginalt denne gang. Jeg har hørt at man ikke vil sette i gang en fødsel kunstig dersom man tidligere har tatt keisersnitt, stemmer dette og i så fall hvorfor? Er det stor risiko for at arret kan sprekke under en vanlig fødsel? På fohånd takk for hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45930-sette-i-gang-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 25. mars 2002 Del Skrevet 25. mars 2002 Det er ingen grunn til å tro at det du opplevde for fire år siden skal gjenta seg også denne gangen. At du tenker på det og er litt bekymret, er helt naturlig, men jeg tror ikke det er noen grunn til at dette skal gjenta seg. En øvet jordmor eller lege vil kunne kjenne på magen om det er bra med fostervann der inne. Er du veldig engstelig kan du evt. be om en ekstra ultralydkontroll for å sjekke fostervannsmengden. Det er riktig at man er litt tilbakeholdne med å sette i gang en fødsel kunstig hvis kvinnen tidligere har tatt keisersnitt. Dette fordi ukontrollerte rier, som noen ganger kan oppstå ved kunstig ingangsetting, i verste fall kan medføre at livmoren kan ta skade av det voldsomme arbeidet. Jeg synes imidlertid det er fint at du er innstilt på en vaginal fødsel og ønsker deg lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45930-sette-i-gang-f%C3%B8dsel/#findComment-174257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.