Gå til innhold

Husker dere om guttene i klassen strikket på skolen?

Anbefalte innlegg

Mener å huske at guttene i klassen også hadde håndarbeid , og måtte både strikke,  sy og hekle. Min samboer er fra et annet land, og han skrattlo da han hørte det. Og fortalte det til sine utenlandske kamerater,  og de skrattlo også. Guttene i hans land deltok aldri i håndarbeid som strikking osv. De jobbet ute med mannfolkarbeid,  mens jentene strikket inne.  

Hvordan var det da dere var små? 

Anonymkode: 7d57a...be5

Fortsetter under...

Nicklusheletida
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener å huske at guttene i klassen også hadde håndarbeid , og måtte både strikke,  sy og hekle. Min samboer er fra et annet land, og han skrattlo da han hørte det. Og fortalte det til sine utenlandske kamerater,  og de skrattlo også. Guttene i hans land deltok aldri i håndarbeid som strikking osv. De jobbet ute med mannfolkarbeid,  mens jentene strikket inne.  

Guttene hadde håndarbeid og jentene hadde sløyd. Husker en gutt som strikket bokbind til salmeboka si. Han ble faktisk normal.

4 minutter siden, frosken skrev:

Både gutter og jenter hadde sløyd og håndarbeid på barneskolen. Det ble strikket luer og sydd forklær og gymposer.  Også drev vi med keramikk, hadde en lærer som var keramiker. 

Ja, jeg mener å huske det. Min samboer kunne ikke forstå at det var sant. I hans hjemland er det noe som man aldri så noe av. Men Norge er et likestillingsland da. Så det er nok derfor. 

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Guttene hadde håndarbeid og jentene hadde sløyd. Husker en gutt som strikket bokbind til salmeboka si. Han ble faktisk normal.

Virkelig? Du er vel ørlite yngre enn meg. Da jeg gikk på barneskolen var det en selvfølge at begge kjønn hadde både sløyd og håndarbeid. Husker et par av guttene i klassen strikket seg gensere etterhvert.

Men ikke overrasket over at det er annerledes i andre og mer konservative kulturer.

Nicklusheletida
1 minutt siden, Ekstra skrev:

Virkelig? Du er vel ørlite yngre enn meg. Da jeg gikk på barneskolen var det en selvfølge at begge kjønn hadde både sløyd og håndarbeid. Husker et par av guttene i klassen strikket seg gensere etterhvert.

Men ikke overrasket over at det er annerledes i andre og mer konservative kulturer.

Tror du misforsto meg nå. Vi hadde begge deler vi også. 🙂

Annonse

4 minutter siden, Ekstra skrev:

Min samboer og kamerater fra andre land lo og sa at de synes de ser de norske mennene sitte å strikke på flyplassen osv.  For de ble dette veldig morsomt. De klarte nesten ikke å tro meg. De mente at Norge måtte være et av de eneste land som praktiserer strikking for gutter. Men Norge fokuserer mye på likestilling.  Det har landet gjort lenge. :)

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Tror du misforsto meg nå. Vi hadde begge deler vi også. 🙂

Jeg husker at jeg hadde sløyd på skolen. Fortalte de det også. De ble helt sjokket. Så det er litt forskjell på land. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer og kamerater fra andre land lo og sa at de synes de ser de norske mennene sitte å strikke på flyplassen osv.  For de ble dette veldig morsomt. De klarte nesten ikke å tro meg. De mente at Norge måtte være et av de eneste land som praktiserer strikking for gutter. Men Norge fokuserer mye på likestilling.  Det har landet gjort lenge. :)

For noen reaksjonære tullinger. Regner med at de liker tRump også.

Anonymkode: c907c...f3b

Jeg er eldre enn de fleste her, og jeg husker at vi akkurat "rakk" ett år med bytte, altså at jentene hadde sløyd for første gang og guttene håndarbeid, i ett skoleår. Jeg mener bestemt at dette var skoleåret 1971 / 72. Tidligere hadde vi jentene bare vært på sløydsalen når hele klassen i nødsfall pga. plassmangel måtte bruke den som klasserom. 

Det er slett ikke sikkert at dette ble innført på likt i hele landet, for på den tiden kunne det være store forskjeller lokalt: Minst ett fylke hadde fortsatt ikke avviklet realskole- og framhaldsskolesystemet da jeg begynte på ungdomsskolen i Oslo. Overgangen mellom 6- og 5-dagers skoleuke skjedde heller ikke samtidig over hele landet. 

Digresjon: Jeg hadde besøk av en jente / dame (vi var i starten av 20-årene da) fra Sveits sommeren 1979. Hun bodde i Zürich, så hun var jo ikke akkurat fremmedkulturell. Jeg husker at hun hadde aldri sett en kvinnelig bussjåfør tidligere. Det var jo ikke så veldig mange av dem i Oslo heller, men en del sommervikarer økte antallet i ferietiden, og vi var forbi perioden da det var noe rart. 

Både gutter og jenter hadde sløyd og håndarbeid på barneskolen. Husker at vi strikket på barneskolen og at også guttene lærte dette. På ungdomsskolen derimot, var det valgfritt om vi ville ha håndarbeid eller sløyd, og da mener jeg å huske at de aller fleste valgte "tradisjonelt", altså at guttene hadde sløyd og jentene håndarbeid. Jeg hadde i alle fall ikke sløyd noe mer etter barneskolen.

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte på skolen i 1975 og på barneskolen hadde begge kjønn både sløyd og håndarbeide det ene året vi hadde det. Jeg husker godt at vi jentene syntes det var blodig urettferdig for guttene fikk ha sløyd fra august til uti mars og de lagde flotte ting som pianokrakker og sånt! Vi jentene hadde sløyd fra uti mars til juni og fikk bare lage fiskesnøreholdere og brødfjøler... Hva vi gjorde i håndarbeidstimene husker jeg ikke, men jeg vet vi sydde gympose. Var ikke mitt glansfag den gangen...

På ungdomsskolen måtte vi velge mellom sløyd og håndarbeide og da var vi stuck med det resten av året. Jeg var hos tannlegen den timen de valgte og ble plassert på håndarbeide mot min vilje. Var de verste skoletimene jeg noen gang har hatt - enkelte lærere skulle bare ikke vært lærer! Husker det var EN gutt som valgte håndarbeide, resten fikk sløyd.

3 timer siden, laban skrev:

Jeg er eldre enn de fleste her, og jeg husker at vi akkurat "rakk" ett år med bytte, altså at jentene hadde sløyd for første gang og guttene håndarbeid, i ett skoleår. Jeg mener bestemt at dette var skoleåret 1971 / 72. Tidligere hadde vi jentene bare vært på sløydsalen når hele klassen i nødsfall pga. plassmangel måtte bruke den som klasserom. 

...

Tipper du også husker Ung i Dag-boka "Jentene gjør oppgjør" fra syttitallet, som omhandler akkurat dette. Husker jeg syntes den var gammeldags allerede da jeg leste den; for meg var det en selvfølge at også jentene hadde sløyd.

17 minutter siden, Ekstra skrev:

Tipper du også husker Ung i Dag-boka "Jentene gjør oppgjør" fra syttitallet, som omhandler akkurat dette. Husker jeg syntes den var gammeldags allerede da jeg leste den; for meg var det en selvfølge at også jentene hadde sløyd.

Ja - lillesøsteren min hadde den (mulig det var jeg som kjøpte den til henne, faktisk), så jeg leste den. Tror den ble til en TV-serie i Sverige også, riktignok veldig "basert på". Det er moren til Åsne Seierstad som har skrevet den. Jeg tror ikke den var i Ung i dag-serien, uten at det er noe stort poeng.

Jeg husker aller best undringen over de første Aurora-bøkene, der det var en veldig stor sak (for nabokjerringene og andre omgivelser) at moren jobbet. Det var vi vant til - vi hadde riktignok ikke hjemmeværende far. 

Endret av laban
1 minutt siden, laban skrev:

Jeg husker aller best undringen over de første Aurora-bøkene, der det var en veldig stor sak (for nabokjerringene og andre omgivelser) at moren jobbet. Det var vi vant til - vi hadde riktignok ikke hjemmeværende far. 

Ja, Vestly-bøkene er veldig preget av tiden de er skrevet og foreldes, i motsetning til f.eks. Astrid Lindgrens bøker, som holder seg bedre over tid.

1 minutt siden, Ekstra skrev:

Ja, Vestly-bøkene er veldig preget av tiden de er skrevet og foreldes, i motsetning til f.eks. Astrid Lindgrens bøker, som holder seg bedre over tid.

Det er jeg veldig enig, jeg har selv skrevet det her mange ganger. I f.eks. noen av Knerten-bøkene ville nesten hele historien forsvunnet dersom det hadde vært mer vanlig å ha telefon. Bl.a. derfor er det krevende for dagens barn å forstå poengene. (Jeg har ikke sett filmene, godt mulig de har løst "problemet" der.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...