Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg ?

Anbefalte innlegg

Gjest vet ikke hva jeg skal gjøre

Jeg har to barn og et på vei.

Mannen min har bestemt at jeg skal flytte.

Vi kjøpte hus mens vi var samboere, men var gifte da vi flyttet inn.

Mine foreldre kausjonerte.

Jeg ønsker slett ikke å flytte og jeg kan greie å sitte med huset.

Vi står begge som låntakere.

Kan han forlange at jeg skal flytte?

Han er av den typen som bare kaster klærne ut på gata og ber meg og barna komme oss ut på timen.

Er det slik at begge har rett på huset og at det evt. må avgjøres rettslig??

Eller kan han rett og slett forlange at jeg flytter ?

Noen som har vært i samme situasjon.

Det nytter overhodet ikke å prate men ham.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45951-hvilke-rettigheter-har-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du verden, for en trist situasjon.

Du har ingen fortrinn på å bli i huset - det har heller ikke han, når dere begge står som eiere. Saken må i så fall avgjøres rettslig, og dersom det er slik at du skal ha hovedomsorgen for barna, vil du helt sannsynlig vinne en slik sak.

En annen sak er om du virkelig skal ta en slik kamp. Du bør vurderer å finne deg et annet sted. Du har krav på halvparten av innboet, og han må kjøpe deg ut av huset.

I din situasjonen spørs det ikke om det er mest lurt. Uansett: Oppsøkt advokat. Ikke bal med dette alene. Bruk helle rnoen tusenlapper på advokat som kan sørge for at du får det du trenger. Det kan vise seg å være en meget god investeringen.

Gjest jeg bare må

Du verden, for en trist situasjon.

Du har ingen fortrinn på å bli i huset - det har heller ikke han, når dere begge står som eiere. Saken må i så fall avgjøres rettslig, og dersom det er slik at du skal ha hovedomsorgen for barna, vil du helt sannsynlig vinne en slik sak.

En annen sak er om du virkelig skal ta en slik kamp. Du bør vurderer å finne deg et annet sted. Du har krav på halvparten av innboet, og han må kjøpe deg ut av huset.

I din situasjonen spørs det ikke om det er mest lurt. Uansett: Oppsøkt advokat. Ikke bal med dette alene. Bruk helle rnoen tusenlapper på advokat som kan sørge for at du får det du trenger. Det kan vise seg å være en meget god investeringen.

Han mener at han har rett på huset siden vi kjøpte det når vi var samboere og ikke gift.

Barna er mine (særkullsbarn), det som er på vei er felles.

Jeg lurer derfor på om han har rett i det han sier, at han har krav på huset.

Trodde det var felles så lenge vi begge skrev under på kjøpekontrakten.

Han mener at han har rett på huset siden vi kjøpte det når vi var samboere og ikke gift.

Barna er mine (særkullsbarn), det som er på vei er felles.

Jeg lurer derfor på om han har rett i det han sier, at han har krav på huset.

Trodde det var felles så lenge vi begge skrev under på kjøpekontrakten.

Dersom dere skrev under på kontrakten sammen, eier dere huset sammen. Han har derfor ikke flere rettigheter enn du selvsagt.

Du bør oppsøke advokat for å sikre deg, det er som sagt en god investering.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Han har ingen rett til å hive deg ut. Det har heller ikke du med han. Dette må dere bruke tid på og diskutere, selv om han ikke vil snakke. Du kan oppsøke hjelp. Forsøk å å få tak i en advokat. I mellomtiden kan du gå til banken eller til lensmannskontoret. De kan hjelpe med råd og veiledning i akutte situasjoner. Be om bekreftelse på at dere eier boliget sammen, for å vise din partner svart på hvitt.

Gjest (ikke undertegnet)

Bygget dere huset selv? Isåfall, hvem står tomten på da dere kjøpte tomt og skrev under papirer sendt sorenskriveren? 2. Står dere begge som eiere, eier begge det, samme om dere er gift eller ei. 3.Dere giftet dere siden, og med mindre dere skrev under særeieavtale, eier dere nå ting i fellesskap. MEN jeg forstår det som dere stod som eiere begge to selv som samboere? Lånet står jo på begge!?

Han har uansett ikke lov til å kaste deg ut. Og dere må kontakte advokater, ta evt kontakt med banken ang lånet, og dere må finne en løsning til hvem som skal bo der. I de fleste tilfeller står moren med størst grunn til å fortsette å bo i felles hus, fordi barn ikke har godt av å flytte mye på seg. Forlat denne mannen, men kontakt rådgivning med advokat i første omgang. La deg ikke knekke!

Lykke til! :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...