Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En blodprøve tatt for noen dager siden viste at jeg hadde for lave verdier av to stoffer i leveren (albumin og noe jeg ikke husker navnet på). Verdiene var langt under normalverdiene for gravide.

På bakgrunn av denne prøven har jeg nå gått til kontroll hver dag for å se om jeg er i ferd med å få svangerskapsforgiftning. Jeg kommuniserer dessverre veldig dårlig med legen (en vikar), så jeg føler at jeg forstår litt for lite av hva som egentlig skjer.

Jeg har blodtrykk som har steget fra 115/75 til 135/95 i løpet av en knapp uke. Vekta har økt med nesten 4 kilo på samme tid, men jeg har ikke spesielt mye hevelser. Urinprøven viste spor av proteiner, men heller ikke veldig mye. Jeg er ellers spesielt tørst og drikker nok rundt 3 liter vann daglig nå (mer enn vanlig). Fosterlyden var normal, men jeg merker mye mindre bevegelser enn jeg gjør til vanlig. Ellers har jeg en svak, murrende hodepine.

Er dette svangerskapsforgiftning? Hva bør skje framover nå? Jeg skal ha en ny undersøkelse i dag. Jeg er 35 uker på vei.

Jeg skal etter planen ha en ultralydundersøkelse på fødeavdelingen på tirsdag for å vurdere størrelsen på fosteret. Bør jeg undersøkes der tidligere eller kan jeg trygt vente?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45964-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det kan nesten virke som om du har utviklet en svangerskapsforgiftning, og derfor er det fint at du blir fulgt opp daglig. Snakk med din lege i dag om hvordan du føler deg og spør om du evt. kan bli vurdert av spesialist i dag eller senest i morgen. At du kjenner mindre liv, bør du absolutt presisere. Det kan være et tegn på at morkaken kanskje ikke fungerer 100% lenger, og det må man selvfølgelig få klarlagt så fort som mulig. Barnet kan være mer passivt av tilfeldige grunner også. Tror du kan føle deg trygg så lenge du blir så hyppig kontrollert, men en kontroll hos spesialist er helt klart på sin plass. Du har heldigvis kommet 35 uker på vei, og sånn sett har du ingen grunn til å engste deg for at barnet ikke er robust nok til å klare seg hvis du står foran en snarlig forløsning. Ved svangerskapsforgiftning av en viss alvorlighetsgrad er forløsning den eneste behandling. Ønsker deg lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...