laban Skrevet 23. mars 2021 Del Skrevet 23. mars 2021 Trine skrev (1 time siden): ...hvorfor kan man ikke tilrettelegge disse linjene slik at de som ikke er så skoleflinke, men jævlig rå på å fikse biler f.eks, kan komme seg igjennom utdanningen. Vil man bli rørlegger, trenger man ikke ha muligheten til å kunne studere etter kun et år med påbygg. Man vil jo ikke studere, man vil bli rørlegger. Og man kan jo faktisk gå teknisk fagskole, dersom man vil utdanne seg videre etter læra. Akkurat det der er poenget mitt også. Greit med et pensum som gjør at det holder med ett års påbygg for de som er i tvil - fint at ikke alle som er usikre, tar studiespesialisering. Men alle de som vet at de ønsker seg noe helt annet enn det de hadde på ungdomsskolen, bør ha mulighet for å velge bort diktanalysen og det andre som bare skal sikre grunnlaget for påbyggingsåret. Jeg tror en del frafall kunne vært unngått hvis man helt i starten fikk noen tydelige "bevis" på at man går på yrkesfag, ikke på en forlengelse av ungdomsskolen. Alle fag krever teori og f.eks. engelskkunnskaper, men det er lettere å forstå poenget når man har sett et minimum av hva den skal brukes til. Det er ikke umulig å tilpasse allmennfagene litt - skriv en bruksanvisning, ikke en novelle! Trine skrev (1 time siden): Men da jeg valgte utdanning var lønn og arbeidsmarkedet vesentlige faktor. Jeg skulle tjene godt nok og jeg skulle være garantert å få jobb. Velger man å utdanne seg som førskolelærer, vet man jo at man aldri kommer til å tjene særlig bra. Med forbehold om at det er seks år siden jeg hadde en tiendeklassing: Det er nok litt lite fokus på og åpenhet om lønn og arbeidsmarked i forbindelse med de valgene disse ungdommene må ta. Det er for langt fram dit- mange ungdommer tenker selvfølgelig kortsiktig, på om den aktuelle skolen er populær, hvor den ligger og hva vennene skal gjøre. Lærerne påvirker foreldre med anbefalinger om at det "ikke skal stenges noen dører", det betyr ofte vinkling mot studiespesialisering. Så håper jeg rådgivere og andre i den rollen, har sluttet å spørre jenter som er i tvil, om de ønsker seg et yrke der de "har med mennesker å gjøre". Akkurat som om de som jobber med barn eller innen helse, er de eneste som treffer mennesker i jobbsammenheng! De menneskene som ikke er veldig unge, veldig gamle eller har en sykdom eller et annet alvorlig problem, er der ute de også... 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460087-lavstatusmenn-er-de-nye-taperne-f%C3%A6rre-f%C3%A5r-barn-de-tjener-mindre-og-d%C3%B8r-tidligere/page/5/#findComment-4032779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 laban skrev (På 23.3.2021 den 11.50): Det er ikke umulig å tilpasse allmennfagene litt - skriv en bruksanvisning, ikke en novelle! De kunne eventuelt vurdert å legge inn polsk som obligatorisk fag på alle linjer innen bygg og anlegg 🤣 Men helt seriøst, man har mer nytte av polsk enn engelsk, for det er dønn umulig å kommunisere med dem. Jeg tror allikevel ikke det er en veldig god idé å ha polsk som fag på de linjene. Før, i skikkelig gamledager, ihvertfall før reform-94, tror jeg pensum i allmennfag var mer tilpasset den linja man gikk. Det er jo mye mer fornuftig. Det er vel ikke så viktig at alle lærer akkurat det samme. En kan analysere dikt, en annen kan lese bruksanvisning. Jeg vil vel mene at bruksanvisning er mer nyttig, men det lærte vi aldri på skolen. laban skrev (På 23.3.2021 den 11.50): Med forbehold om at det er seks år siden jeg hadde en tiendeklassing: Det er nok litt lite fokus på og åpenhet om lønn og arbeidsmarked i forbindelse med de valgene disse ungdommene må ta. Det er for langt fram dit- mange ungdommer tenker selvfølgelig kortsiktig, på om den aktuelle skolen er populær, hvor den ligger og hva vennene skal gjøre. Lærerne påvirker foreldre med anbefalinger om at det "ikke skal stenges noen dører", det betyr ofte vinkling mot studiespesialisering. Jeg har ikke hatt en eneste tiendeklassing og har ikke engang gått tiendeklasse selv. Men det var heldigvis ingen lærere som påvirket foreldrene mine, og foreldrene mine påvirket ikke meg. Ikke vennene mine heller, for de skulle gå allmenn og det var ikke engang et tema for meg. Men det jeg husker var at ingen egentlig forklarte særlig godt hva de ulike yrkene innebar. Det var noen lærere fra videregående innom en gang i niendeklasse, men det var jo ikke nok til å bli så veldig klok. Jeg ville bli elektriker ihvertfall, for det var den yrkesutdanninga hvor man tjente best 😂 Også likte jeg jo å skru i hjel ting. Men jeg hadde en trøblete hånd og konkluderte med at det ikke ville fungere. laban skrev (På 23.3.2021 den 11.50): Så håper jeg rådgivere og andre i den rollen, har sluttet å spørre jenter som er i tvil, om de ønsker seg et yrke der de "har med mennesker å gjøre". Akkurat som om de som jobber med barn eller innen helse, er de eneste som treffer mennesker i jobbsammenheng! De menneskene som ikke er veldig unge, veldig gamle eller har en sykdom eller et annet alvorlig problem, er der ute de også... I nesten alle yrker har man jo med mennesker å gjøre. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/460087-lavstatusmenn-er-de-nye-taperne-f%C3%A6rre-f%C3%A5r-barn-de-tjener-mindre-og-d%C3%B8r-tidligere/page/5/#findComment-4032994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.