Gå til innhold

jordmorkontroll og overvekt

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig

Overskriften ble litt dum, men....

Det jeg lurer på er meget enkelt:

Lengre ned her er det et innlegg hvor Trine Endsjø har svart på igangsetting av fødsel, at jordmor kan ved å kjenne utenpå magen avgjøre hvor mye fostervann det er.

Også i andre forbindelser nevnes det at jordmor kan finne ut barnets leie, osv bare ved å kjenne på magen.

Men hva når den gravide er sterkt overvektig og har et skikkelig fettlag på magen? Jeg følte vel at selv på ultralyden var det vanskelig for jordmor å se det hun skulle pga mye fett på magen. Hun sa det ikke, men jeg så jo selv hvor uskarpe bildene ble.

Gjør overvekt og fett på magen det vanskeligere å både undersøke den gravide, og ta presis ultralyd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46077-jordmorkontroll-og-overvekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo bare svare ut i fra meg selv, men jeg er også overvektig.

Jordmoren sa til meg at det kunne være vanskeligheter med å finne leie osv på barnet, og mine UL bilder ble også veldig uskarpe.

Ved kontroll i uke 32 fant hun imidlertid fort hva slags leie den lå i (hodeleie med rumpa opp på min venstre side).

Hun mente likevel hun hadde hørt at de ville ha overvektige inn på en ekstra UL sjekk i uke 34 og ringte sykehuset. Der var det ingen som hadde hørt om det, og hvis fosterlyden var grei, og jeg ikke hadde noen problemer med noe, og hun fant leie, så var det ingen grunn til ekstra UL.

Det er klart det er vanskeligere å kjenne hva som er hva, som f.eks mye eller lite fostervann, det skjønner jeg ikke helt hvordan de kan kjenne på noen uansett størrelse....trodde man måtte bruke UL til det?

Lykke til i allefall!!!!

Klemmer fra

Trine Endsjø, jordmor

Det er riktig at gravide kvinner med tykt fettlag på magen ofte er vanskeligere å undersøke med tanke på barnets leie, størrelse og mengde fostervann, men det er slettes ikke umulig. En øvet jordmor klarer som oftest å danne seg et bilde av disse tingene, men må kanskje kjenne litt grundigere enn på slanke kvinner. Når det gjelder ultralyd, kan det også by på vanskeligheter når man ønsker et klart bilde med eksakte mål av barnet, hvis mor er svært overvektig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...