Glitter Skrevet 27. mai 2021 Del Skrevet 27. mai 2021 Eva Sofie skrev (38 minutter siden): Nei, men dette er å bli utsatt for stigmatiserende og forutinntatte holdninger. Det at du ikke reagerer betyr dessverre bare at det er vanlig for deg, men det betyr ikke derfor at man skal akseptere det. Jeg opplever selv å bli stigmatisert og i ytterste konsekvens diskriminert pga. andre forhold, og en skal ikke finne seg i å bli tråkket på når en allerede ligger nede. Men jeg forstår at du ikke orker. Jeg får tilbakemeldinger fra folk som har fått den funksjonshemningen i voksen alder som jeg selv har levd med hele livet, og de mener at jeg aksepterer altfor mye - men det er fordi man lærer å svelge mange kameler fordi man ikke orker å ta opp kamp etter kamp for å nå frem... Dessverre. Litt annet, men likevel beslektet slik jeg ser det. Det handler begge deler om respekt for mennesker med ulike behov og forutsetninger. Ja, det er jo noe med å respektere og forstå, og ikke bare se på med et strengt blikk. Og man skal vel ikke finne seg i slike ting, men hvis man er vant til å bli tråkket på, og tråkker på seg selv, så blir det raskt slik. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er ikke dette forsøk på ansvarsfraskrivelse? Generelt sett skal det godt gjøres å bare "havne i" et rusmiljø. Med mindre man er tvunget inn i det, har det foregått et aktivt valg i forkant. Kriminalitet begått i rus kan forklares, men ikke unnskyldes. Å havne i et rusmiljø pga psykisk lidelse er forklarende, men ikke unnskyldende. En person kan ikke velge å være psykisk frisk eller psykisk syk, men en person kan velge om en vil ty til rus eller ikke for å "medisinere" seg. Og om rusen forårsaker kriminelle handlinger er det det den berusedes skyld. Jeg gjentar at jeg her snakker generelt. Anonymkode: 1d1ff...65c Kan ikke si det var et aktivt og veloverveid valg. Jeg er den siste folk hadde trodd skulle havne i et slikt uføre. Jeg orker ikke å begynne å bruke meg selv som eksempel på hvordan det gikk som det gikk for å skape forståelse, men jeg mistet dessverre gangsynet mitt fullstendig på grunn av alvorlig psykisk sykdom også skjedde det ting, jeg møtte feil folk, de lurte meg osv osv. Ballen rullet til en stor snøball. Det handler ikke om ansvarsfraskrivelse, men at det er så ufattelig mye mer komplisert. Å bli rusavhengig er aldri et aktivt valg. Det er et slags valg ja, men det er ikke noe friskt eller full forståelse for hva som er på vei til å skje, med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461096-finner-ikke-roen/page/2/#findComment-4042506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 Del Skrevet 27. mai 2021 Glitter skrev (3 timer siden): Å bli rusavhengig er aldri et aktivt valg. Det er et slags valg ja, men det er ikke noe friskt eller full forståelse for hva som er på vei til å skje, med det. Så opplyste folk er i dag i forhold til tidligere tider så vet man godt hva farene med rus er, blant annet avhengighet. Jeg er 40 og lærte om dette allerede på ungdomsskolen. Man tar et valg, på tross av kunnskapen en har om hvor farlig det er, i det man blåser den første jointen eller tar den første ecstasy-pilla, eller hva det måtte være. Så jo, det er et aktivt valg. Anonymkode: 1d1ff...65c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461096-finner-ikke-roen/page/2/#findComment-4042531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 28. mai 2021 Del Skrevet 28. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så opplyste folk er i dag i forhold til tidligere tider så vet man godt hva farene med rus er, blant annet avhengighet. Jeg er 40 og lærte om dette allerede på ungdomsskolen. Man tar et valg, på tross av kunnskapen en har om hvor farlig det er, i det man blåser den første jointen eller tar den første ecstasy-pilla, eller hva det måtte være. Så jo, det er et aktivt valg. Anonymkode: 1d1ff...65c Igjen er det mye mer komplisert enn hva du påstår. Så mye VET man i dag. Noe mer orker jeg ikke si om saken. Slike som deg er umulig å få til å se hvor komplekst det er, og hvordan det for mange handler mer om å falle inn i det enn å aktivt velge det. Å komme seg ut av det handler derimot langt mer om aktive valg. Endret 28. mai 2021 av Glitter 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461096-finner-ikke-roen/page/2/#findComment-4042536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 28.5.2021 den 1.16): Så opplyste folk er i dag i forhold til tidligere tider så vet man godt hva farene med rus er, blant annet avhengighet. Jeg er 40 og lærte om dette allerede på ungdomsskolen. Man tar et valg, på tross av kunnskapen en har om hvor farlig det er, i det man blåser den første jointen eller tar den første ecstasy-pilla, eller hva det måtte være. Så jo, det er et aktivt valg. Anonymkode: 1d1ff...65c Og folk er opplyste, men likevel begynner folk til tross for dette å røyke og snuse - samt drikke alkohol. Fordi det er godtatt av samfunnet. Og for å snakke om litt mindre potente stoffer. Alkoholmisbruk er kjent, det rammer ca. 10% av befolkningen og dobbelt så mange menn som kvinner og på FHIs sider om alkoholisme og problemer står det bl.a.: "Vanligvis bidrar en rekke faktorer til utviklingen av et alkoholproblem. Sosiale faktorer som påvirkning fra familien, kolleger og samfunnet, tilgangen på alkohol, og psykiske faktorer som høyt stressnivå, manglende evner til å takle problemer, og forsterkning av trangen til å drikke når en er sammen med andre som drikker - bidrar alle til utvikling av alkoholisme. Og når alkoholismen er der, kan det være andre faktorer som opprettholder alkoholmisbruket, enn de som startet det." Jeg har aldri hatt problemer med alkohol eller rus, men jeg har lest svært mange bøker om emnet, og noe sier meg at inngangsporten til alkoholisme og sterkere russtoffer ligner hverandre, og i mange tilfeller overlapper de hverandre også. Og dette Faktaarket fra UiO synes jeg var svært bra - anbefales å gå inn på lenken: "I hjernen skapes det en belønningsreaksjon når man opplever noe godt – på engelsk: ”liking”. Enkelte slike opplevelser kan tillegges en særskilt betydning, og det oppstår et ønske om å gjenta handlingen - på engelsk ”wanting”. Man ønsker seg mer av det man nettopp har fått. Denne mekanismen regnes for å være sentral både for menneskers overlevelsesevne og for utvikling av avhengighet. Like etter fødselen får barnet melk fra brystet. Barnet begynner å suge, en handling som er viktig for at barnet skal overleve. Oppgaven til hjernens belønningssystem er å lære barnet at det er viktigere å suge enn for eksempel å sprelle med beina. De signalene som motiverer babyen til å gjenta sugingen, må være kraftige for å sikre at barnet husker sugingen, ønsker å gjenta den - og dermed overlever. Slike naturlige handlinger som er sentrale for overlevelsen, som å spise, drikke, samhandle sosialt, ha sex og gi omsorg til avkom, preges inn i hukommelsen fordi de ved hjelp av hjernens ”belønningssystem” tillegges større betydning enn andre handlinger. Hjernens belønningssystem sørger for ”liking” (belønning - følelse av velbehag) og ”wanting” (motivasjon - ønske om å gjenta handlingen). Strukturer i området bak pannebeinet (prefrontale cortex) har en regulerende funksjon."Etter hvert som hjernen modnes, vokser det fram andre hjerneområder som demper og regulerer de mer umodne delene av hjernen. Området bak pannebeinet (frontale og prefrontale cortex) har bl.a. en regulerende/kontrollerende funksjon. Dette området er sentralt når følgende vurdering foregår: ”Å spise er godt, og det er veldig nødvendig, men nå må jeg faktisk gjøre noe annet” (se figur 1). 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/461096-finner-ikke-roen/page/2/#findComment-4042879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.