Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bruker følgende medisiner:

Zoloft 150 mg / 50 nmol

Fluanxol 2 mg / 2 nmol

Propranolol 20 mg x 3.

Phenergan ved behov. 

Og har fått noe effekt mot panikkangst. Har også hatt 10 timer metakognitiv terapi, ferdig i terapi nå. 

Jeg får ikke lengre lange perioder med angst, men litt avhengig av hvor sliten jeg er, hvor dårlig jeg har sovet, etc., korte angsttilløp som kan komme veldig mange ganger om dagen. Skulle så gjerne blitt kvitt dette men skjønner verken hva som utløser det eller hvordan jeg skal forholde meg til det på en bedre måte. Går inn mot en tøff høst på jobb og jeg vil så gjerne ha noen råd om hvordan jeg håndterer angsttilløpene uten at det ødelegger dagen min eller søvnen min. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462018-restsymptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg oppfatter det slik med kroniske disposisjoner: Det er en kamp/krig mellom kroppens motstandskraft mot sykdom og sykdommens angrepskraft. Akkurat som to parter i en krig, eller to fotball- eller håndballag mot hverandre.

Når kroppen blir svært sliten, søvnløs etc svekkes det laget som skal bevare friskhet. Det sykdomsfremkallende laget får en relativ fordel, og symptomer kan komme tilbake. Jeg mener derfor at for å forbli helt frisk, må en tilpasse livsbelastningene til det kroppen tåler.

Jeg har behandlet mange med panikklidelse til symptomfrihet. Så har noen kommet tilbake etter noen år. Nesten uten unntak har de sakte, men sikkert tatt på seg nye oppgaver og verv. En langsomt snikende "Klarer du den, så klarer du den".

Beklager at jeg ikke hadde noen enkle råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462018-restsymptomer/#findComment-4051274
Del på andre sider

kupton skrev (2 minutter siden):

Jeg oppfatter det slik med kroniske disposisjoner: Det er en kamp/krig mellom kroppens motstandskraft mot sykdom og sykdommens angrepskraft. Akkurat som to parter i en krig, eller to fotball- eller håndballag mot hverandre.

Når kroppen blir svært sliten, søvnløs etc svekkes det laget som skal bevare friskhet. Det sykdomsfremkallende laget får en relativ fordel, og symptomer kan komme tilbake. Jeg mener derfor at for å forbli helt frisk, må en tilpasse livsbelastningene til det kroppen tåler.

Jeg har behandlet mange med panikklidelse til symptomfrihet. Så har noen kommet tilbake etter noen år. Nesten uten unntak har de sakte, men sikkert tatt på seg nye oppgaver og verv. En langsomt snikende "Klarer du den, så klarer du den".

Takk for et klokt svar. Jeg har også vært inne på disse tankene selv. Når man skal bli et «nytt og bedre menneske» etter sommerens utskeielser og skal klare alt på en gang. 

Jeg synes bare lidelsen min er så rar. Jeg kan sitte i en stol og ha det helt fint. Så er det plutselig som lynet slår ned og alt blir helt mørkt. Blir redd og fortvilet. Så ti sekunder etterpå er ting bra igjen. Disse mystiske hendelsene kan skje flere hundre ganger daglig på det verste, men oftest mindre.

Hva i alle dager er dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462018-restsymptomer/#findComment-4051276
Del på andre sider

ISW skrev (På 2.8.2021 den 19.55):

Bruker følgende medisiner:

Zoloft 150 mg / 50 nmol

Fluanxol 2 mg / 2 nmol

Propranolol 20 mg x 3.

Phenergan ved behov. 

Og har fått noe effekt mot panikkangst. Har også hatt 10 timer metakognitiv terapi, ferdig i terapi nå. 

Jeg får ikke lengre lange perioder med angst, men litt avhengig av hvor sliten jeg er, hvor dårlig jeg har sovet, etc., korte angsttilløp som kan komme veldig mange ganger om dagen. Skulle så gjerne blitt kvitt dette men skjønner verken hva som utløser det eller hvordan jeg skal forholde meg til det på en bedre måte. Går inn mot en tøff høst på jobb og jeg vil så gjerne ha noen råd om hvordan jeg håndterer angsttilløpene uten at det ødelegger dagen min eller søvnen min. 

Synd og lese at det er så vanskelig for deg. Noe av det du skriver kjenner eg meg igjen i. Det er nå 7 uker siden eg hadde sist tendenser til et panikkanfall. Det har tatt meg lang tid å endre væremåte, og hvordan eg forholder meg til ting. Er det noe som eg vet fører til et tilløp med angst, så er det stress(!) dårlig kosthold, dårlige søvnrutiner, og det med å ta på seg alt for mye. 

Eg går fremdeles til psykolog, og bruker også enda samme dose som deg på sertralin. Jobben min nå er å forhindre tilbakefall. 

Psykologen min sa at eg med liten sannsynlighet vil bli den ”supermannen” eg var før, som var med på alt, skulle klare alt, prestere bedre og bedre. Som eg nå innser har gjort meg til den eg er i dag, me diagnose panikklidelse og depresjon. Dette har eg akseptert. 

Kan det vær at du stiller for høye krav til deg selv? Er du helt ærlig me den viktigeste personen i ditt liv? DEG selv 🙏

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462018-restsymptomer/#findComment-4051471
Del på andre sider

kupton skrev (På 2.8.2021 den 22.14):

Jeg har en fysisk sykdom, nei to, og dette var en veldig bra påminnelse for meg også. Har fri i tre dager og må rett og slett bare hente meg inn igjen nå. Skal la være å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke får trent og ordnet hundre andre ting når jeg har fri. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462018-restsymptomer/#findComment-4051473
Del på andre sider

Annonse

Duken skrev (På 4.8.2021 den 23.25):

Synd og lese at det er så vanskelig for deg. Noe av det du skriver kjenner eg meg igjen i. Det er nå 7 uker siden eg hadde sist tendenser til et panikkanfall. Det har tatt meg lang tid å endre væremåte, og hvordan eg forholder meg til ting. Er det noe som eg vet fører til et tilløp med angst, så er det stress(!) dårlig kosthold, dårlige søvnrutiner, og det med å ta på seg alt for mye. 

Eg går fremdeles til psykolog, og bruker også enda samme dose som deg på sertralin. Jobben min nå er å forhindre tilbakefall. 

Psykologen min sa at eg med liten sannsynlighet vil bli den ”supermannen” eg var før, som var med på alt, skulle klare alt, prestere bedre og bedre. Som eg nå innser har gjort meg til den eg er i dag, me diagnose panikklidelse og depresjon. Dette har eg akseptert. 

Kan det vær at du stiller for høye krav til deg selv? Er du helt ærlig me den viktigeste personen i ditt liv? DEG selv 🙏

Hei,

Tusen takk for svar.

Jeg har det jo egentlig greit, med unntak av disse angsttilløpene som plager meg litt. Det er vondt å tenke på at angsten skal begrense meg både mht. livskvalitet og jobb. Jeg har jo fortsatt veldig mye å gå på hva gjelder dosering av sertralin. Tidligere var jeg jo helt oppe i 400 på denne. Jeg tror jeg bør ta en prat med fastlegen om hva jeg gjør videre. Sliter som sagt litt med å akseptere at en dag med stress og dårlig søvn skal hindre meg såpass mye 😊

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462018-restsymptomer/#findComment-4051686
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (53 minutter siden):

Hei,

Tusen takk for svar.

Jeg har det jo egentlig greit, med unntak av disse angsttilløpene som plager meg litt. Det er vondt å tenke på at angsten skal begrense meg både mht. livskvalitet og jobb. Jeg har jo fortsatt veldig mye å gå på hva gjelder dosering av sertralin. Tidligere var jeg jo helt oppe i 400 på denne. Jeg tror jeg bør ta en prat med fastlegen om hva jeg gjør videre. Sliter som sagt litt med å akseptere at en dag med stress og dårlig søvn skal hindre meg såpass mye 😊

Var du helt ok, dvs uten de symptomene du har nå, da du gikk på 400 mg? I så fall burde du jo trappe opp, men ta en prat med fastlegen først ja. Lykke til!

Anonymkode: facc8...39d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462018-restsymptomer/#findComment-4051701
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 14.21):

Var du helt ok, dvs uten de symptomene du har nå, da du gikk på 400 mg? I så fall burde du jo trappe opp, men ta en prat med fastlegen først ja. Lykke til!

Anonymkode: facc8...39d

Det er litt rart - da jeg brukte den dosen hadde jeg en annen angstlidelse og ikke panikk. Jeg er derfor litt usikker på hvilken dose som skal til for å «ta» disse symptomene. Sikkert ikke nødvendig med 400. Men jeg har alltid hatt rask legemiddelmetabolisme slik at jeg i praksis tar 75 mg i dag når jeg tar 150.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462018-restsymptomer/#findComment-4052112
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...