Gå til innhold

Nyutdannet lege om sykmeldinger

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (25 minutter siden):

Ja, det forsto jeg også, men hvis man i utgangspunktet er litt rett for å dra til legen og redd for å bli mistenkeliggjort (slik som meg) når en først da gjør det, så ville jeg ha valgt en annen lege.

Jeg har null problemer med å forstå hva du mener. Kommentaren min var skrevet med "glimt i øyet", men det er beklagelig om det ble misforstått. Skjønner godt at man kan bli engstelig for å ikke bli forstått eller trodd av en lege som virker litt streng, selv om man kommer med reelle problemer.

cilie skrev (9 minutter siden):

Ja, det kan være tøft å ta debatten, men jeg synes altså ikke noe om «innpakningen.» 

Det er helt i orden å ikke synes det! 🙂

Endret av Gjest

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (11 timer siden):

Ja, det forsto jeg også, men hvis man i utgangspunktet er litt rett for å dra til legen og redd for å bli mistenkeliggjort (slik som meg) når en først da gjør det, så ville jeg ha valgt en annen lege.

Det handler jo om tillit til legen og til det å bli forstått. Den legen jeg gikk til under svangerskap var litt for «kjekk og grei» og jeg fikk følelsen av at hun mistenkeliggjorde gravide kvinner. Det var også en jordmor knyttet til det legesenteret. Hun var selv trebarnsmor og jobbet på riksen, hvor de jo har en del erfaring om komplikasjoner som kan oppstå. Det var denne jordmoren som overtalte legen til å sykemelde meg 30 % de siste ukene fram mot permisjonsstart. For meg virket det som om legen tenkte at det som ikke synes på en blodprøve er ikke sykdom. 

Grendel skrev (1 minutt siden):

Den vanligste responsen her ser ut til å være at hun har rett, men ikke burde sagt det rett ut.

Jeg tror at alle er mot misbruk av sykemeldinger, så hvis hennes beskrivelse er dekkende for en leges hverdag, så har hun rett. Jeg tenker imidlertid at deler av det hun skriver er en form for vandrehistorier (hennes eksempel er f.eks. helt likt noe Jørgen Skavlan har brukt flere ganger) - og at den unyanserte måten hun skriver om temaet på, gjør at jeg synes hun viser en form for arroganse som er ganske uspiselig. Jeg synes det er oppsiktsvekkende at en nyutdannet lege blir så sjokkert over at pasientene selv ytrer hva de tror de trenger - også når pasienten tar helt feil.  Det er mye pasienter tror er riktig og hensiktsmessig og som ikke er det faglig sett. Det er legens oppgave å kunne faget, ikke pasienten. Kronikkforfatteren er utdannet i en periode hvor det har vært stort fokus i helsetjenestene på pasienters rett til medvirkning, samvalg osv. - det er ikke lenger meningen at pasienten skal sitte med lua i hånden og anse seg selv som mindre verdt enn legen. Pasienten skal heller ikke kunne bestille tjenester slik man kjøper noe i en nettbutikk, men de har rett til å ytre sine oppfatninger. 

Drømmeautomat

Grunnen til at jeg ikke syns dette er en spesielt god ytring er at hun slår inn åpne dører. Hun sier mer eller mindre det samme som andre leger har sagt før henne, f.eks. Anders Danielsen Lie og Jørgen Skavlan. Og alle politikere og synsere til høyre for SV er hjertens enige. Innlegget hennes er først og fremst et uttrykk for hennes personlige frustrasjon og mangler analyse eller løsningsforslag, utover forslaget hennes om å innføre karensdager. Men i Norge er det jo først og fremst langtidssykefraværet som anses som et problem, og der vil karensdager ha null effekt. Hun ser heller ikke sykefraværet i en større sammenheng. Kvinner har meget høy yrkesdeltagelse i Norge, og kvinner har 70% høyere sykefravær enn menn https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/ny-nav-analyse-vanskelig-a-forklare-den-store-kjonnsforskjellen-i-sykefravaer

Hvorvidt aspekter ved norsk arbeidsliv og inkludering spiller inn hopper hun også helt bukk over. Og enig med @frosken i at hun virker naiv når hun blir overraska over at folk kommer til legekontoret med en idé om hva som feiler dem eller et ønske om hva tiltakene bør bestå i. Hvis hun ikke er komfortabel med det passer hun kanskje ikke så godt som fastlege, men det er jo mange spesialiseringer der hun slipper å forholde seg til hele mennesket i så stor grad.

Alt dette sier jeg forøvrig som en som ofte har takka nei til sykemeldinger foreslått av leger, også unge leger, som jeg personlig har god erfaring med.

Endret av Drømmeautomat

Annonse

Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Grunnen til at jeg ikke syns dette er en spesielt god ytring er at hun slår inn åpne dører. Hun sier mer eller mindre det samme som andre leger har sagt før henne, f.eks. Anders Danielsen Lie og Jørgen Skavlan. Og alle politikere og synsere til høyre for SV er hjertens enige. Innlegget hennes er først og fremst et uttrykk for hennes personlige frustrasjon og mangler analyse eller løsningsforslag, utover forslaget hennes om å innføre karensdager. Men i Norge er det jo først og fremst langtidssykefraværet som anses som et problem, og der vil karensdager ha null effekt. Hun ser heller ikke sykefraværet i en større sammenheng. Kvinner har meget høy yrkesdeltagelse i Norge, og kvinner har 70% sykefravær enn menn https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/ny-nav-analyse-vanskelig-a-forklare-den-store-kjonnsforskjellen-i-sykefravaer

Om aspekter ved norsk arbeidsliv og inkludering spiller inn hopper hun også helt bukk over. Og enig med @frosken i at hun virker naiv når hun blir overraska over at folk kommer til legekontoret med en idé om hva som feiler dem eller et ønske om hva tiltakene bør bestå i. Hvis hun ikke er komfortabel med det passer hun kanskje ikke så godt som fastlege, men det er jo mange spesialiseringer der hun slipper å forholde seg til hele mennesket i så stor grad.

Alt dette sier jeg forøvrig som en som ofte har takka nei til sykemeldinger foreslått av leger, også unge leger, som jeg personlig har god erfaring med.

Enig! Jeg er dessuten sterkt uenig med kronikkforfatteren mht karensdager. Om man ikke forsto hvor uholdbart det var fra før, burde man ha snudd nå pga pandemien. Forskjellen mellom Norge og for eksempel USA var påtakelig mht spredning av virus. Der gikk lavlønnede med symptomer på jobb, fordi de ikke hadde råd til å være syk. 

cilie skrev (På 20.8.2021 den 6.34):

Og det vil vel alle? Det er retorikken hennes, som jeg synes er både arrogant, umoden og ja, usympatisk. 

Hva syns du om denne da? https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/BJpRp0/vi-har-en-syk-sykmeldingskultur-kaveh-rashidi-og-sophie-berg

Kayia skrev (12 minutter siden):

Jeg likte den. Befriende å lese en  ytring som ikke primært mistenkeliggjør enkeltindivider, men som tydeliggjør nødvendigheten av å motvirke en ugunstig sykemeldingskultur. 

frosken skrev (5 timer siden):

Jeg likte den. Befriende å lese en  ytring som ikke primært mistenkeliggjør enkeltindivider, men som tydeliggjør nødvendigheten av å motvirke en ugunstig sykemeldingskultur. 

Nicklusheletida skrev (5 timer siden):

Ikke meg du spør, men veldig bra :)

Enig med dere begge. Samme budskap, men har der tydelige strukturperspektivet kronikken Cilie viste til manglet. 

Kayia skrev (8 timer siden):

Absolutt mye bedre skrevet.

Jeg tror imidlertid noen har vondt for å forstå hvordan det er å ikke g r e i e å gå på jobb. Det er også i overkant positivt å tro at arbeidsgivere i lengden godtar at arbeidstaker ikke yter 100 %, alternativt korte, uforutsigbare sykmeldinger. 

cilie skrev (24 minutter siden):

Jeg tror imidlertid noen har vondt for å forstå hvordan det er å ikke g r e i e å gå på jobb. Det er også i overkant positivt å tro at arbeidsgivere i lengden godtar at arbeidstaker ikke yter 100 %, alternativt korte, uforutsigbare sykmeldinger. 

Hva slags sykdom sliter du med da?

Anonymkode: 08c0a...179

Annonse

cilie skrev (11 timer siden):

Det er også i overkant positivt å tro at arbeidsgivere i lengden godtar at arbeidstaker ikke yter 100 %. 

Kommer vel an på varighet og hyppighet også? Dersom man egentlig ikke er i stand til å opprettholde full stilling over et lengre tidsperspektiv, er det forståelig at det da heller bør være en redusert stillingsprosent (ev supplert med delvis uføre, dersom det er mulig.) 

Men for mange arbeidsplasser har pandemien vist oss at hjemmekontor er minst like effektivt som kontorjobbing, og blant mine kolleger har det vært svært lite sykefravær i denne tiden. Selvsagt også fordi folk ikke har fått forkjølelse eller influensa eller andre smittsomme sykdommer, men også fordi det er lettere å gjennomføre en dag med litt redusert innsats hjemmefra, om kroppen ikke er helt bra. Man slipper å bruke opp kreftene på å reise til og fra, og det er lettere å ta de nødvendige pausene og tilpasningene i løpet av dagen. Da kunne man fx lettere ha tilpasset til denne personen med brukket fot og behov for å sitte med foten høyt, som det sto om i den siste kronikken. 

morsan skrev (3 minutter siden):

Kommer vel an på varighet og hyppighet også?

Ja, så klart. - Men ved feks tilbakevendende depresjoner, prolaps, fatigue, kraftig migrene, Bekhterev, ufrivillig barnløshet med prøving osv, (nå bare nevner jeg det jeg kommer på) så er det kanskje naturlig med perioder med delvis eller full sykmelding. Dette gjør dessuten at kanskje arbeidstakeren holder seg i arbeidslivet. 

morsan skrev (8 minutter siden):

Men for mange arbeidsplasser har pandemien vist oss at hjemmekontor er minst like effektivt som kontorjobbing,

Ja, det har vært helt fantastisk å jobbe mer hjemmefra. Jeg vet likevel godt at dette har blitt blank avslått som tilretteleggingstiltak i visse bransjer. 

cilie skrev (23 minutter siden):

Ja, så klart. - Men ved feks tilbakevendende depresjoner, prolaps, fatigue, kraftig migrene, Bekhterev, ufrivillig barnløshet med prøving osv, (nå bare nevner jeg det jeg kommer på) så er det kanskje naturlig med perioder med delvis eller full sykmelding. Dette gjør dessuten at kanskje arbeidstakeren holder seg i arbeidslivet. 

Ja, det må fortsatt være rom for sykemeldinger, i tillegg til tilrettelegginger. 

cilie skrev (21 minutter siden):

Ja, det har vært helt fantastisk å jobbe mer hjemmefra. Jeg vet likevel godt at dette har blitt blank avslått som tilretteleggingstiltak i visse bransjer. 

Før pandemien var det generelt sett veldig strengt hos oss, men jeg håper det blir en varig endring på dette. Hva enten det er for helserelatert tilpassing eller bare etter ønske fra den ansatte. 

Noe viktig blir tatt frem og mye som ikke er bra.

Jeg synes heller ikke noe om bestilling av sykemelding. Heller ikke feiring av uførertrygd som jeg aldri har hørt om før.

Sorg og konflikter på jobb blir ikke diagnotisert som sykdom i dag. Likevel kan både funksjonsevnen og hvordan man har det, være mye dårligere enn sykdomsdiagnoser pasienter blir sykemeldt med. Hvor langt skal folk strekke seg med å gå på jobb under slike tilstander? Helt til de faktisk blir så syke at det blir vanskelig å fungere i jobb igjen? Selv var jeg ikke langt derfra. Jeg har i etterkant bestemt meg for at hvis jeg må ta beroligende medisin over tid for å fungere på jobb, vil jeg heller være den som ber om en kortvarig sykemelding. Beroligende er kun en meget kortvarig løsning Jeg har opplevd konsekvensene ved å strekke meg for langt. Noe heller ikke velferdsnorge er tjent med. Og jeg vet jeg ikke er alene om det.

Ser det blir skrevet at man kan ta velferdspermisjon. Det er ikke alle arbeidsplasser som gir rett på lønn under permisjon. I rike norge finnes det fremdeles fattige som trenger hver krone for å klare seg. Bare nødvendige ting som legebesøk, tannlegebesøk og medisiner kan være med på å velte lasset. 

Selv ville jeg ikke gått til denne legen. Jeg trenger noen som er i stand til å se hele bilde når jeg trenger hjelp.

Det jeg skriver er både basert på egne erfaringer og mennesker som står meg nært.

Anonymkode: 4188b...fa1

cilie skrev (13 timer siden):

Arbeidsgivere kan få delvis lønnstilskudd dersom en arbeidstaker over lengre tid yter redusert og står i fare for å falle ut av arbeidslivet, - og arbeidstakere med kronisk sykdom og økt sannsynlighet for sykefravær, kan få sykepenger fra NAV i stedet for arbeidsgiver i starten av sykemeldinger. Økt kunnskap om de ordninger som finnes, ville kanskje gjøre arbeidsgivere mer velvillig innstilt til ansatte som ikke alltid yter fullt ut som forventet. 

Nicklusheletida
morsan skrev (1 time siden):

Ja, det må fortsatt være rom for sykemeldinger, i tillegg til tilrettelegginger. 

Før pandemien var det generelt sett veldig strengt hos oss, men jeg håper det blir en varig endring på dette. Hva enten det er for helserelatert tilpassing eller bare etter ønske fra den ansatte. 

Det håpet jeg på også,  men vi begynner på jobb neste mandag. Vi hadde det ikke så strengt før pandemien, men det høres det ut som det skal bli strengere nå enn det var før pandemien. 

Argumentet de bruker er at det bare skal være en arbeidsplass og at bedriften ikke kan dekke kontorutstyr og Internett til alle både på jobb og hjemme.  De har sørget for å lage program og møteplikt for hele dagen. 

Jeg tror at de bare gjør dette nå i starten og at de kommer til å slakke av på dette etter hvert. Greia er at de ikke vil være ansvarlig for kontorutstyr. Samtidig understreket de at de ikke kan kreve at vi tar med pc hjem hver dag, men vi ble sterkt oppfordret til å gjøre det i tilfellet noe skjer. Det siste ble i mine ører litt komiskt 😀 Vi får ikke noe fleksibilitet, men samtidig ønsker de at vi skal være fleksible likevel. 

For min egen del har jeg blitt så vant til å sitte med en laptop på fanget og håndtere mange forskjellige programmer og veksle mellom dem at jeg føler at en kontorplass er unødvendig . Jeg kunne utført jobben min fra hvor som helst. Jeg trenger bare en laptopp og headsett. Det kommer til å bli rart å bruke 2 store skjermer igjen. 

Jeg gleder meg til å komme tilbake på jobb, men samtidig håper jeg på mer fleksibilitet etter hvert. Jeg drømmer om muligheten til hyttekontor etter hvert. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...