Gå til innhold

Er nordmenn mindre direkte enn utlendinger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er godt mulig :) . De er langt mer tett i bånd i familien enn hva vi kanskje er i Norge. Foreks : en kusine låser seg inn hos sin onkel når hun kommer innom. Og går i huset som om hun bor der. Det er ikke vanlig i Norge tror jeg. De virker mer sammenknyttet.  Men jeg vet ikke om det også er litt ulikt i hvert land

Anonymkode: b2032...6af

Nordmenn holder mer avstand enn mange andre.  Dette høres også ut som familiekultur og ikke nødvendigvis landets kultur, men storfamilie betyr mye mer i de fleste land enn Norge.

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De informerer det dersom noen er tykk eller tynn eller har lagt på seg. De mener at det ikke er styggt å kommentere men en direkte tale om å skjerpe seg litt med å trene / legge om på livet litt. 

"You looks great ....., and you are really getting fat" sa en smilende afrikaner til meg da jeg kom tilbake til hans land😃.  Dette var virkelig et kompliment for ham😂😂

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er vanlig i Polen med penere antrekk og hyppige turer til frisøren fir kvinner. Uansett hvor dårlig økonomi man har, går man og steller håret hyppig. 

Anonymkode: ac06c...655

Jeg vil tro at det er vanlig i de aller fleste land, om ikke alle, enn Norge.  Det er noe med velstanden i Norge.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det gjør de her. De steller håret hyppig. Men jeg oppfattet ikke økonomien som dårlig. De levde her mye bedre enn jeg gjør i Norge. Men jeg leier jo bare. De hadde stort  nyoppusset hus , svømmebasseng i hagen, to biler osv. Men inntekten deres er mye lavere enn min, men de får mye mer for pengene. 

Vi ee ikke så rike som vi tror. Nordmenn har lavere kjøpekraft enn blant annet engelskmenn, amerikanere og svensker. Lønna i Norge er høy, men utgiftene er også høye.

Det viktigste poenget her er kanskje hva du tjener og hva de tjener. Ikke hva snittlønna er i  Norge og andre land. 

Grendel skrev (13 minutter siden):

Vi ee ikke så rike som vi tror. Nordmenn har lavere kjøpekraft enn blant annet engelskmenn, amerikanere og svensker. Lønna i Norge er høy, men utgiftene er også høye.

Det viktigste poenget her er kanskje hva du tjener og hva de tjener. Ikke hva snittlønna er i  Norge og andre land. 

Snakker du om gjennomsnittskjøpekraft?

Savannah skrev (24 minutter siden):

Nordmenn holder mer avstand enn mange andre.  Dette høres også ut som familiekultur og ikke nødvendigvis landets kultur, men storfamilie betyr mye mer i de fleste land enn Norge.

Ja jeg slet mye med å leve tett innpå familien fra morgen til kveld hver dag. Ble litt sprø i lengden for jeg er vel egentlig en person som elsker egentid. Men det fins også mange i Norge som er mer tålmodig sånn sett enn hva jeg er :)

Annonse

Grendel skrev (17 minutter siden):

Så stor skilnad på bosituasjon. De hadde langt finere bolig enn hva jeg har. Og de eide boligene sine i motsetning til meg. Men jeg er vel den å regne som fattig i Norge med en inntekt på kun 16 000 utbetalt i måneden. :)

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg trodde at de levde fattigere enn meg i Norge. Norge er kjent for å være et rikt land. Men de og vi var sjokket over at jeg lever mye dårligere økonomisk enn de. Og det er sant. Men det er vel ulikt skille i de fleste land. 

I dette landet tjener de 7000 kr i norske penger i måneden. Høres fattig ut? Men de bor i store hus og bedre enn meg. Så selv om Norge har høyere inntekt så leves det ikke bedre ut fra det alltid.  

Alle familier lever slik?

Anonymkode: 37f6a...28e

Grendel skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan de regner det ut i denne artikkelen.  De går ut fra New York som 100 hvis jeg forstår det riktig.  Jeg leste i en annen artikkel jeg kom inn på via denne, at norske husholdninger hadde høyest gjeld og høyest kjøpekraft.  Jeg tror på det.

Veldig vanskelig å sammenligne kjøpekraft mellom land. 

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/artikler-og-publikasjoner/vanskelig-aa-sammenlikne-kjopekraft

Internasjonale sammenlikninger av lønnsnivå og kjøpekraft byr på store utfordringer, ikke minst knyttet til valg av datakilde for lønnsstatistikken og til hvilket lønnsbegrep som skal legges til grunn. I slike sammenlikninger kan det være en fordel å basere seg på bruttolønn fordi både skattesystemer og offentlige tjenestetilbud varierer betydelig fra land til land. Hvis vi legger bruttolønn til grunn, velger vi å betrakte skatt som en form for betaling for offentlige tjenester.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Veldig vanskelig å sammenligne kjøpekraft mellom land. 

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/artikler-og-publikasjoner/vanskelig-aa-sammenlikne-kjopekraft

Internasjonale sammenlikninger av lønnsnivå og kjøpekraft byr på store utfordringer, ikke minst knyttet til valg av datakilde for lønnsstatistikken og til hvilket lønnsbegrep som skal legges til grunn. I slike sammenlikninger kan det være en fordel å basere seg på bruttolønn fordi både skattesystemer og offentlige tjenestetilbud varierer betydelig fra land til land. Hvis vi legger bruttolønn til grunn, velger vi å betrakte skatt som en form for betaling for offentlige tjenester.

Å bruke bruttolønn innebærer at for eksempel 100% skatt ikke påvirker kjøpekraften. Begrepet mister enhver mening.

Selvsagt gir ikke kjøpekraft basert på nettolønn og levekostnader hele bildet, men det er en del av bildet.

Man har også begrep som "levestandard", "bnp per kapita" etc hvis man heller vil snakke om det.

Grendel skrev (1 minutt siden):

Å bruke bruttolønn innebærer at for eksempel 100% skatt ikke påvirker kjøpekraften. Begrepet mister enhver mening.

Det gir ingen mening å ikke ta hensyn til (høy) skatt som dekker utgifter til helse og utdanning. 

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg har kun pratet med en viss del mennesker så vet jo ikke om andre i samme land sier noe annet. 

Jeg tviler på at kulturen i et helt land er så opptatt av fritidsklær at hele folket, uansett klassebakgrunn, bosted, økonomi etc., er enige om at man må kle seg formelt for å reise med fly eller gå i butikken.

Mulig unntak for religiøse regler / påbud. Men selv da kan det være unntak for hva man har på seg i helt private sammenhenger.

Så du ingen som var kledd litt ledigere på kjøpesenteret? Jeg synes det høres litt - eh - "nyrikt" ut å være så opptatt av klær når det ikke handler om jobb, selskap eller noe annet litt formelt eller tradisjonsbundet.

laban skrev (1 time siden):

Jeg tviler på at kulturen i et helt land er så opptatt av fritidsklær at hele folket, uansett klassebakgrunn, bosted, økonomi etc., er enige om at man må kle seg formelt for å reise med fly eller gå i butikken.

Mulig unntak for religiøse regler / påbud. Men selv da kan det være unntak for hva man har på seg i helt private sammenhenger.

Jeg skal ikke påberope meg mye kunnskap på feltet, men kjenner ei som er oppvokst i Norge og med familie i en middels stor polsk by. Hun sier det er svært stor forskjell på hvilke klær som er akseptable å gå med der vs. her hjemme. Å bli ansett som sjuskete, er en stor skam, og det blir man, om klærne ikke er nystrøkne og håret helst er nyfønet hos frisør. Det er nok forskjeller innad i de ulike østeuropeiske land, men standarden er utvilsomt en hel del høyere enn her hjemme for hva som er innafor å gå med. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skal ikke påberope meg mye kunnskap på feltet, men kjenner ei som er oppvokst i Norge og med familie i en middels stor polsk by. Hun sier det er svært stor forskjell på hvilke klær som er akseptable å gå med der vs. her hjemme. Å bli ansett som sjuskete, er en stor skam, og det blir man, om klærne ikke er nystrøkne og håret helst er nyfønet hos frisør. Det er nok forskjeller innad i de ulike østeuropeiske land, men standarden er utvilsomt en hel del høyere enn her hjemme for hva som er innafor å gå med. 

Jeg kjenner det samme fra et annet østeuropeisk/baltisk land som jeg reiste en del til en periode. Alle damer trippet rundt i drakt og høye heler. Mennene gikk i dress på jobb.

I et land med dårligere økonomi blir det viktigere å signalisere at man er vellykket.

Allikevel var jeg litt overrasket over hvor bra folk levde i forhold til det man skulle tro ut i fra lønnsnivå. Flotte nye biler på gata, moderne kjøpesenter med enormt utvalg, pene hus etc. Altså for de som hadde en grei jobb i byen. Fattigdommen var visstnok på bygda. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det gir ingen mening å ikke ta hensyn til (høy) skatt som dekker utgifter til helse og utdanning. 

Jeg forstår poenget med at man for eksempel må betale for helseforsikring i USA sånn at man har mindre å rutte med privat.

Jeg synes det er spinnvilt å anta at HELE skattebeløpet tjenes inn gjennom billige offentlige tjenester.

- For det første er ikke Danmark, Tyskland og England så forskjellig fra oss. 

- For det andre er det bare en liten del av skatten som spares direkte inn i privatøkonomien. Trygd telles med som inntekt for de som mottar den. Den vil telles dobbelt hvis man regner med skatten som betales inn. Norge har en stor administrasjon pga langstrakt land, høye forsvarsutgifter og bruker mye på bistand.

Jeg føler det går litt politikk i det når folk helt uten videre nekter å tro på at nordmenn ikke har verdens aller høyeste kjøpekraft. Alle er flasket opp med at vi er best på absolutt alt. Kanskje sunt å jekke seg litt ned. 

Grendel skrev (4 timer siden):

Jeg forstår poenget med at man for eksempel må betale for helseforsikring i USA sånn at man har mindre å rutte med privat.

Jeg synes det er spinnvilt å anta at HELE skattebeløpet tjenes inn gjennom billige offentlige tjenester.

- For det første er ikke Danmark, Tyskland og England så forskjellig fra oss. 

- For det andre er det bare en liten del av skatten som spares direkte inn i privatøkonomien. Trygd telles med som inntekt for de som mottar den. Den vil telles dobbelt hvis man regner med skatten som betales inn. Norge har en stor administrasjon pga langstrakt land, høye forsvarsutgifter og bruker mye på bistand.

Jeg føler det går litt politikk i det når folk helt uten videre nekter å tro på at nordmenn ikke har verdens aller høyeste kjøpekraft. Alle er flasket opp med at vi er best på absolutt alt. Kanskje sunt å jekke seg litt ned. 

Danmark og Norge er like land.  Det er noe mer forskjell når det kommer til England.  Jeg påstår ikke at nordmen har verdens høyeste kjøpekraft, men at vi er en av de på toppen er nokså klart.  Jeg forsto ikke helt artikkelen du linket til, og jeg er noe skeptisk til den.  Jeg har aldri sett noen tall om at svensker og dansker har høyere kjøpekraft enn oss, og ikke briter.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja jeg var i et lignende land som Polen. Og der var det sånn som du beskriver. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...