Gå til innhold

pergotime,epilepsi burde jeg..?

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år har barn men ønsker et til , så langt er alt greit men: jeg har epilepsi godt regulert når jeg tar 600mg tegretol retard daglig. Vi har prøvd aktivt i 2,5 år å få barn , jeg har meget uregelmessig mens sykluser på alt fra 8-62dager. Var nylig hos lege og fikk resept på pergotime gikkderfra rimelig fornøyd , hadde fått beskjed om at det var ubetydelige bivirkninger så alt var ok. Ringte senere en venninne for å fortelle dette gledelige men litt skumle , hun reagerte med å lekse opp for meg hvor ekstrem stor faren for misdannelser da ville være siden det var så mange ting med i bildet , har hun rett i at faren for misdannelser tilsammen nærmer seg 35%?Tør jeg å ta pergotime når jeg en gang får mens?Hun mente og at siden epleptikere ofte har vanskelig for å bli gravid i utgangspunktet var det lite sannsynlig at det ville virke på meg , er det holdepunkter for å si noe slikt ,eller er det bare det at siden jeg ikke velger som henne er jeg "utrolig egoistisk"? Hun sier og at bivirkningene er så forferdelige at det ikke er verdt det uansett.Bør vel nevne at medisinen er jeg nødt til å ta , får GTK anfall med en gang medikamentnivået i blodet blir lavere enn nå. Og selvfølgelig tar jeg folsyre og b vitamin. Er jeg for egoistisk , tar jeg for store sjangser med et ufødt liv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46238-pergotimeepilepsi-burde-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var litt av en 'venninne-snakk' du har hatt!

Det kan være lett øket risiko for ryggmargsbrokk (risiko under 1 %) ved bruk av Tegretol, men det er ikke helt avklart. Folsyre er lurt å bruke for å redusere risikoen. Andre misdannelser som leppe-ganespalte forekommer hos under 2%. Man vet ikke sikkert om misdannelser er relatert til medisiner eller anfallene. Det anbefales bare å bruke et medikament for epilepsi.

Pergotime gir ikke øket risiko for misdannelser, det er velegnet ved svikt i eggløsning nesten ansett årsak (som man vel ikke kjenner hos deg?) Det er faktisk ingen bivirkninger ved pergotime, en sjelden gang kan det modnes flere egg og det kan gi smerter.

Jeg synes du skal følge din leges råd, evt få henvisning til en fødeavdeling for råd fra eksperter, også med hensyn til medisin under svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...