Gå til innhold

Med alle «supermaten» som er kommet på markedet, hvorfor blir vi ikke bedre?

Anbefalte innlegg

Det er så masse supermat på markedet, søtning uten kalorier, pulver for ditt og datt, sukkerfrie pålegg, drikke, alt. Likevel er vi mer overvektige enn før. Er alt dette tull? Er nysgjerrig på ting og har selv lyst å prøve sånne ting som sukkerfritt pålegg og Finesse/Tagatesse også men gidder da ikke hvis det bare er bullshit. 

Anonymkode: 9a3cd...895

Fortsetter under...

Jeg bruker ikke mye supermat men bruker en del finesse/tagatesse/sukrinsirup istedet for hvitt sukker og honning/sirup på ting som vanlig brødbakst ( altså ikke spesialmel som mandelmel og havrefiber ), på grøten, som søtning i matlaging osv. Passer på å trene noen ganger i uka og ikke overspise. spiser godteri og snacks som potetgull,kjeks og kaker annenhver helg eller en helg i måneden. Er helt normalvektig og i veldig god form.

Man kan såklart ikke hive i seg masse av disse pulverne og sukkerfrie varene som et bunnløst hull da det fortsatt inneholder energi, og der tror jeg veldig mange feiler. Jeg har måtte forklare mange som ikke går ned i vekt på et ketogent kosthold at de kan ikke spise flere hundre gram med ost og bacon hver dag om det overstiger det totale energiforbruket deres. 

Anonymkode: ae139...a3c

Nå leser jeg om søtningsmiddel. 
Finesse feks inneholder sukralose. Leser at dette fremstilles fra vanlig sukker (sukrose) men at det brukes kloratomer? Googlet kloratomer og fikk opp klor som resultat. Siden det er atom kanskje det ikke er giftig, men klor er jo giftig. 
Jeg vet at mange liker finessen bedre fordi den har veldig lite Kcal ift vanlig sukker, men hva vet vi om det er så mye bedre? 

Malititol er et annet, gir ingen skader på tennene. Men kan lage fordøyelsesproblemer. Ikke lest så mye men dette er visst kunstig tror jeg.

Ser ikke vitsen med supermat og kunstig søtning og lettprodukter. Har mer tro på rene og friske råvarer og fett og sukker i begrensede mengder. Selv bruker jeg omtrent ikke sukker i det hele tatt, men får jo i meg noe sukker via diverse retter.

Jeg får i meg masse aspartam. Jeg er fæl til å drikke lett-cola. 

Men med supermat så regner jeg mer sånne ekstreme ting som enkelte langt ute på ytterkanten av ernæringsinteresserte spiser. Tang og tare, og merkelig gress og alt rart. De rører nok ikke aspartam, kjøtt eller kunstig sukker. Jeg kan lite om dette, men det er en slik randgruppe blant kostholdsfanatikere. Jeg lurer på om det har noe for seg? Tviler. Min bestemor spiste helsekostmat, drakk ikke ordinær kaffe en gang. Hun ble ikke kjempegammel, og dessuten ble hun beklageligvis  dement. 

Anonymkode: ddfc3...763

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er så masse supermat på markedet, søtning uten kalorier, pulver for ditt og datt, sukkerfrie pålegg, drikke, alt. Likevel er vi mer overvektige enn før. Er alt dette tull? Er nysgjerrig på ting og har selv lyst å prøve sånne ting som sukkerfritt pålegg og Finesse/Tagatesse også men gidder da ikke hvis det bare er bullshit. 

Les "Bekreftelsen" av Sofie Hexeberg, hun er lege, kosten har utrolig mye mer å si for helsen vår enn mange tror. 

Lillemus skrev (13 timer siden):

Les "Bekreftelsen" av Sofie Hexeberg, hun er lege, kosten har utrolig mye mer å si for helsen vår enn mange tror. 

Hun tjener også en god del på det hun fremhever.  Jeg har møtt henne og hun var ikke særlig overbevisende i sine påstander.

Anonymkode: 043b2...18a

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hun tjener også en god del på det hun fremhever.  Jeg har møtt henne og hun var ikke særlig overbevisende i sine påstander.

Selvfølgelig tjener hun på det, det gjør jo alle de andre legene som forfekter sine teorier og har pasienter også, det er jo det de lever av, det er jobben deres. :) 

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig tjener hun på det, det gjør jo alle de andre legene som forfekter sine teorier og har pasienter også, det er jo det de lever av, det er jobben deres. :) 

Hun lever av det og tjener godt på det.  De fleste leger er ansatte hos andre og forfekter ikke sine egne teorier som de tjener pð.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun lever av det og tjener godt på det.  De fleste leger er ansatte hos andre og forfekter ikke sine egne teorier som de tjener pð.

Jeg tror på det hun sier og kjenner på min egen kropp at det er riktig. :) Og hun er langt fra alene om å mene det hun mener - det er mange og stadig flere leger som mener det samme som henne, heldigvis.

UtakknemligDiva

Hva mener hun da? Svar gjerne her, jeg har aldri klart å like bøker. Mener hun at vi skal leve på lavkarbo. Uansett... slik som dette er nesten farlig for meg for jeg har også lest mye om dietter opp gjennom livet siden man skulle bli frisk fra depresjon, autisme, adhd og alle disse diagnosene som samfunnet mener er feil. Men når har man blitt riktig da? Når man vil ha barn, sitter evig på skolebenken, kjøper hus og stasjonsvogn og så hund? Og klager over foreldretilværelsen? 

Jeg har prøvd mange dietter og alt var placebo. Jeg vet hvorfor jeg er deprimert. Er bare moderat, men problemet mitt er at jeg er litt for alene i verden. Føler meg oversett og er følsom for ekskludering/å ikke høre fra noen. 
Det er ikke noen diett som kan redde dette. Jeg hadde alt på topp en liten stund i 2012. Ingen angst, leste situasjoner, fikk lett venner og var engasjert hele tiden, etter en Reiki behandling faktisk! Kombinerte det med glutenfritt, lavkarbo og sukkerfritt. Helt til jeg ble med vennene mine og tok et eneste glass vin. Da ble alt ødelagt. Jeg ble trettere, fungerte plutselig ikke sosialt igjen, fikk tilbake angsten. Altså, jeg kan ikke leve et liv som fanatiker fordi jeg skal fungere heller, da er det bare et nytt problem. 

En klok person sa en gang at den beste dietten er den man klarer å følge, gitt at den ikke bugner av usunne vaner. Noen av oss trives på lavkarbo, for andre fungerer det helt utmerket med tre brødmåltider og middag med poteter til. 

Mye av det de har i helsekostbutikkene tror jeg er ganske tvilsomt. Jeg tror man vinner mye på å styre unna ultraprosessert, og heller lage mat av rene råvarer.

Annonse

90tallsbarn skrev (På 29.8.2021 den 19.00):

Hva mener hun da? Svar gjerne her, jeg har aldri klart å like bøker. Mener hun at vi skal leve på lavkarbo. Uansett... slik som dette er nesten farlig for meg for jeg har også lest mye om dietter opp gjennom livet siden man skulle bli frisk fra depresjon, autisme, adhd og alle disse diagnosene som samfunnet mener er feil. Men når har man blitt riktig da? Når man vil ha barn, sitter evig på skolebenken, kjøper hus og stasjonsvogn og så hund? Og klager over foreldretilværelsen? 

Jeg har prøvd mange dietter og alt var placebo. Jeg vet hvorfor jeg er deprimert. Er bare moderat, men problemet mitt er at jeg er litt for alene i verden. Føler meg oversett og er følsom for ekskludering/å ikke høre fra noen. 
Det er ikke noen diett som kan redde dette. Jeg hadde alt på topp en liten stund i 2012. Ingen angst, leste situasjoner, fikk lett venner og var engasjert hele tiden, etter en Reiki behandling faktisk! Kombinerte det med glutenfritt, lavkarbo og sukkerfritt. Helt til jeg ble med vennene mine og tok et eneste glass vin. Da ble alt ødelagt. Jeg ble trettere, fungerte plutselig ikke sosialt igjen, fikk tilbake angsten. Altså, jeg kan ikke leve et liv som fanatiker fordi jeg skal fungere heller, da er det bare et nytt problem. 

Hun er for lavkarbo. :)

AnonymBruker skrev (På 28.8.2021 den 15.20):

Du stiller et spørsmål som forskerne har spurt seg om og forsket på en god stund og de har vel flere teorier i ermet etter hva jeg vet. Om du vil fordype deg litt i det, har NRK forsøkt å belyse emnet gjennom flere artikler på denne siden. De sier at mye henger sammen med det som er så enkelt som antall kalorier inn og energiforbruket vårt. Det at mat er lett tilgjengelig for oss mennesker, og at det tilbys søtsaker overalt, kan gjøre det lett å velge uheldig for mange. Men også størrelse på porsjonen og hva man har på porsjonen har en del å si.

Det som stadig påstås rundt lettbrus og at de som drikker det likevel er overvektige og har en dårlig helse, handler ikke om at de får det av å drikke lettbrus, men at de har det allerede når de starter å drikke lettbrus. Ofte blir lettbrus et supplement for å erstatte ut en dårlig samvittighet. Resten av kostholdet fortsetter. Men det i seg er ikke meningsløst, for om en ser på hva som i mange tilfeller forårsaker vektøkning, er det virkelig inntaket av de "umerkelige kaloriene" man får f.eks. i energidrikk, sukkerholdig brus og ulike typer alkohol. Det heter ikke "ølmage" eller "ølvom" for ingenting ;) Jeg har selv sett resultatene på vekten og helsen til en jeg kjenner som valgte å kutte sterkt ned på alkoholinntaket sitt og hva det gjorde med bl.a. vekten og dernest kondisjonen som en direkte årsakssammenheng.

Det er som @Lillemus sier, at det vi spiser har utrolig mye å si for hvordan vi har det. Noen sier jo f.eks. at de bevisst spiser sukker for å få det bedre. Det skjer jo umiddelbart, men på lang sikt fungerer kroppen dårlig om den ikke får det den trenger. Meny (?) sitt ordspill er det nok en hel del sannhet i: "Spiser du bedre, lever du bedre".

Eva Sofie skrev (8 minutter siden):

Det heter ikke "ølmage" eller "ølvom" for ingenting ;) Jeg har selv sett resultatene på vekten og helsen til en jeg kjenner som valgte å kutte sterkt ned på alkoholinntaket sitt og hva det gjorde med bl.a. vekten og dernest kondisjonen som en direkte årsakssammenheng.

Nåja - min svigerfar hadde ganske så står buk og mannen min hadde også fått mer enn ønskelig etter et halvt år med hjemmekontor - ingen av dem drikker øl mer enn noen få ganger i året. Mannen min er kjempetynn ellers i kroppen, armene og beina er veldig tynne og om man så ham bakfra så han veldig slank ut. Fra siden derimot...

Nå har vi gått snart 3 mnd på lavkarbo og han har gått ned 6,5 kg og har synlig mindre buk. :) Selv har jeg gått ned 4,5 kg og har vært nødt til å kjøpe nye bukser - som alt også er litt store!

Lillemus skrev (20 minutter siden):

Nåja - min svigerfar hadde ganske så står buk og mannen min hadde også fått mer enn ønskelig etter et halvt år med hjemmekontor - ingen av dem drikker øl mer enn noen få ganger i året. Mannen min er kjempetynn ellers i kroppen, armene og beina er veldig tynne og om man så ham bakfra så han veldig slank ut. Fra siden derimot...

Nå har vi gått snart 3 mnd på lavkarbo og han har gått ned 6,5 kg og har synlig mindre buk. :) Selv har jeg gått ned 4,5 kg og har vært nødt til å kjøpe nye bukser - som alt også er litt store!

Du så at jeg skrev "en jeg kjenner"? Jeg generaliserte over hode ikke her, men ga ett eksempel, men å betvile at eksempelvis øl og vin inneholder mye kalorier kan kun de som nekter å lese næringsdeklarasjonen gjøre. Det er jo alt hva man putter i seg som gir utslaget samlet sett - ikke bare én ting samlet sett. Forhåpentlig spiser vi mennesker litt variert. Og selvsagt handler det her om antall enheter over tid, over nokså lang tid, før det gir utslag på vekt og fassong. Jeg mistenker vi egentlig er enige.

Ang. lavkarbo. Det er interessant. Jeg forsøkte det for - det er nå mer enn 8 år siden tror jeg. Om ikke mer. Det er svært effektivt og mange har suksess med vektnedgang. Men utfordringen der, med så mange andre dietter, er hvordan det blir å vedlikeholde vekten. Tenker du og mannen din å fortsette på et lavkarbo-kosthold når målet er nådd? Vekten kommer jo til å stabilisere seg, men noen synes det er en krevende diett å gå på. De jeg kjenner personlig som har gått på lavkarbo for å regulere vekten har gått over til vanlig kosthold når de ser seg fornøyd, og da går vekten opp igjen og gjerne + et par kilo til. Det var min egen erfaring da jeg forsøkte den i 2012. Jeg kjenner en som går på ketogendiett mot epilepsi, og i tilegg til å ha gått ned i vekt (som han ikke hadde noe imot) har han jo også fått kontroll på en særs ustabil epilepsi uten å gå på epilepsimedisiner. Han følger jo ketogendietten til punkt og prikke, for i hans tilfelle er det jo svært viktig å ikke bryte ut av ketosen. Da kan han få anfall når som helst. Det er jo også enkelte med diabetes som også har forsøkt ketogendiett, men da en noe tilpasset for diabetes av hva jeg har forstått, for å kontrollere blodsukkeret. Fordelen med lavkarbo er jo at blodsukkeret holdes svært stabilt sammenlignet med oss som putter i oss mye hvit mel, karbohydrater, sukker osv. Var det du som nevnte på en type lavkarbo her? noe "helsefremmende lavkarbo" eller tilsvarende?

Eva Sofie skrev (4 timer siden):

Du så at jeg skrev "en jeg kjenner"? Jeg generaliserte over hode ikke her, men ga ett eksempel, men å betvile at eksempelvis øl og vin inneholder mye kalorier kan kun de som nekter å lese næringsdeklarasjonen gjøre. Det er jo alt hva man putter i seg som gir utslaget samlet sett - ikke bare én ting samlet sett. Forhåpentlig spiser vi mennesker litt variert. Og selvsagt handler det her om antall enheter over tid, over nokså lang tid, før det gir utslag på vekt og fassong. Jeg mistenker vi egentlig er enige.

Ang. lavkarbo. Det er interessant. Jeg forsøkte det for - det er nå mer enn 8 år siden tror jeg. Om ikke mer. Det er svært effektivt og mange har suksess med vektnedgang. Men utfordringen der, med så mange andre dietter, er hvordan det blir å vedlikeholde vekten. Tenker du og mannen din å fortsette på et lavkarbo-kosthold når målet er nådd? Vekten kommer jo til å stabilisere seg, men noen synes det er en krevende diett å gå på. De jeg kjenner personlig som har gått på lavkarbo for å regulere vekten har gått over til vanlig kosthold når de ser seg fornøyd, og da går vekten opp igjen og gjerne + et par kilo til. Det var min egen erfaring da jeg forsøkte den i 2012. Jeg kjenner en som går på ketogendiett mot epilepsi, og i tilegg til å ha gått ned i vekt (som han ikke hadde noe imot) har han jo også fått kontroll på en særs ustabil epilepsi uten å gå på epilepsimedisiner. Han følger jo ketogendietten til punkt og prikke, for i hans tilfelle er det jo svært viktig å ikke bryte ut av ketosen. Da kan han få anfall når som helst. Det er jo også enkelte med diabetes som også har forsøkt ketogendiett, men da en noe tilpasset for diabetes av hva jeg har forstått, for å kontrollere blodsukkeret. Fordelen med lavkarbo er jo at blodsukkeret holdes svært stabilt sammenlignet med oss som putter i oss mye hvit mel, karbohydrater, sukker osv. Var det du som nevnte på en type lavkarbo her? noe "helsefremmende lavkarbo" eller tilsvarende?

Vi går på lavkarbo og har tenkt å fortsette med det ja. Vekten stabiliserer seg selv og vi spiser så mye ren mat som mulig (noe blandingsprodukter også da), mye grønnsaker og rent kjøtt / fisk / kylling / egg. Synes ikke det er noe problem å spise lavkarbo, middagen går jo mye raskere å lage når man ikke må vente på at poteter eller ris skal kokes f.eks. 😊 

Vi spiser ikke ketogent og kan spise litt pizza eller kake om vi er i selskap altså. Tror ikke jeg har nevnt noe om helsefremmende lavkarbo nei... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...