Gå til innhold

Jeg tørr ikke å dra til frisøren


Raring1

Anbefalte innlegg

Gjennom hele livet har jeg blitt klipt av moren min hjemme, fordi det var det enkleste og billigste. Nå når jeg har blitt litt eldre så er det ikke så tøft å bli klipt av moren sin lenger, så det eneste alternativet for meg nå er å dra til frisøren. Problemet er bare at jeg får fullstendig panikk når jeg skal ta steget, og kjenner på sosial angst. At jeg skal møte en kvinne som jeg må snakke med og som skal drive med håret mitt/ta på meg. Jeg sliter fra før av med sosial angst og annen angst, skyldet av mye mobbing og utestenging oppigjennom hele livet, og som har medfølget lite sosial trening, og kanskje sosial forståelse?

Men hvorfor har jeg så jævlig problemer med dette? Jeg har utfordret meg i noen uker nå med å gå forbi salongen og prøve å få meg til å gå inn, men så kommer jeg på så mange unnskyldninger for å ikke gjøre det. Bare redsel for om døren går opp innover eller utover og at jeg driter meg ut i forbindelse med det..

Jeg har veldig dårligere selvfølelse fordi jeg føler meg mye mindre verdt enn alle rundt meg, og på mange måter så er jeg faktisk mindre verdt. Jeg har få venner, har samme problemet med å gå på treningssenter som frisør, så har dårlig fysikk, er 22 år gammel og har aldri engang holdt en jente i hånda.., så føler meg underutviklet i forhold til de på min alder. Er det på grunn av lite sosial «trening» at jeg er så rar, eller har jeg kanskje asperger?

Jeg trenger ikke nødvendigvis en løsning på dette, for jeg er nesten innensluttet med at jeg bare gir faen i hårklipp intill videre. Men jeg ønsker gjerne noen tanker rundt dette:/ Hvorfor er dette så stort problem for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det verste som kan skje om du går til en kvinnelig frisør som tar på deg? At du får ståpikk? Den synes uansett ikke under kappen. 

Anonymkode: 2c030...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ennå klipt av min mor (bortsett fra tre-fire ganger) og jeg er 30. Lever veldig godt med det. Så tenker at det kan du også. Bortsett fra at å gå til frisøren vil jo være perfekt eksponeringstrening. Derfor er det kanskje akkurat det du skulle gjort? 

Det er kleint for de fleste hos frisøren, så ikke føl deg dårlig om der blir litt kleint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva er det verste som kan skje om du går til en kvinnelig frisør som tar på deg? At du får ståpikk? Den synes uansett ikke under kappen. 

Anonymkode: 2c030...b24

Haha du fikk meg i bedre humør hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raring1 skrev (1 time siden):

Gjennom hele livet har jeg blitt klipt av moren min hjemme, fordi det var det enkleste og billigste. Nå når jeg har blitt litt eldre så er det ikke så tøft å bli klipt av moren sin lenger, så det eneste alternativet for meg nå er å dra til frisøren. Problemet er bare at jeg får fullstendig panikk når jeg skal ta steget, og kjenner på sosial angst. At jeg skal møte en kvinne som jeg må snakke med og som skal drive med håret mitt/ta på meg. Jeg sliter fra før av med sosial angst og annen angst, skyldet av mye mobbing og utestenging oppigjennom hele livet, og som har medfølget lite sosial trening, og kanskje sosial forståelse?

Men hvorfor har jeg så jævlig problemer med dette? Jeg har utfordret meg i noen uker nå med å gå forbi salongen og prøve å få meg til å gå inn, men så kommer jeg på så mange unnskyldninger for å ikke gjøre det. Bare redsel for om døren går opp innover eller utover og at jeg driter meg ut i forbindelse med det..

Jeg har veldig dårligere selvfølelse fordi jeg føler meg mye mindre verdt enn alle rundt meg, og på mange måter så er jeg faktisk mindre verdt. Jeg har få venner, har samme problemet med å gå på treningssenter som frisør, så har dårlig fysikk, er 22 år gammel og har aldri engang holdt en jente i hånda.., så føler meg underutviklet i forhold til de på min alder. Er det på grunn av lite sosial «trening» at jeg er så rar, eller har jeg kanskje asperger?

Jeg trenger ikke nødvendigvis en løsning på dette, for jeg er nesten innensluttet med at jeg bare gir faen i hårklipp intill videre. Men jeg ønsker gjerne noen tanker rundt dette:/ Hvorfor er dette så stort problem for meg?

Om det er det at det er en kvinnelig frisør som er problemet så kan du vel gå til en herrefrisør, de er som regel menn?

Innerst inne vet du jo at det ikke er noe farlig å gå til frisøren og det er lov til å si at "jeg vil helst at du ikke snakker så mye" om frisøren skravler i vei. Ellers kan du jo kjøpe deg en hårklippemaskin og klippe deg selv? Blir kort da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene om å synes at frisøren er en underlig sosial situasjon.

Etter de vanlige frasene om hvordan håret skal være er unnagjort, går frisøren løs på følgende "agenda" av samtaletemaer:

- Hva jeg skal i helgen (evt. hva jeg har gjort i helgen hvis timen er tidlig i uka).

- Reiseplaner og ferieplaner

- Oppsummering av forrige reise/ferie.

- Hvorvidt man trenger noe av frisørens rikholdige utvalg av hårpleieprodukter

*pause* - nå er vi snart ferdige.

- Hvordan det står til med eventuell kone og eventuelle barn?

- Et øyeblikks flauhet når det går opp for frisøren at jeg verken har kone eller barn.

- Koronasituasjonen. Vanligvis pågår denne diskusjonen til frisøren er ferdig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (13 minutter siden):

Du er ikke alene om å synes at frisøren er en underlig sosial situasjon.

Etter de vanlige frasene om hvordan håret skal være er unnagjort, går frisøren løs på følgende "agenda" av samtaletemaer:

- Hva jeg skal i helgen (evt. hva jeg har gjort i helgen hvis timen er tidlig i uka).

- Reiseplaner og ferieplaner

- Oppsummering av forrige reise/ferie.

- Hvorvidt man trenger noe av frisørens rikholdige utvalg av hårpleieprodukter

*pause* - nå er vi snart ferdige.

- Hvordan det står til med eventuell kone og eventuelle barn?

- Et øyeblikks flauhet når det går opp for frisøren at jeg verken har kone eller barn.

- Koronasituasjonen. Vanligvis pågår denne diskusjonen til frisøren er ferdig.

 

Er det så underlig da ? Det er vel enkle ting å svare på ? 😀 

Det verste med å være hos frisøren er frisørstolene. Jeg får så vondt i ryggen av å sitte i dem 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (23 minutter siden):

Er det så underlig da ? Det er vel enkle ting å svare på ? 😀 

Det verste med å være hos frisøren er frisørstolene. Jeg får så vondt i ryggen av å sitte i dem 😞

Det jeg synes er underlig, er at frisøren åpenbart driter i disse tingene, men spør for å være hyggelig.

Og at jeg selv like gjerne skulle ha holdt kjeft, men snakker for å være hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miamerino
ISW skrev (38 minutter siden):

Det jeg synes er underlig, er at frisøren åpenbart driter i disse tingene, men spør for å være hyggelig.

Og at jeg selv like gjerne skulle ha holdt kjeft, men snakker for å være hyggelig.

Det er fordi det er en del av kundebehandlingen, som de er pålagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (42 minutter siden):

Det jeg synes er underlig, er at frisøren åpenbart driter i disse tingene, men spør for å være hyggelig.

Og at jeg selv like gjerne skulle ha holdt kjeft, men snakker for å være hyggelig.

Det er ikke så underlig at en som jobber i serviceyrket prøver å være hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miamerino
Nicklusheletida skrev (7 minutter siden):

Det er ikke så underlig at en som jobber i serviceyrket prøver å være hyggelig :)

Nei, men det er kleint når de begynner å stille personlige spørsmål 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Det er ikke så underlig at en som jobber i serviceyrket prøver å være hyggelig :)

Jeg liker det best når frisøren holder kjeft og klipper meg i stillhet. Nå har jeg ikke vært hos frisøren på årevis, luggen tar jeg selv innimellom og ellers klipper datra meg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner flere som jobber i frisøryrket og det er helt lov å si at man ikke har veldig lyst til å snakke. Men de blir pålagt det for å være serviceminded.

Anonymkode: 562b0...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisører er i mange tilfeller flinke til å fange opp om kunden vil være med på small talk eller ikke, og de tilpasser seg vel til det :) grunnen til ar det kan oppleves skummelt for deg er kanskje at det er en ny type sosial situasjon?  Prøv å ha en instilling som «hva er det verste som kan skje». Hvem vet, kanskje det blir en positiv opplevelse ut av det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotund skrev (På 8.9.2021 den 5.18):

Frisører er i mange tilfeller flinke til å fange opp om kunden vil være med på small talk eller ikke, og de tilpasser seg vel til det :) grunnen til ar det kan oppleves skummelt for deg er kanskje at det er en ny type sosial situasjon?  Prøv å ha en instilling som «hva er det verste som kan skje». Hvem vet, kanskje det blir en positiv opplevelse ut av det :) 

Setter pris på svaret:) Jeg skal gi det et forsøk til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Før hadde jeg langt hår, og da dro jeg ikke til frisøren. Nå har jeg tynt hår og bruker klippemaskin på meg selv. Det var en periode jeg gikk hos frisør. Da dro jeg til en av mange sånne billige innvandrer salonger i Oslo. Null stress. Jeg har og sosial angst, men de utenlandske snakket dårlig norsk, og mange ganger snakket de med hverandre mens de klippet. Kanskje du skulle prøve en innvandrersalong? Billig er det også.

Anonymkode: cadbe...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Før hadde jeg langt hår, og da dro jeg ikke til frisøren. Nå har jeg tynt hår og bruker klippemaskin på meg selv. Det var en periode jeg gikk hos frisør. Da dro jeg til en av mange sånne billige innvandrer salonger i Oslo. Null stress. Jeg har og sosial angst, men de utenlandske snakket dårlig norsk, og mange ganger snakket de med hverandre mens de klippet. Kanskje du skulle prøve en innvandrersalong? Billig er det også.

Anonymkode: cadbe...fe5

Husker en gang jeg gikk til innvandrersalong, og aldri mer. Ble tørket med brukt, fuktig håndkle som det stinket parfyme av. Måtte dusje da jeg kom hjem. 

Anonymkode: 2c030...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...