Gå til innhold

Å miste en pasient til døden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror ikke det er verre for en psykiater/psykolog å miste en pasient til selvmord enn det er for en hjertelege å miste en pasient til hjertesykdom eller for en kreftlege å miste en pasient til kreft. 

Eller hur?

Anonymkode: a99aa...8c9

Det tror jeg. For en hjertelege blir ikke kjent med pasienten slik som psykolog eller psykiater blir med sine. 

De er mennesker de også og å miste en pasient de kanskje har jobbet lenge med er ikke noe hyggelig. De har jo som oftest en profesjonell avstand til sine pasienter, men det er nå slik at de fleste behandlere vil oppleve å møte enkelte pasienter som de bryr seg mer om enn andre. 

Men det blir de opplært til å håndtere profesjonelt. Så er det ikke alltid de klarer det da, men. 

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror ikke det er verre for en psykiater/psykolog å miste en pasient til selvmord enn det er for en hjertelege å miste en pasient til hjertesykdom eller for en kreftlege å miste en pasient til kreft. 

Eller hur?

Anonymkode: a99aa...8c9

Forskjell om man har hatt pasienten over tid gjerne år, men det kan både en hjertelege/kreftlege og en psykiater ha hatt.

Anonymkode: 460a2...809

Jeg tror det er veldig individuelt. Men samtidig tenker jeg at det dør langt flere mennesker av hjertesykdommer og kreft enn selvmord. Så jeg tenker at en som jobber så tett innpå døden har mer erfaring i hvordan de skal forholde seg til det enn en psykolog på DPS.

Anonymkode: 627b5...d4e

Glitter skrev (24 minutter siden):

Det tror jeg. For en hjertelege blir ikke kjent med pasienten slik som psykolog eller psykiater blir med sine. 

De er mennesker de også og å miste en pasient de kanskje har jobbet lenge med er ikke noe hyggelig. De har jo som oftest en profesjonell avstand til sine pasienter, men det er nå slik at de fleste behandlere vil oppleve å møte enkelte pasienter som de bryr seg mer om enn andre. 

Men det blir de opplært til å håndtere profesjonelt. Så er det ikke alltid de klarer det da, men. 

Det er jeg ikke enig i. En hjertelege har hatt kontant med selve hjertet til pasienten over kanskje lang tid så vil absolutt si de blir mer lei seg enn en psykolog som bare hører alt oppgylpet til en pasient. 

Anonymkode: 22650...dd0

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jeg ikke enig i. En hjertelege har hatt kontant med selve hjertet til pasienten over kanskje lang tid så vil absolutt si de blir mer lei seg enn en psykolog som bare hører alt oppgylpet til en pasient. 

Anonymkode: 22650...dd0

Tror du har et negativt syn på behandlere i psykiatrien. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt vanskelig å forstå om det er humor eller ikke når man må lese skriftlig.

Anonymkode: a0ba9...613

Det kan være en fin ting å være sparsom med ironi når en uttrykker seg skriftlig, både fordi en ikke har samme virkemidler i skriftspråket, men også særlig fordi man ikke har direkte kontakt med personen og ser hvordan budskapet blir oppfattet. Hensikten med ironi er jo å være morsom og ikke å få andre folk som engasjerer seg til å føle seg dummet ut.

Nå vil jeg anta (men jeg kan selvsagt ta feil) at det er @Glitter som gjerne sitter og føler seg litt "dum" (i mangel av et dårligere begrep) fordi hun misforsto ironi, men den som har gjort feilen, er jo den som brukte ironi i en feil setting i et feil måte. Men å da, slik jeg oppfatter det, klandre Glitter for at hun ikke forstår ironi, blir fullstendig bak mål. Kanskje vurdere bedre neste gang når og hvor man bruker ironi, altså tilpasset det mediet man er i. I så fall må en tydelig merke det i teksten med å skrive i parentes at man mente det ironisk e.l.

Eva Sofie skrev (17 minutter siden):

Det kan være en fin ting å være sparsom med ironi når en uttrykker seg skriftlig, både fordi en ikke har samme virkemidler i skriftspråket, men også særlig fordi man ikke har direkte kontakt med personen og ser hvordan budskapet blir oppfattet. Hensikten med ironi er jo å være morsom og ikke å få andre folk som engasjerer seg til å føle seg dummet ut.

Nå vil jeg anta (men jeg kan selvsagt ta feil) at det er @Glitter som gjerne sitter og føler seg litt "dum" (i mangel av et dårligere begrep) fordi hun misforsto ironi, men den som har gjort feilen, er jo den som brukte ironi i en feil setting i et feil måte. Men å da, slik jeg oppfatter det, klandre Glitter for at hun ikke forstår ironi, blir fullstendig bak mål. Kanskje vurdere bedre neste gang når og hvor man bruker ironi, altså tilpasset det mediet man er i. I så fall må en tydelig merke det i teksten med å skrive i parentes at man mente det ironisk e.l.

Nettopp.

Anonymkode: a0ba9...613

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg følte meg ikke dum, for jeg er vant til å ikke alltid forstå det. 😅 Men enig i det du sier. 

Annonse

kupton skrev (15 timer siden):

Til TS: Jo for de fleste er det mye verre. Har sett behandlere som har fått seg en skikkelig knekk med selvbebreidelser og depresjon. 

Det burde jo være selvsagt for de fleste om man forsøker å sette seg inn i situasjonen. Uansett hvor profesjonell man er lært opp til å være, er man tross alt bare et menneske bak all profesjonaliteten. Jeg synes det er godt å vite at vi har med mennesker å gjøre når vi går til behandling, men jeg er glad for at terapeutens egne følelser ikke skal stå i veien for at pasienten skal få snakke om det han eller hun føler for og har behov for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...