Gå til innhold

Hvor ofte er det vanlig med utredning av en og samme pasient?

Anbefalte innlegg

Tror de er spik spenna gærne for nå skal jeg i gang med ny utredning igjen. Har tidligere fått PTSD diagnose to ganger. Hvorfor slår de seg ikke til ro med det, men føler at de må utrede enda en gang? 

Anonymkode: 519b1...075

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor lenge har du gått der da? Hvis du har gått der i 5år og fortsatt ikke er bedre så er det ikke rart de må se hvorfor du ikke nyttigjør deg behandlingen. 

Anonymkode: 96a1a...ee0

Har gått på DPS i 5 år ja. Aller først var det personlighetsforstyrrelse, så ble det endret til PTSD. Selv tenker jeg at PTSD er en litt diffus diagnose siden den kan forårsake mye angst men også depresjoner. Kanskje jeg ender opp som bipolar neste gang. Da mister jeg i så fall all tro på terapeutens diagnostiske kunnskaper og kommer til å konkludere med at psykiatri bare er svada og ikke vitenskap. 

Anonymkode: 519b1...075

Jeg er blitt utredet 3-4 ganger (pga ulike behandlere) og fått bipolar hver gang. Først type 2 (én gang), så type 1. To ganger har jeg fått engstelig unnvikende pf og to ganger sosial angst. Nå er diagnosene ganske bestemte og fastlagte tror jeg, nemlig bipolar 1 og sosial angst.

Annonse

Jeg har hatt tre utredninger på fire år.

Første fikk jeg depresjon og en helt frisk personlighet.

Så fikk jeg pf og overspisningslidelse og depresjon ble tatt vekk.

Så PTSD, pf og overspisningslidelse.

Etter en stund ble depresjon lagt tilbake igjen så nå har jeg fire diagnoser.

AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 18.18):

Hvor lenge har du gått der da? Hvis du har gått der i 5år og fortsatt ikke er bedre så er det ikke rart de må se hvorfor du ikke nyttigjør deg behandlingen. 

Anonymkode: 96a1a...ee0

Jo, det er jeg enig med deg i og det er positivt for TS at h*n ikke blir overlatt til kommunal oppfølgning med et såpass høyt lidelsestrykk jeg regner med at h*n må ha siden h*n fremdeles følges opp av DPS og spesialisthelsetjenesten.

Men ang. PTSD-diagnose, skal en ha i minnet at det er en liten gruppe pasienter som ikke klarer å få det bedre med dagens behandlingstilbud når man har forsikret seg om at det er stilt riktig diagnose. Det betyr ikke at det da er noe galt med pasienten, men at det ikke finnes riktig behandling. Det er jo bl.a. derfor man stadig er på søken etter nye terapimetoder og behandlingsmetoder. Det nye nå som testes i Østfold, med et ikke helt lovende resultat, er psykedelika til PTSD-pasienter.

Worriesome Plenty 2

De brukte LSD på modum bad en gang i tiden. Det var ingen suksess. Tenk det å gi psykedelisk dop med muligheter for bad-trip til psykisk syke. Det kunne jeg fortalt de på forhånd att ikke ville virke.

Mari- skrev (16 timer siden):

Har du link til informasjon om denne studien, @Eva Sofie?

Det finnes sikkert andre (og kanskje bedre kilder), men jeg har lest om det i Psykologtidsskriftet. Her er siste artikkel publisert om emnet:

"Ingen revolusjon ennå" - Tidsskrift for Norsk psykologforening

worrisome_plenty .2 skrev (14 timer siden):

De brukte LSD på modum bad en gang i tiden. Det var ingen suksess. Tenk det å gi psykedelisk dop med muligheter for bad-trip til psykisk syke. Det kunne jeg fortalt de på forhånd att ikke ville virke.

Jo, men man gir psykedeliske stoffer under svært kontrollerte omgivelser slik at stimuliene blir som terapeuten tror er best. Om det er noen effekt, kan den ikke sammenlignes med f.eks. når man benytter psykedeliske stoffer på en fest. Jeg har hørt at Modum Bad drev med det i en tid, men deres utprøvinger skiller seg vel også en del fra det som prøves ut nå?

Jeg tenker at man bør ikke utelukke en behandlingsform pga. dens brokete historie om det kan hjelpe de pasientene som ikke klarer å nyttiggjøre seg av ordinær samtalebehandling i ulike terapiretninger. Om det kan hjelpe, hvorfor ikke? Om man nå ser at det ikke virker, har en testet det ut. Det at noen misbruker det, betyr jo ikke at man skal la være å bruke det. Skal man la være å bruke morfin og beroligende o.l. i behandling av pasienter fordi det har et misbrukspotensiale i befolkningen? Det må jo istedenfor reguleres strengt og en må være bevisst hvem man gir det til. Det er uansett bare to sessjoner som inngår med MDMA så vidt jeg vet. Det er lite samfunnsøkonomi i dette på kort sikt, for behandlingen er dyr pga. at man trenger dobbel bemanning avsatt en hel dag. Men om pasienter i beste fall kan bli friske eller bli en del bedre? Det gjenstår jo nå å se. Noen studier er positive og noen viser ingen forskjell. Man må også ta høyde for at pasienter som ønsker å delta i forskningsstudier kanskje særlig er motivert og derfor kan påvirke resultatet.

Hva tenker @kupton om dette?

Jeg må få legge til at jeg er ikke en pasient som ville fått MDMA da jeg er så heldig å nyttiggjøre meg av samtaleterapi, riktignok når jeg kom til en behandler som forsto seg på traumer. Men hadde jeg ikke kommet dit, er jeg redd jeg ville vært en vanskelig pasient å hjelpe - fordi diagnosen var feil.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...