Gå til innhold

Gratis tomt fra svigers ? HJELP !

Anbefalte innlegg

Gjest sevenup

Har svigerforeldre som gjerne vil gi oss en tomt (de eier et stort område) slik at vi kan bygge hus der. Vi har god økonomi og har ikke behov for gratis tomt, men liker stedet / tomten etc. og vurderer å ta imot tilbudet.

Det jeg har problemer med (og bruker hele dagene på å gå & tenke på) er følgende:

1. Tomten er 100 meter fra svigers, noe som KAN gå veldig bra, men også KAN bli et kjempeproblem ettersom svigermor har en tendens til å ville bestemme det meste og enda ikke har innsett at sønnen (mannen min) har forlatt redet...Hun "eier" han liksom ennå... Hun er verdens snilleste, men også fryktelig travel å omgås.

Min manns søsken skal få hver sin tomt like ved, etter hvert.

2. Svigermor sier at dersom vi ikke skulle trives eller noe skjer mellom oss (altså vi splitter lag) så kan vi jo bare leie ut huset. Altså, vi har rett til å selge i teorien, men de ville synes det var fryktelig trist fordi de vil at tomten skal være i familien etc. etc... altså, jeg hadde ikke fått meg til å selge i praksis.

Jeg har store problemer med å svelge dette fordi jeg tror jeg vil føle meg svært bundet på alle måter dersom vi bygger der...

Hva sier jeg til mannen min, som selvfølgelig ikke ser dette problemet ? Han synes det er helt klart at dersom vi en gang skulle finne på å gå fra hverandre (noe vi håper aldri vil skje) er det helt naturlig at han kjøper meg ut.... Altså, jeg må flytte ut av hjemmet.

Noe som igjen ville føre til at jeg må bosette meg på et knøttlite sted hvor jeg pr. idag ikke har noe tilknytning slik at vi kan ha delst omsorg for barna... Jeg ser ikke på det som aktuelt å flytte barna til ny skole dersom noe slikt skulle skje.

Egentlig føler jeg vel av svigerforeldrene mine bør bestemme seg om de vil gi bort tomten eller ikke. Dersom vi ikke får total råderett, synes jeg de bare kan beholde den.

Er det noen med erfaringer / gode råd der ute ? SVÆRT takknemlig for alle innspill !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46307-gratis-tomt-fra-svigers-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silverviolet

For Guds skyld - ikke gjør det! Selv om du syns at svigers er ålreite nå, vil det utilvsomt bli konflikter hvis du bor så nær dem. Og søsken i tillegg!

Du må huske på at du i så fall går inn i en situasjon hvor du mister bukta og begge endene. Hvem tror du vil støtte deg dersom alt går galt? Ikke svigers!

Det er så himla viktig å være selvstendig, på alle måter. Å kunne bestemme over sitt eget liv, også økonomisk.

IKKE GJØR DET!

En står best på egne føtter.

For Guds skyld - ikke gjør det! Selv om du syns at svigers er ålreite nå, vil det utilvsomt bli konflikter hvis du bor så nær dem. Og søsken i tillegg!

Du må huske på at du i så fall går inn i en situasjon hvor du mister bukta og begge endene. Hvem tror du vil støtte deg dersom alt går galt? Ikke svigers!

Det er så himla viktig å være selvstendig, på alle måter. Å kunne bestemme over sitt eget liv, også økonomisk.

IKKE GJØR DET!

En står best på egne føtter.

Ikke gjør det uten at dere får full råderett over tomten om alt skulle gå galt.

Har nettopp flyttet selv fra felles hus bygd på svigers grunn, og det er ikke noen som helst god opplevelse å ha med seg.

Kjøp dere en tomt uavhengig av hans familie og stå på egne ben, den dagen problemene kanskje melder seg, så der det ingen andre å ta hensyn til utenom dere selv og barna.........

altså FOR AL DEL IKKE GJØR DET

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...