GĂ„ til innhold

Tvangsmedisinering = ondskapsfullt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si meg i mot sÄ jeg endrer mening.

Eller er du enig?

Jeg har aldri blitt tvangsmedisinert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt tvangsmedisinert. Over mÄneder. Det var med de gamle medisinene. Jeg hadde parkinsonisme og kunne ikke knyte skolissene en gang, langt mindre fÄ pÄ meg skoene. Jeg synes de var onde da ja. NÄ som medisineringen har blitt bedre, og det er bedre oppfÞlgning synes  jeg ikke det er direkte ondt. Men psykiatri er ikke noe eksakt vitenskap, sÄ det bÞr vÊre tungtveiende grunner. Selv tar jeg medisiner frivillig. Men hadde de kommet med noe gammeldags parkinson-induserende medisin sÄ ville jeg takket nei.

Anonymkode: 339d4...ab2

Skrevet (endret)

Hvorfor mente de at du skulle stÄ pÄ disse medisinene nÄr du fikk sÄnne bivirkninger? Det blir en veldig ovenpÄ og ned holdning med tvang i psykiatrien. Hvordan skal man fÄ et godt forhold med behandlere nÄr de tvinger i deg medisiner pÄ den mÄten?

Endret av Everybody
Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna pÄ bÄde behandler og lege hvis de hadde tvunget i meg medisiner jeg ikke fÞlte jeg trengte som hadde masse bivirkninger. Da hadde jeg sluttet Ä gÄ til DPS.

Skrevet

Hadde jeg blitt tvunget i medisiner hadde jeg bare kutta all kontakt med psykiatrien🙂 jeg er ogsĂ„ veldig forsiktig med hva jeg sier til dem. 

Anonymkode: 2d965...e4e

Skrevet

Tvangsbehandling finnes for dem som trenger det, og tanken bak er omsorg -ikke ondsinnethet. 

Skrevet (endret)

Hvis man ikke er til fare for seg selv og andre, hvorfor skal man da tvangsmedisineres? Er litt sÄnn: "nÄr psykiatrien har fÄtt kloa i deg, da slipper du ikke unna!"

Endret av Everybody
Skrevet
Liviane skrev (1 time siden):

Tvangsbehandling finnes for dem som trenger det, og tanken bak er omsorg -ikke ondsinnethet. 

Godt poeng. Men hva med alle bivirkningene av medisinene? Hva skjer med forholdet mellom pasient og behandler? De hele kan ende med at pasienten fÄr et hat til psykiatrien. Det hele har en slags ovenpÄ og ned holdning. Pasienten kan sikkert ogsÄ vÊre glad for Ä bli tvangsmedisinert nÄr hen finner ut hvor mye bedre hen har blitt, men det kan ogsÄ virke motsatt. At medisinene gjÞr en dÄrligere.

Skrevet

Hvordan i det hele tatt vite hva slags medisin man skal tvangsmedisinere noen med?

Skrevet
Everybody skrev (3 timer siden):

Hvorfor mente de at du skulle stÄ pÄ disse medisinene nÄr du fikk sÄnne bivirkninger? Det blir en veldig ovenpÄ og ned holdning med tvang i psykiatrien. Hvordan skal man fÄ et godt forhold med behandlere nÄr de tvinger i deg medisiner pÄ den mÄten?

Dette er lenge siden. Jeg var tvangsinnlagt og ville ikke ta medisiner. SÄ da satte de i gang en prosess med Ä tvinge meg, det tok 1 mÄned. Jeg fikk advokat og greier. Men det var plassmangel sÄ etter vedtaket ble igangsatt sÄ ble jeg sent til ett psykiatrisk sykehjem. Det sykehjemmet hadde lege pÄ besÞk 1 gang i uken for 15 minutter. Det tok mange uker fÞr legen gadd Ä mÞte meg. Da justerte han dosen og jeg ble kvitt den verste parkinsonismen. Men jeg gikk i ukesvis som en zombie. De nyere medisinene gir ikke parkinsonisme i like stor grad som de gamle, sÄ det ville nok ikke skjedd i dag. Men det var helt jÊvlig da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er lenge siden. Jeg var tvangsinnlagt og ville ikke ta medisiner. SÄ da satte de i gang en prosess med Ä tvinge meg, det tok 1 mÄned. Jeg fikk advokat og greier. Men det var plassmangel sÄ etter vedtaket ble igangsatt sÄ ble jeg sent til ett psykiatrisk sykehjem. Det sykehjemmet hadde lege pÄ besÞk 1 gang i uken for 15 minutter. Det tok mange uker fÞr legen gadd Ä mÞte meg. Da justerte han dosen og jeg ble kvitt den verste parkinsonismen. Men jeg gikk i ukesvis som en zombie. De nyere medisinene gir ikke parkinsonisme i like stor grad som de gamle, sÄ det ville nok ikke skjedd i dag. Men det var helt jÊvlig da.

Var det risperdal? 

Skrevet

NÄr vÄre folkevalgte, Stortinget, har vedtatt at tvangsmedisinering kan finne sted, har det en god grunn. Noen mennesker blir sÄ syke i det organet som vanligvis skal gjÞre kloke valg, at de ikke lenger er i stand til Ä ta vare pÄ seg selv og sin helse. Da Þnsker et sivilisert land at disse skal tas vare pÄ og fÄ god behandling fremfor Ä gÄ til grunne.

I Norge er det heldigvis svÊrt fÄ personer med alvorlige psykiske lidelser som er uteliggere. En skal ikke reise sÄ langt bort fra Norge fÞr en i storbyene finner en rekke personer som gÄr rundt med alt de eier i en handlevogn og som sover pÄ fortauet.

Skrevet (endret)

Jeg vet at flere som jobber i psykisk helsevern har sagt iat «jeg hÄper noen tvangsinnlegger meg hvis jeg blir sÄ dÄrlig at jeg ikke lenger er i stand til Ä ta vare pÄ meg selv». Og det er jeg enig i. Det er omsorg fra bÄde pÄrÞrende og helsevesen Ä tvangsinnlegge/tvangsmedisinere noen, det er ikke et overgrep. 

Jeg er glad for at vi har denne loven.
Selv vokste jeg opp med en far som var voldelig osv, sÊrlig i hÞytider. Det var forferdelig, vi var livredde og sÄ mye som et barn aldri skal se. Jeg husker en gang da politiet og en lege var hjemme hos oss og ville legge inn pappa, men mamma turte ikke samtykke til det og forsvarte han fordi hun visste hva hun ville gÄ gjennom om hun gjorde det (jeg husker bl.a blikket han sendte henne). Hadde det vÊrt slik det er idag ville legen tvangsinnlagt han. I stedet fikk vi et helvete da de dro siden det var vi barna som ringte politiet. Helt grusomt. SÄ ja,det er bra vi har denne loven. 

Endret av Hurja
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Var det risperdal? 

Risperdal er ikke en gammel medisin. Det var haldol. Den er veldig hard pÄ dopaminsystemet. Og gir derfor parkinsonisme. I tillegg blir man deprimert av den. Dette var i 92.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Risperdal er ikke en gammel medisin. Det var haldol. Den er veldig hard pÄ dopaminsystemet. Og gir derfor parkinsonisme. I tillegg blir man deprimert av den. Dette var i 92.

Haldol er en invers agonist ved dopaminreseptorene. Det betyr at nÄr Haldol binder til reseptoren, blir effekten motsatt av om dopamin hadde gjort det.

Øvrige AP er stille antagonister, de bare blokkerer dopamin ved Ä binde seg til reseptoren. Da fÄr du ikke denne dobbelteffekten som Haldol gir.

Noen nyere antipsykotika (Abilify, Rxulti, m.flere) er partielle agonister. Det vil si at de stimulerer reseptorene en del, men ikke sÄ mye som dopamin ville gjort. 

Skrevet

Jeg vil gjerne tvangsmedisineres om behovet skulle melde seg. Ønsker ikke at min eventuelt sÄ syke hjerne skulle spankulert fritt rundt og foretatt valg og handlinger til skade for relasjoner, Þkonomi mm. Jeg er glad for loven vi har men ser pÄ alle mÄter ulempene det kan medfÞre for mennesker med en annen forhÄndsinnstilling enn min. 

Anonymkode: 80f2a...c0c

Skrevet
ISW skrev (3 timer siden):

Haldol er en invers agonist ved dopaminreseptorene. Det betyr at nÄr Haldol binder til reseptoren, blir effekten motsatt av om dopamin hadde gjort det.

Øvrige AP er stille antagonister, de bare blokkerer dopamin ved Ä binde seg til reseptoren. Da fÄr du ikke denne dobbelteffekten som Haldol gir.

Noen nyere antipsykotika (Abilify, Rxulti, m.flere) er partielle agonister. Det vil si at de stimulerer reseptorene en del, men ikke sÄ mye som dopamin ville gjort. 

Hva du vet. :)

Uansett Haldol er en drittmedisin av rang. Den burde forbys. Tortur i pilleform. 

Skrevet

Hvordan foregÄr egentlig tvangsmedisinering hvis man ikke er tvangsinnlagt? MÄ man ta tisseprÞver hvis man tar tabletter og sprÞyte hver mÄned ellers? Hva skjer om man ikke mÞter opp til sprÞyte og ikke tar tisseprÞve? Kommer politiet og henter deg med til sykehuset hvor de holder deg nede og gir deg sprÞyte?

Dette hÞres veldig brutalt ut og kan vel ogsÄ ses som ondskapsfullt spÞr det meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...