Gå til innhold

Vil ikke, men det er jo godt

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nå

Jeg har over tid fått trøbbel med lysten på sex. Jeg vet jo at det er godt og jeg nyter det mens det står på, men av en eller annen grunn så vil jeg bare ikke.

Har mange tanker om dette og føler også på det overfor mannen min, for han har jo vanlig lyst. Jeg føler press - selv om han ikke presser, bare fordi jeg vet at han innerst inne vil. Han er forståelsesfull og snill, men jeg vet jo at han blir såret når jeg ikke vil ha ham. Det er ikke det at jeg ikke vil ha HAM, men at jeg ikke vil ha noen selv om det ikke er enkelt å godta.

Vi har vært gjennom flere år med barnløshet hvor det var sex nå og imorgen men ikke idag og alltid krav om dager og uker. Vi merket det ikke mens det pågikk, men jeg tror det har hatt innvirkning på lysten min - at jeg ikke selv har kunnet bestemme over når. Nå har vi fått et barn og amminga er snart over men lysten er og blir borte.

Jeg er endel overvektig og er lite fornøysd med kroppen min. Føler meg som en stor potetsekk, og tror liksom ikke at andre kan godta en kropp som ikke engang jeg kan godta.

Hvem kan hjelpe meg med slikt? Jeg ønsker meg jo et godt sexliv igjen og søker gjerne hjelp om det trengs - bare jeg kan få sortert ut hva som ligger til grunn for manglende lyst. Fint om et ikke koster allverdens på grunn av dårlig råd, men prisen det koster må vi bare ta oss råd til - det er det verd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46456-vil-ikke-men-det-er-jo-godt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Du peker selv på en rekke mulige årsaker til at selysten er minimal fra din side. Siden dere slet mye for å få barn, høres det ut til at lysten på sex har blitt litte utkonkurrert til fordel for dine mest fertile perioder. En slik innstilling om at sex er viktig i forplantningens tjeneste, er ikke det enkleste å viske bort.

Det uansett ikke lett å finne tilbake til kjæresterollen etter en fødsel. Det kommer av den fysiske og psykiske omstillingen både kroppen og tilværelsen gjennomgår under graviditet, fødsel og i småbarnsperioden. Om du føler at kroppen ikke helt er din egen ennå, kan også det påvirke sexlivet.

Det er dessuten vanlig at det tar det lang tid før hormonbalansen stabiliserer seg. Det gjør at mange kvinner ikke får mensen tilbake før etter at de har holdt opp å amme.

Tror det kan hjelpe om du klarer å se på kroppen din som attråverdig. Glem evt. strekkmerker og ekstra kilo og pakk den pent inn. Litt morsomt sexy undertøy kan hjelpe, uten at det behøver å koste all verden.

Et annet rimelig råd er å trene opp bekkenbunnsmusklene. Etter graviditet og fødsel er det mange som har slapp eller manglende muskulatur i bekkenbunnen. Disse musklene har ikke bare som oppgave å holde barn i magen under graviditeten og mellomgulvet på plass. De har også stor betydning for kvinners evne til å oppnå orgasme og til å kjenne seksuell lyst. Disse musklene har vanligvis fått hard medfart under graviditet og fødsel og er ofte nesten fraværende etter et svangerskap. Jeg foreslår derfor at du jobber seriøst med oppøving av disse musklene. Helsestasjonene gir veiledning.

I tillegg bør du vite at onani også gir super-trening til de samme musklene. Håper lysten kommer tilbake! Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...