Gå til innhold

Anbefalte innlegg

mor til fire

Hei!

Jeg håper at en av dere kan svare meg på mitt spørsmål,for det betyr mye for meg og få svar.Jeg er mor til 4 barn,men nå ønsker vi oss nr.5 før jeg blir for "gammel".Problemet er nemlig det at jeg selv er usikker på om det er helsemessig forsvarlig og gå igjennom et nytt svangerskap siden jeg er ganske overvektig?Jeg prøver nå og slanke meg og sykler daglig mellom 5-10 kilometer på min trimsykkel som står i stuen.Jeg var ganske overvektig når jeg fikk nr.4,men hadde et fint svangerskap.Jeg la på meg 7 kilo den gang og det er det meste jeg har lagt på meg.Har hatt full legesjekk hos min lege,og alt var i skjønneste orden.Normalt blodtrykk,fint kolesterol,blodsukkeret var normalt etc.Kan dere komme med noen råd til meg/oss angående dette.Det er nok mange overvektige som ønsker seg barn,men som kanskje ikke våger pga.at de har nok kilo og "dra"på i utgangspunktet.Skal vi satse på nr 5,eller bør vi la det være pga.helsemessige årsaker?Håper på svar ifra dere.På forhånd takk! Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46482-overvekt-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Övervikt innebär alltid en ökad risk för olika komplikationer, så också under graviditeten. Jag tänker då på ökad risk för; högt blodtryck, graviditetsdiabetes, blodpropp mm. Har du gjenomgått 4 graviditeter innan, med övervikt men utan komplikationer, så anser jag att du har goda möjligheter att kunna gjöra det också under en 5 graviditet. Jag tycker att det höres drastiskt ut, att avstå från att skaffa barn pga övervikt. Bra att du försöker att motionera och slanka dig nu. Att ändra sina levnadsvanor, är viktigt. Skulle du bli gravid, bör du sluta att slanka dig men kan fortsätta att äta sund kost (ca 2000 kalorier/dag) och fortsätta att motionera. Har man en stor övervikt, så är det många liksom dig, som inte går upp så många kilo under graviditeten. Detta är inte farligt utan bara bra för dig. Alltså, dina värden hos doktorn var bra, ni önskar er fler barn. Jag tycker att avgjörande då ligger hos er. Jag vill inte avråda er från att skaffa ytterligare ett barn, om ni känner att detta skulle vara bra för er. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46482-overvekt-og-graviditet/#findComment-176699
Del på andre sider

mor til fire

Övervikt innebär alltid en ökad risk för olika komplikationer, så också under graviditeten. Jag tänker då på ökad risk för; högt blodtryck, graviditetsdiabetes, blodpropp mm. Har du gjenomgått 4 graviditeter innan, med övervikt men utan komplikationer, så anser jag att du har goda möjligheter att kunna gjöra det också under en 5 graviditet. Jag tycker att det höres drastiskt ut, att avstå från att skaffa barn pga övervikt. Bra att du försöker att motionera och slanka dig nu. Att ändra sina levnadsvanor, är viktigt. Skulle du bli gravid, bör du sluta att slanka dig men kan fortsätta att äta sund kost (ca 2000 kalorier/dag) och fortsätta att motionera. Har man en stor övervikt, så är det många liksom dig, som inte går upp så många kilo under graviditeten. Detta är inte farligt utan bara bra för dig. Alltså, dina värden hos doktorn var bra, ni önskar er fler barn. Jag tycker att avgjörande då ligger hos er. Jag vill inte avråda er från att skaffa ytterligare ett barn, om ni känner att detta skulle vara bra för er. Lycka till!

Hei Åsa!

Tusen takk for svaret som jeg fikk ifra deg.Det betyr mye og få råd ifra dere som til daglig arbeider med gravide.Litt om mine svangerskap :nr 1 da var jeg 76 kilo når jeg ble gravid(er 173cm høy)-la på meg 6 kilo på 9 mnd.nr.2 da var jeg 82 kilo når jeg ble gravid og la så på meg 7 kilo.Nr 3 da veide jeg 95 kilo når jeg ble gravid,og la bare på med 3 kilo.Raste så ned til 83 kilo i løpet av ammeperioden.Så med sistemann veide jeg 118-120 kilo når jeg ble gravid ,gikk så opp 7 kilo i løpet av 9 mnd.Trodde vel at jeg skulle klare og slanke meg i ammeperioden,men klarte "bare"5 kilo.I dag 7 år senere veier jeg 150 kilo,så det sier seg selv at jeg er ganske "mismodig" når det gjelder et nytt svangerskap.Prøver jo så godt jeg kan og slanke meg,men det er ikke lett.Har også lavt stoffskifte så jeg må bruke Thyroksin hver dag.Det slo ut når jeg fikk sistemann.Kan dette innvirke på slankingen,og er det farlig og ta slik medisin under et svangerskap?Er det fremdeles like trygt og bli gravid nå etter at du har lest om dette,eller vil du nå råde meg til å la det være?Svar snart er du snill!

Er det andre rundt omkring i Norges land som er eller har vært i en lignende situasjon,vær så snill og svar meg.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46482-overvekt-og-graviditet/#findComment-176869
Del på andre sider

mor til fire

Hei Åsa!

Tusen takk for svaret som jeg fikk ifra deg.Det betyr mye og få råd ifra dere som til daglig arbeider med gravide.Litt om mine svangerskap :nr 1 da var jeg 76 kilo når jeg ble gravid(er 173cm høy)-la på meg 6 kilo på 9 mnd.nr.2 da var jeg 82 kilo når jeg ble gravid og la så på meg 7 kilo.Nr 3 da veide jeg 95 kilo når jeg ble gravid,og la bare på med 3 kilo.Raste så ned til 83 kilo i løpet av ammeperioden.Så med sistemann veide jeg 118-120 kilo når jeg ble gravid ,gikk så opp 7 kilo i løpet av 9 mnd.Trodde vel at jeg skulle klare og slanke meg i ammeperioden,men klarte "bare"5 kilo.I dag 7 år senere veier jeg 150 kilo,så det sier seg selv at jeg er ganske "mismodig" når det gjelder et nytt svangerskap.Prøver jo så godt jeg kan og slanke meg,men det er ikke lett.Har også lavt stoffskifte så jeg må bruke Thyroksin hver dag.Det slo ut når jeg fikk sistemann.Kan dette innvirke på slankingen,og er det farlig og ta slik medisin under et svangerskap?Er det fremdeles like trygt og bli gravid nå etter at du har lest om dette,eller vil du nå råde meg til å la det være?Svar snart er du snill!

Er det andre rundt omkring i Norges land som er eller har vært i en lignende situasjon,vær så snill og svar meg.

Klem fra

Hei Åsa!

Jeg skrev et innlegg til deg 1.4,som jeg venter svar på.Håper du kan svare meg snart,for det betyr mye og få en tilbakemelding ifra dere som arbeider med gravide hver dag.På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46482-overvekt-og-graviditet/#findComment-179849
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...