Gå til innhold

Min mann tror at psykisk lidelser er latskap

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt skuffet når han sier at psykiske lidelser er latskap fordi man ikke gidder å jobbe. Jeg har ikke den troen. Men min mann viser ikke mye forståelse for psykiske lidelser. 

Hvordan akseptere den holdningen hans? Noen som har opplevd det samme? Har psykisk syke i familien min og vanskelig når det ikke blir forstått  

Anonymkode: 2ca13...bc2

Fortsetter under...

Det er det mange som tror, og det er kunnskapsløst.

Hjernen er er organ som alle andre organ, og den kan følgelig få sykdommer den også. Jeg synes egentlig at «psykisk sykdom» et et begrep som ikke burde brukes. For det er fysiske sykdommer som påvirker hjernen og dermed også våre tanker og følelser.

ISW skrev (6 minutter siden):

Hjernen er er organ som alle andre organ, og den kan følgelig få sykdommer den også. Jeg synes egentlig at «psykisk sykdom» et et begrep som ikke burde brukes. For det er fysiske sykdommer som påvirker hjernen og dermed også våre tanker og følelser.

Sånn tenker og føler jeg også at det er. Mens de på BET tror liksom ikke at feks depresjon er sykdom. De mener det kommer av at man ikke vil forholde seg til egne tanker og følelser. 

Det er jeg uenig i. Jeg opplever det som noe fysisk galt i hjernen min. Som jeg jo da må jobbe med for å komme ut av så klart.

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg blir litt skuffet når han sier at psykiske lidelser er latskap fordi man ikke gidder å jobbe. Jeg har ikke den troen. Men min mann viser ikke mye forståelse for psykiske lidelser. 

Hvordan akseptere den holdningen hans? Noen som har opplevd det samme? Har psykisk syke i familien min og vanskelig når det ikke blir forstått  

Hei!

Nei psykisk sykdom har nok lite med latskap å gjøre. Ulike psykiske lidelser, legger i ulik grad forskjellige begrensninger på mennesker.

Det fins nok latskap blant både mennesker med psykisk og fysisk sykdom, som latskap fins forøvrig i befolkningen.

Det er nok i uvitenhet lett fra utsiden anklage en som feks « bare» er psykisk syk for latskap, det skyldes dårlig kunnskap og kompetanse om de ulike problemstillinger og utfordringer ulike sykdommer gir.

Men er man av den late sorten, så oppnår man nok mindre når man blir syk, enn om man har mer « jeg gir meg ikke vilje».

Kanskje kan det litt sammenlignes med idrett, man gir ofte ikke opp, men drives frem over av et ønske om å greie/prestere /få til/mestre/bli bedre eller bli best.

selv er jeg ikke så konkurransepreget, men jeg er sta og gir meg ofte ikke før jeg har fått til det jeg vil. Det var nok en styrke for meg da jeg fikk autismediagnose den skulle ikke stoppe og hindre meg, men brukes som et verktøy til å bedre håndtere det jeg ikke mestret så bra som andre.

Folk er ulike, folk har ulike mål, drivkrefter, ulikt utgangspunkt. Men jeg tror man på en positiv måte kan bidra til at andre, mer bretter opp armene og gjør det de kan, for å få det bedre, for å mestre sykdom bedre, og dermed få et bedre liv.

latskap er en skala , de fleste har kjent på det, men spesielt viktig når man blir syk er å ikke gi seg selv tillatelse til å sette seg ned/gi opp/klage.

det er bedre om man coacher seg selv til å tenke, dette skal jeg greie, dette skal jeg mestre, uansett hva andre skriver og mener…

Så latskap kommer vel ofte mest frem hos både syke og friske på «klagefrekvensen», jeg tror folk som syter og klager og ikke løfter rævva for å gjøre noe, er late, og det gjelder både de som er syke og friske.

Man kan trenge råd, man kan bli syk, man kan ha en medfødt utviklingsforstyrrelse , uansett, for å få det best mulig kreves det egeninnsats.

Folk som aldri har opplevd noe psykisk sykdom selv har ofte vanskelig for å forstå seg på det. Det er nesten umulig for mennesker å sette seg inn i hvordan andre tenker. Men med kunnskap kan noe av denne holdningen endres og man kan forstå seg bedre på psykisk syke når man får mer forskningsbasert kunnskap og enda bedre om man får noe erfaringsbasert kunnskap også.

Annonse

ISW skrev (På 16.2.2022 den 21.07):

Det er sant. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...