Gå til innhold

Lithium

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har nettopp begynt på lithium mot bipolar 1. Noen som har erfaringer de vil dele? Det er en farlig medisin har jeg hørt og ble redd da det ble foreslått for meg under siste innleggelse nå men turte ikke å spørre så mye om det. Veldig takknemlig om noen vil svare! 🌷

Anonymkode: d357e...71d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465515-lithium/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Begrepet "Terapeutisk bredde - TB" beskriver avstanden mellom det som er terapeutisk dose og skadelig/farlig dose. Det er sterkt ønsket at "Terapeutisk bredde" skal være stor. Det er den heldigvis for de fleste medisiner. For litium er TB dessverre liten.  For vedlikeholdsbehandling av BP må ofte serumkonsentrasjonen ligg i området 0,6-0,8 mmol/l. Ved alvorlige manier kan en under sterk kontroll og på sykehus øke dosen slik at den er på 1,2. Allerede ved 1,6 mmol/l kan det oppstå skade på nyrene.

Hvordan unngår en skade? Når en er i oppstartfasen, måler en konsentrasjon hyppig. I vedlikeholdsfase måler en ca hver 3 måned.

Litium oppfører seg i kroppen som natrium - Na, og den utskilles via nyrene. Ved betydelig dehydrering kan litiumkonsentrasjonen øke til farlige nivåer hos personer som ellers er veldoserte. Når skjer dette? Ved gastroenteritter (omgangssyke). Ved sterk feber med betydelig svetting. Ved store og langvarige anstrengelser (Birken, Skarverennet, sykle Trh-Oslo). Særlig de første dager etter ankomst fra kalde Norge til "Syden". Alle disse eksempler er vanligvis av kort varighet - < 1 uke. I disse periodene anbefales inntak av halvparten av vanlig døgndose litium. Selvsagt skal en også passe på å drikke. Dette forhindrer at en får skadelig høye konsentrasjoner, og det skal ikke øke sannsynligheten for tilbakefall av sykdom.

I min tid hadde vi et lite hefte som beskriver det jeg nå har skrevet, og som vi delte ut til alle som begynte på litium.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465515-lithium/#findComment-4082760
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Begrepet "Terapeutisk bredde - TB" beskriver avstanden mellom det som er terapeutisk dose og skadelig/farlig dose. Det er sterkt ønsket at "Terapeutisk bredde" skal være stor. Det er den heldigvis for de fleste medisiner. For litium er TB dessverre liten.  For vedlikeholdsbehandling av BP må ofte serumkonsentrasjonen ligg i området 0,6-0,8 mmol/l. Ved alvorlige manier kan en under sterk kontroll og på sykehus øke dosen slik at den er på 1,2. Allerede ved 1,6 mmol/l kan det oppstå skade på nyrene.

Hvordan unngår en skade? Når en er i oppstartfasen, måler en konsentrasjon hyppig. I vedlikeholdsfase måler en ca hver 3 måned.

Litium oppfører seg i kroppen som natrium - Na, og den utskilles via nyrene. Ved betydelig dehydrering kan litiumkonsentrasjonen øke til farlige nivåer hos personer som ellers er veldoserte. Når skjer dette? Ved gastroenteritter (omgangssyke). Ved sterk feber med betydelig svetting. Ved store og langvarige anstrengelser (Birken, Skarverennet, sykle Trh-Oslo). Særlig de første dager etter ankomst fra kalde Norge til "Syden". Alle disse eksempler er vanligvis av kort varighet - < 1 uke. I disse periodene anbefales inntak av halvparten av vanlig døgndose litium. Selvsagt skal en også passe på å drikke. Dette forhindrer at en får skadelig høye konsentrasjoner, og det skal ikke øke sannsynligheten for tilbakefall av sykdom.

I min tid hadde vi et lite hefte som beskriver det jeg nå har skrevet, og som vi delte ut til alle som begynte på litium.

Lykke til 🙂

Takk for svar, det skal jeg ta med meg videre i bakhodet. 

Anonymkode: d357e...71d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465515-lithium/#findComment-4082776
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...