Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått "stor" mage og er kommet 7 måneder ut i svangerskapet. Dette er kanskje et snodig spørsmål men jeg har tenkt veldig mye på det.

Siden jeg er ganske liten av meg er jeg avhengig av å ha framsete i bilen helt framme for å ha god kontroll over pedalene. Dette resulterer i at magen nå bare er 5-6 cm fra rattet når jeg kjører. Hva skjer viss jeg krasjer og airbagen blir utløst? Vil ikke dette skade både meg og fosteret ganske mye? Tenker jo på at små barn ikke skal sitte frame med airbag. Slik jeg har forstått det er det god kraft i disse airbagene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46611-stor-mage-og-airbag-i-bil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du først kræsjer såpass kraftig at airbagen utløses, er det selvfølgelig med en viss risiko for både deg og barnet, men man må ta alternativet i betraktning for å se det hele i perspektiv. Sansynligvis er det ikke airbage i seg selv som kan være skadelig, men snarere det voldsomme støtet. En airbag vil sørge for at belastningen spres over et større område enn bare et belte vil sørge for. Et kræsj med sikkerhetsbelte er absolutt ikke heldig for den gravide, selv om hun bruker såkalt gravidebelte. Hadde man ansett airbag for å være verre for den gravide enn det voldsomme støtet kun ivaretatt av et sikkerhetsbelte, hadde man ikke utstyrt biler med dette uten en kraftig advarsel rettet mot gravide.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...