Gå til innhold

Anbefalte innlegg

mor til fire

Jeg har lest en plass her at hvis en har planer om å bli gravid så bør en ta Folat-tabletter.Det skal en da ta en god stund før en blir gravid og 2-3 mnd av svangerskapet.Leste så en artikkel inne på "søksiden"at det var mye større sjanse for å få tvillinger når en brukte Folat.Er dette riktig?Jeg selv har 4 barn(har snakket om nr5)men jeg har aldri tatt dette preparatet før.Bør jeg ta dette nå,eller kan jeg bare la det være?Håper du kan svare meg på dette.På forhånd takk!Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46630-svangerskap-og-folat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nåja, MYE og MYE større sjanse, fru Blom....Hva var det det stod ? Fra vanlige 1,5 % sjanse var det ved bruk av Folat registrert en på 2,8 % ? Det er vel ikke akkurat mye større sjanse da....Men det blir vel noen flere tvillingfødsler pr år, om man tenker på at der fødes i underkant av 60.000 barn i Norge pr år.

Dette med å ta Folat er relavtivt nytt. Tror det var i 1998 eller noe sånt helsemyndighetene begynte å anbefale det, da det viser seg å kunne ha en forebyggende effekt på nevralrørslidelser som ryggmargsbrokk. Ryggmargen dannes jo, sammen med resten av det grunnleggende, i løpet av fosterets tre første utviklingsmåneder. Det har derfor ikke noen hensikt å ta det lenger i svangerskapet enn det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46630-svangerskap-og-folat/#findComment-177137
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...