Gå til innhold

Anbefalte innlegg

herpes og fødsel.....???

Hei... Min mann fikk herpes genetalis etter han hadde kyssesyken, for ti år siden, når han var 17år. Vi har vært sammen nå i fire år og har en gutt på snart 2. I august i fjor fikk jeg også herpes og i September ble jeg gravid igjen.. er nå i uke 29. Legen min har aldri tatt noen prøver for å finne ut om det er herpes, men sier at det er veldig sansynlig. Etter første utbruddet tok det 3 mnd. før jeg fikk det igjen, men i desember og frem til april har jeg hatt det ca. 10 ganger.

Jeg spurte legen min hva det vil si å ha herpes når man skal føde, men han kunne ikke gi noe konkret svar. Legesekretæren hans sa at om det er utbrudd under fødselen må jeg ta keisersnitt. En jordmor på helsestasjonen var heller ikke sikker. Når jeg ringte sykehuset hvor jeg skal føde var det også tvil...jordmoren måtte slå opp i prosedyrer for å finne ut hva som var praksis, men mente at det var kun under førstegangs utbrudd at det ble utført keisersnitt. Mens en lege på fødeavdelingen sa at det ble utført keisersnitt dersom en har utbrudd og ikke har fått behandling for dette... Når jeg spurte på ultralyden ble jeg bare avvist: nei, keisersnitt har vi gått bort i fra, det var før....??

Har hørt så mye forskjellig og begynner å lure på hva som er fakta... *barnet kan bli blodforgita *barnet kan bli blind *kan få utslett over hele kroppen osv...

Hva er det som er farlig for fosteret? Hva slags blodforgiftning er det, er den dødelig? Er det selve såret som kommer i kontakt med barnet under fødselen som er farlig? hvordan kan det gi blodforgiftning? Eller er det bakterien som jeg har i kroppen under utbrudd som er farlig?

Vi har et stykke til sykehuset og siden det er andremann kan det jo gå ganske raskt.(nr. 1 kom rimelig kjappt) Og derfor er det ganske fint å få vite hvor alvorlig dette er.. Om det skulle være snakk om et hastekeisersnitt, så er det jo ikke sikkert om vi rekker dette...

Håper på et beroligende svar. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46764-herpes-og-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved gjentatte herpesutbrudd under svangerskap gir man ofte forebyggelse med tabletter for å hindre utbrudd ved fødsel. Virusoverførsel til den nyfødte kan gi hjernebetennelse. Det er imidlertid spesielt ved førstegangsutbrudd det er risiko. Det vil være rimelig å få tatt en prøve av deg for å se om det er herpes-virus og så vurdere forebyggelse. Ofte vil man henvise til fødeavdeling for vurdering og rådgivning. Ved fødselen vil man se etter sår og foreta keisersnitt hvis det er tegn på ferske sår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46764-herpes-og-f%C3%B8dsel/#findComment-178558
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...