Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min svigerfar på 73 år døde nettopp av hjerteinfarkt, helt plutselig.

Han hadde slitt med svimmelhet og angst i en tid, og hadde fått gjort masse undersøkelser, både EKG og sjekk av blodårer, etc. Alle prøver var bra.

Er det vanlig at man får hjerteinfarkt når man har tatt alle slags prøver på forhånd?

Mannen min har slitt med samme slags plager, det begynte med at han fikk kraftig hjertebank og høy puls mens han sov, han ble svimmel, og har slitt med dødsangst etter dette. Han har også i perioder vært ekstremt sliten.

Han fikk derfor også tatt en EKG, CT, og blodprøver. Alle disse prøvene var også normale, men nå tror han at det kan være noe galt likevel, siden faren hans døde på tross av alle prøvene han hadde tatt.

Anbefaler du at min mann skal ta flere prøver? Hva slags?

Kan man stole 100% på en EKG? Jeg leste et sted at et hjerteinfarkt ikke vistes på EKG dersom den ble tatt for tidlig etter infarktet, hva regnes som "for tidlig"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/46796-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-ekg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Amarige.

EKG er et øyeblikksbilde av hva som elektrisk skjer i hjertet. Hvis det ikke foreligger manifest skade (f.eks. et gjennomgått eller akutt infarkt) vil man ikke kunne ane hvorvidt det finnes åreforandringer i kransårene (koronarsykdom) som kan gi slik skade. Hvis vi fysisk belaster en person og samtidig følger EKG-forandringer (arbeids-EKG f.eks. på ergometersykkel), vil det kunne fremkomme forandringer som indikerer at slik skade kan oppstå. Imidlertid skal man være klar over at 20-35 % av slike arbeids-EKG er falsk negative. Det vil si at 2-3 av 10 personer med reell koronarsykdom ikke vil vise noen utslag på et arbeids-EKG. Falsk negative prøver er hyppigere hos kvinner enn menn.

Det er viktig at man ved mistanke om hjertesykdom får gjort en totalvurdering av de mulige risikofaktorer som foreligger : til disse hører arvelig belastning, høyt kolesterol, blodtrykk, sukkersyke, røyking, overvekt, manglende mosjon, etc.

Hjertebank generelt er ikke ensbetydende med hjertesykdom, men kan utløses av diverse faktorer. En episode med vedvarende høy puls kan være et rent elektrisk fenomèn. Hvis slike episoder gjentar seg , bør man forsøke å få et slikt anfall registrert, for dermed å kunne gi behandling for det hvis det er nødvendig.

Få din mann til å be sin lege foreta en slik risikovurdering for seg. Hvis han har en stor "risiko-score" bør det kanskje bli gjort et arbeids-EKG. Jeg går ut fra at din mann har eliminert alle de risikofaktorer han selv kan innvirke på.

Et hjerteinfarkt vises som regel raskt på et EKG. Det finnes imidlertid infarkter som ikke vises, noen forandringer kommer sent (mer enn døgn etter skaden), og atter andre gir vanskelig tolkbare forandringer. Imidlertid er de fleste infarkter lett diagnostiserbare på EKG etter 1-24 timer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...